G.Larson's '54 PV 444H

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

G.Larson wrote:
445 wrote: Har du forsøkt å gi den en halv omdreiing på blandeskruen?
Inn eller ut?
Denne blandeskruen fungerer som en gammeldags kran. Hvis du skal gi fetere blanding må du åpne krana og slippe mer bensin gjennom. Du skal altså skru ut, dvs mot klokka.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Da har jeg skrudd på litt på tomgangsskruen samt åpnet litt på blandeskruen.
Motoren går ihvertfall på tomgang uten choke nå og ved pådrag så hører jeg ikke fjusking eller putring.
Gjenstår å ta en prøvekjøring for å se hvordan den oppfører seg med belastning.
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Lykke til på prøvetur!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Fikk kjørt noen mil i dag og nå går motoren på tomgang uten choke. Muligens en anelse raskt. Har ikke målt enda. :lol:
Har bedre drag i motoren også og kan kjøre uten choken, mens under trilling i unnabakke er det fortsatt antydning til skyting.
Men bare en brøkdel av hva det var. Kanskje prøve en anelse til på blandingsskruen. :?:
Tok ut pluggene når jeg kom hjem og de så like ut alle sammen fargemessig. Kom på før jeg satte inn den siste pluggen at
jeg skulle ta ett bilde. :lol:
Image

Muligens litt lys i fargen enda?
Ståle B.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Torbo2 »

Skyting minner om for sen tenning. Sjekk om vakumreguleringen er ok ved å suge i røret og se om stifteplata dreier seg 20-25 grader.
Overslag i overgangen i fordeleren er også et sjekkpunkt.
Grunninnstillingen kan også være feil, Tennpluggene ser meget bra ut.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Inspirert av esk1ld så smurte jeg fordeleren i dag da jeg kom på at jeg hadde drøssevis av sånne pipetter liggende. Ble lett å få i litt olje med de uten å søle. :D
Testet også å suge i vakuumrøret til regulatoren og den ser ut til å virke. Holdt på vakuumet og tunga sugde seg fast i røret.
Stifteplata beveget også på seg, om enn tregt og langt ifra de 20-25 gradene Torbo2 snakker om.
I den forbindelse så lurer jeg på om det skal smøres med noen dråper olje eller 5-56/Servisol nedi der stifteplata sitter?

Image
Bildet er lånt fra esk1ld's sin tråd da jeg ikke hadde fotoapparat tilgjengelig i dag når jeg holdt på. Håper det er i orden. :D
Ståle B.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

G.Larson wrote: I den forbindelse så lurer jeg på om det skal smøres med noen dråper olje eller 5-56/Servisol nedi der stifteplata sitter?

Ingen som har formeninger om dette? :lol:
Ståle B.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Reodor57 »

Hei. Joda har formening om dette.
5-56 er stort sett for å fjerne fukt. Har en motorolje på filten under rotoren så er det smøring nok. I tillegg bør en ha en liten fettklatt (Ikke MoS2 type) på knasten på stiftene. For mye fett nede i fordeleren har lett for å legge seg på avbryterkontaktene og lage dårlig gnist.
20 grader på fordeleren er 40 grader på veiva, så Torbo2 mener nok 10 grader som tilsvarer 20 grader.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Beklager sent svar men jeg sliter med kroppens termostat om dagen. Kona sitter ute i bikini, og jeg sitter ved siden av i langbukse, genser og hals, og synes det er kjølig. En paracet er god fyring..... Jeg har dessverre ikke satt mine ben i så mange fordelere, men jeg kan ikke forstå annet enn at noen oljedråper må være bra. Skal se om jeg kan finne mer info.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Der var Reodor akkurat litt raskere.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Blandet litt 5-56 og olje i en kopp. Olje for smøringen og 5-56 for å løse opp litt gammel stivnet grease. Hadde i ett par dråper med pipette, så får vi se om det beveger seg lettere etterhvert.
Er litt redd for å plukke den fra hverandre for rengjøring da jeg aldri har gjort det før.
Men når jeg tenker meg om så har jeg en gammal fordeler liggende som jeg kan øve meg på. :D
Ståle B.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Reodor57 »

Selve stifteplata sitter i to skruer. Samt at det er en på vakuumregulator en. Når det er sagt, så må en også fjerne skruen som går igjennom fordeleren og forbinder ledningen fra stiftene med kondensator og ledningen på coilen på yttersiden. Da er det bare å fjerne låsen til armen på vakuumregulatoren og løfte hele plata ut med stifter og alt. Pass på så den lille ledningen til regulatoren ikke ryker (skjer sjelden men har opplevd at den gjør det). Plata har begrenset bevegelse av en kule som sitter klemt mot et spor som begrenser.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Sitter og sjekker litt på sprengskisser av fordeleren.
Tror jeg ville passet på at smørekoppen var "full" og deretter sugd og sugd og sugd ........ og sugd i vakuumrøret for å få opp bevegelsen.
Fare for at du kan bli litt hulkinnet, men hva gjør man ikke for sin gamle PV.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Torbo2 »

445 wrote:Sitter og sjekker litt på sprengskisser av fordeleren.
Tror jeg ville passet på at smørekoppen var "full" og deretter sugd og sugd og sugd ........ og sugd i vakuumrøret for å få opp bevegelsen.
Fare for at du kan bli litt hulkinnet, men hva gjør man ikke for sin gamle PV.

Kanskje en skrutrekker ned i der kan gjøre nytten - ved å skru eller dytte plata fram og tilbake.. med- og moturs?
Last edited by Torbo2 on Mon 29 May 2017 18:26, edited 1 time in total.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

En liten kjøretur i dag da det var oppholds og brukbart vær. :D
Image
Hitra, Trondheimsleia, Tjeldbergodden og Kjørsvikbugen i bakgrunnen. I den rekkefølge fra lengst unna til nærmest.

Image
Litlfonna
Ståle B.
Post Reply