esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
G.Larson

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by G.Larson »

esk1ld, fikk du tak i radiatorgardin? http://www.tradera.com/item/302211/2827 ... -pv-duett-
Ståle B.
esk1ld

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:Fusking ved pådrag tyder på dårlig gnist. Nye plugger har som regel 0,7mm åpning. Den skal være 0,6. Ta også og ohm tennpluggledningene. Det kan være brudd selv om det er kobber ledning innvendig.
Sjekk også jordingen mellom karosseri og batteri siden du ikke har standard Kobling mellom batteri og tilkoblingsskruen ved siden av panserlåsen. Dårlig jording kan gi merkelige utslag.
Åpning på plugger er kontrollert. Har sjekket ohm på pluggledninger, resultat på ca. 960 - 1030 ohm (de fleste opp mot sistnevnte). Ledninger merket med 1k ohm, så dette er vel innenfor (?). Skal kontrollere jording.

Reodor57 wrote:Vedr lyset. Siden dette er en 1959 modell så kan det være at den har en ekstra sikringsboks. Den står på venstre innerskjerm omtrent ved skjøten mellom innerskjerm og frontstykket. Vet noen utgaver i 1958 og 1959 hadde dette inkl min Duett. Sikringsboksen inneholder 4 sikringer. To for nærlys og to for fjernlys. Fant ikke noe bilde av din bil, men legger ved ett fra min.

Sjekk også fotbryteren for nær og fjernlys.
Begge sikringsbokser er kontrollert, så greit ut, men for sikkerhets skyld er alle kontaktflater pusset litt på. Mistenker en overledning en plass, så får gå dette nærmere i øyesyn også.
esk1ld

Post by esk1ld »

G.Larson wrote:esk1ld, fikk du tak i radiatorgardin? http://www.tradera.com/item/302211/2827 ... -pv-duett-
Ja, det har jeg fått tak i. Men takk allikevel for tips :)
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Sjekk fotbryteren for nær og fjernlys. Der har kontaktene en lei tendens til å brenne. Vet ikke om du har av den gjennomgående typen hvor selve kontakten sitter i innerskjermen eller om du har den som har bryteren rett under gulvmattene. Ingen av løsningen er særlig gode når det kommer til påvirkning av fuktighet.
Tilbake til fusking. Kablene høres riktige ut. Regner med at du også har sjekket kabel mellom fordeler og coilen.
Det kan være at du har litt mager blanding ved belastning. Tips i så måte er å ta av flottørhuset (Fire skruer. Huset trekkes fremover og ned) Deretter tar en ut flottøren og skrur løs delen som dysene sitter i. På undersiden av denne er det to dyser. Begge skal det stå 97 på. Sjekk om det ikke er noe rusk i den ene. (antagelig den som sitter nærmest flottørhuset). Den samme dysen (nærmest flottørhuset) kan også utvides noe om du har ett 1mm bor(Ikke større!!). Sett boret i skruestikken og hold dysa i hånda og før boret igjennom. Den blir da litt større og vil gi litt fetere blanding i øvre turtallsregisteret, og når du gir full gass. En grei kompensasjon som ikke påvirker noe annet, men som da kompenserer litt for moderne bensin som er ment for injection motorer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Fotvelgeren ligger jo utsatt til for fuktighet og annet. Den er naglet sammen, men naglene kan borres ut for pusse opp kontaktene, smøre og gi bryteren et nytt liv. Torshov Rekvisita har/hadde nye til grei pris..
G.Larson

Post by G.Larson »

Ellers så ligger det flust av fotbrytere på diverse bruktsider på nett. Finn, Blocket, Tradera osv
Ståle B.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

G.Larson wrote:Ellers så ligger det flust av fotbrytere på diverse bruktsider på nett. Finn, Blocket, Tradera osv
Men nytt er nytt med disse bryterne. Brukte kan være værre en den man har. Det er gambling å kjøpe brukte. Har sett noen som ser ut som nye utvendig da de er glassblåst, men inni er det skrapmetall.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld

Post by esk1ld »

Fotbryter vil bli sjekket. Riktignok har lysene andreprioritet slik som det er nå, først må man få bilen til å gå skikkelig slik at man kan ta den ut på en kjøretur, og dermed har behov for lys :wink:

Reodor57 wrote:Tilbake til fusking. Kablene høres riktige ut. Regner med at du også har sjekket kabel mellom fordeler og coilen.
Det kan være at du har litt mager blanding ved belastning. Tips i så måte er å ta av flottørhuset (Fire skruer. Huset trekkes fremover og ned) Deretter tar en ut flottøren og skrur løs delen som dysene sitter i. På undersiden av denne er det to dyser. Begge skal det stå 97 på. Sjekk om det ikke er noe rusk i den ene. (antagelig den som sitter nærmest flottørhuset). Den samme dysen (nærmest flottørhuset) kan også utvides noe om du har ett 1mm bor(Ikke større!!). Sett boret i skruestikken og hold dysa i hånda og før boret igjennom. Den blir da litt større og vil gi litt fetere blanding i øvre turtallsregisteret, og når du gir full gass. En grei kompensasjon som ikke påvirker noe annet, men som da kompenserer litt for moderne bensin som er ment for injection motorer.
Også kabel mellom fordeler og coil er kontrollert ja. For sikkerhets skyld så har jeg i kveld også forsøkt å rengjøre fordeler med tilhørende for å forsikre seg om at det ikke er noe olje/smuss eller lignende f.eks. ved/på stift osv.

Får den ikke til å gå rent på tomgang heller. Men det er først ved pådrag/belastning den begynner å "skyte". På tomgang "putrer" den, hører det meget godt på eksosen. Har også hendt at den har stoppet av seg selv mens den står på tomgang, gjelder for så vel kald/lunken som varm motor. Det skjedde fredag ved avreise mot FGP. Da stod vi på Frei en time før vi fikk start på den igjen (dro seg sikkert "sur" i forsøket også), og valget ble å sette bilen igjen i garasjen hos mine foreldre. Det skal sies at den er ufattelig lettstartet på kald motor, i kveld for eksempel, etter å ha stått utenfor et lite døgn, så drar den i gang omtrent før man får vridd ferdig på nøkkelen.

Har i kveld demontert flottørhus etc. igjen, skrudd løs alle deler/dyser her og blåst rent med nøysomhet. Så for øvrig ikke noe tall av noe slag på noen av dysene. Monterte sammen igjen uten å gjennomføre nevnte oppboring i første omgang.

I tillegg til nevnte renblåsing av forgasser og rengjøring av fordeler med tilhørende tenningsdeler, så ble det også montert ekstra filter på bensintilførselen. Alt dette før oppstart igjen, men bilen har samme oppførsel. "Putrer" og går urent på tomgang, og "skyter" ved pådrag. Nå tok jeg ikke noen prøvetur i kveld da jeg anser det som unødvendig så lenge den oppfører seg slik. Men...det som skjedde i kveld har jeg ikke erfart tidligere. Ved forsøk på å justere blandingsskrue, så reagerer ikke motor i det hele tatt på justering (det har den gjort tidligere). Kunne skru den helt i bunn mens motor gikk (lunken motor på tomgang, uten choke), ingen reaksjon, kunne også ta blandingsskruen helt ut uten noen problemer. Forsøkte med en annen skrue og fjær jeg har i reserve, men samme oppførsel der. Gjorde nye forsøk med startgass også, uten å finne noen plasser det trekker falskluft.

Image

Når det gjelder nevnte "hvinelyd" under kjøring, så gjorde man ikveld også et tappert forsøk på å stramme opp viftereimen for å se om det kan skyldes dette. Det var ikke mye jeg fikk strammet den, kjentes egentlig ganske grei ut i utgangspunktet, men får uansett ikke sjekket mer rundt dette før evnt. prøvetur.
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:55, edited 2 times in total.
esk1ld

Post by esk1ld »

Har tidligere i dag også levert inn søknad til Statens Vegvesen, ved den lokale trafikkstasjonen, om å få endret tilbake til det opprinnelige reg.nr. på bilen. Klar anbefaling fra LMK og kopi av originale reg.papirer fra motorvognregisteret foreligger. Uansett må dette videresendes og behandles noe mer sentralt, så får man bare vente å se på utfallet. Bilen skal egentlig ha et reg.nr. (Oslo-skilt) som tilhørte en varebilserie som gikk fra juli -58 til juli -63.

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:51, edited 1 time in total.
esk1ld

Post by esk1ld »

I helgen var man som nevnt på Flåklypa Grand Prix. Ikke helt som planlagt, men helt greit, og til dels mer sosialt, å være med som passasjer/reservesjåfør :)

Turen startet hjemmefra fredag formiddag. Været var upåklagelig, og samme dag kl. 12:00 ble Slådalsvegen åpnet for sesongen. Det kunne jo ikke klaffet bedre, så når vi kom til Lesja svingte vi av hovedveien og kjørte Slådalsvegen over til Vågå. Det må ha vært en av sesongens første biler som kjørte hele veien over fjellet etter sesongåpningen bare noen timer tidligere.
På slike veier så er det viktig med ett par stopp for litt kaffe, kanelsnurrer og en aldri så liten "photoshoot". Man er jo tross alt på tur for å kose seg :wink:

Image

Lørdag var det løpsstart kl. 11:00, med tilhørende oppstilling senest kl. 10:00. Av totalt 458 påmeldte kjøretøy, så var det noen få som ikke stilte til start. Start nr. 358 var dessverre en av disse, og etterlot et lite tomrom blant en lang rekke med varierte og flotte kjøretøy :(

Image

Selve løpet foregikk over en total distanse på 10 mil med 5 poster, pluss matstopp, underveis.

Image

To brødre, med hver sin Amazon, deltok på årets løp :)

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:53, edited 2 times in total.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Hei

Ufølsom forgasser tyder på en tett luftkanal. Da er det to muligheter. Den kanalen som er under de to dysene på toppen av det jeg kaller dysetokken kan gå tett. De dysene som sitter oppå hverandre på toppen. Kanalen må blåses ren med trykkluft, og en bør ha skrudd løs dysa helt i bunnen først.
Dernest er det et lite hull i innsugstrakten under chokespjeldet. Et lite flatt parti her med et hull i midten. En ser det når en ser rett ned i forgasseren med chokespjeldet åpent. Dette hullet forsyner tomgangssystemet med luft via en kanal i kanten på flottørhuset. Sørg for at denne kanalen er åpen så tror jeg du har løst problemet. Viktigst av alt. IKKE bruk pakningssement av noe slag. Det er det desidert beste middelet til å ødelegge en forgasser fullstendig.
Siden du ikke har noe nummer på dysene er nok disse av nyere dato og må måles, men regner med at du har riktig verdi (97) her siden bilen har gått brukbart før. De dysene som følger med i noen repsett har ikke numererte dyser lengre, selv ikke de settene 445 og jeg har kjøpt fra fabrikken i England.
esk1ld

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:Ufølsom forgasser tyder på en tett luftkanal. Da er det to muligheter. Den kanalen som er under de to dysene på toppen av det jeg kaller dysetokken kan gå tett. De dysene som sitter oppå hverandre på toppen. Kanalen må blåses ren med trykkluft, og en bør ha skrudd løs dysa helt i bunnen først.
Dette sitter vel i forbindelse med flottørhuset, eller tar jeg feil? I så tilfelle så ble alt dette demontert og blåst rent i går. Absolutt alt av dyser her ble demontert og blåst.

Reodor57 wrote:Dernest er det et lite hull i innsugstrakten under chokespjeldet. Et lite flatt parti her med et hull i midten. En ser det når en ser rett ned i forgasseren med chokespjeldet åpent. Dette hullet forsyner tomgangssystemet med luft via en kanal i kanten på flottørhuset. Sørg for at denne kanalen er åpen så tror jeg du har løst problemet. Viktigst av alt. IKKE bruk pakningssement av noe slag. Det er det desidert beste middelet til å ødelegge en forgasser fullstendig.
Siden du ikke har noe nummer på dysene er nok disse av nyere dato og må måles, men regner med at du har riktig verdi (97) her siden bilen har gått brukbart før. De dysene som følger med i noen repsett har ikke numererte dyser lengre, selv ikke de settene 445 og jeg har kjøpt fra fabrikken i England.
Hmm, interessant. Får se om jeg finner dette da, rekker gjerne å få sett på det i kveld før man reiser på tørn igjen i morgen. Takk for tips :)

Pakningssement har ikke, og vil heller ikke, bli brukt :wink:
Glemte å nevne det i går kveld, men membran ble også sjekket og så ok ut etter mitt skjønn. Jording ser hel og fin ut, går fra minuspol med temmelig ny kabel ned mot clutchhus. Ny jordingsledning fra clutchhus ved starter til ramme (sistnevnte jeg byttet forrige uke).
esk1ld

Post by esk1ld »

Man ser vel ikke hullet i innsugstrakten du nevner Reodor57 på denne sprengskissen?

Image
445

Post by 445 »

Da du justerte med blandeskruen i går - uten virkning; gikk da motoren på vanlig lav tomgangsfart (ca 800) eller gikk den raskere?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld

Post by esk1ld »

Vanlig lav tomgangsfart vil jeg påstå. Hadde ikke turteller tilgjenglig, så kan ikke si nøyaktig, men mener det ikke er over 800 rpm.
Post Reply