esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Reodor57
Webmaster

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Bytt bensin. Du har vinter bensin på tanken og den egner seg ikke over 10 grader lufttemperatur da det er tilsatt butan i den. Bensinen koker da i bensinrøret på vei til forgasseren. Jeg fyller aldri bensin etter 15 september av den grunn. Resten så jo strålende ut.

Tett også hullet i luftfilteret. B16 og VN34 forgasseren skal ha motstand i innsuget. Hullet kan også være med påå lage nykker når du kjører.
Juster også pluggene til en åpning på 0,6 mm. Er det motstandsplugger så kast dem. B16 liker ikke det. Den skal også ha pluggledninger med kobberleder i.
Håper det var tips som hjelper.
P.S sjekk også tiltrekning av muttere på manifolden og forgasseren slik at den ikke trekker falsk luft.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld

Post by esk1ld »

445 wrote:Vannpumpe og dynamo kan du enkelt eliminere ved å ta av vifteremmen. Du skal selvfølgelig ikke kjøre lenge med denne av. Hvis du først kjører til du hører at hviningen starter, så stopper og tar av remmen og kjører litt videre så bør du kunne høre om lyden er borte før motoren blir altfor varm.....
Takk for godt tips, den muligheten har jeg faktisk ikke tenkt på. Nå blir det meste av service foretatt, å bilen skal på bukker, så gjør unna det man kan nå mens den først står klar for det i garasjen. Alternativet blir å gjøre nevnte evnt. etter at det andre er utført, om lyden fremdeles skulle være der da.

445 wrote:Har du vurdert utløserlageret til kløtsjen?
Både ja og nei. Har vært inne på tanken, men lyden minner meg ikke noe særlig om lyd av defekt utløserlager slik jeg har hørt det tidligere, det har kanskje derfor blitt eliminert bort litt for lett (?). Har komplett clutchsett, inkl. nytt utløserlager, liggende i tilfelle (kjøpt inn den gangen koblingen på PV'n "låste seg").
Skal for øvrig bytte foring i clutchpedaloverføring også nå. Det ble jo oppdaget i fjor at denne begynner å bli morken, og ønsker ikke å risikere at det samme skjer her som med PV'n.
esk1ld

Post by esk1ld »

445 wrote:Bildet var litt vanskelig å tolke (mulig at mine øyne er litt ufokusert), men er pluggene lengst til høyre mer sotete enn de til venstre?
Bildet er nok også litt ute av fokus ja. Det var ikke så godt å få tatt noe godt bilde med kameraet jeg hadde for hånd. Hjemme har jeg dog liggende enkeltbilder av hver plugg også, kommer kanskje litt tydeligere fram der, så kan se om jeg ikke får lastet opp disse senere.
For meg så såg de temmelig like ut synes jeg. Nr. 2 fra venstre hadde kanskje en liten antydning til å være litt "rødere" enn de andre.

Det skal nevnes at bilen "smeller" litt av og til når den fusker også, derav har jeg tenkt litt i retning tenning etc.
esk1ld

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:Bytt bensin. Du har vinter bensin på tanken og den egner seg ikke over 10 grader lufttemperatur da det er tilsatt butan i den. Bensinen koker da i bensinrøret på vei til forgasseren. Jeg fyller aldri bensin etter 15 september av den grunn. Resten så jo strålende ut.
Ja er klar over det, og tank er som sagt drenert tom nå. Ny bensin blir fylt på.

Dette er litt av samme problemet, eller motsatte for så vidt, som vi i skipsfarten kan oppleve. Vi som stort sett opererer i nordiske farvann må være forsiktige med å bunkre for mye lengre sør i Europa vinterstid, da det som ikke er "vinterdiesel" kan vokse seg i tanker, fuelsystem etc.

Reodor57 wrote:Tett også hullet i luftfilteret. B16 og VN34 forgasseren skal ha motstand i innsuget. Hullet kan også være med påå lage nykker når du kjører.
Da er vi enige. Hull skal ikke være der, og vil bli tettet :)

Reodor57 wrote:Juster også pluggene til en åpning på 0,6 mm. Er det motstandsplugger så kast dem. B16 liker ikke det. Den skal også ha pluggledninger med kobberleder i.
Da begynner vi å bevege oss litt på kanten av hva jeg kan om plugger... Hvordan finner jeg ut om det er motstandsplugger? Hva er forskjellen? Evnt. tips til hvilke type (navn/nr.) plugger som er korrekt å evnt. kan kjøpes inn?
Justere åpning på plugger har jeg heller ikke utført tidligere. Pluggledningene ser ut til å ha kobberleder ja.

Reodor57 wrote:Håper det var tips som hjelper.
P.S sjekk også tiltrekning av muttere på manifolden og forgasseren slik at den ikke trekker falsk luft.
Mange gode tips her, takker!
Ettertrekking av alle bolter, muttere etc. blir utført fortløpende som man arbeider. Tok også å byttet kabelsko samt skrudde bedre fast i begge ender den "lille" ledningen som går mellom coil og fordeler, synes denne virket litt løs.
445

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Sjekk også tiltrekning av muttere på manifolden og forgasseren slik at den ikke trekker falsk luft.
Kjøp en flaske med startspray. Start bilen og spray litt målbevisst der forgasser kan suge falsk luft.
Anleggsflaten mellom manifold og forgasser er et sted å starte. Deretter mellom manifold og topplokk. Har sett mange skjeve manifolder - dessverre.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
445

Post by 445 »

esk1ld wrote:
Reodor57 wrote:Juster også pluggene til en åpning på 0,6 mm. Er det motstandsplugger så kast dem. B16 liker ikke det. Den skal også ha pluggledninger med kobberleder i.
Da begynner vi å bevege oss litt på kanten av hva jeg kan om plugger... Hvordan finner jeg ut om det er motstandsplugger?
esk1ld wrote:Neste skritt var å ta ut alle tennpluggene. Disse så slik ut (i samme rekkefølge som de står i motor (forkant av motor til venstre)):

Image
Hadde du hatt motstandsplugger hadde det stått en R i navnet. Dine heter B6S og skal da være av type uten motstand.
445

Post by 445 »

Har du forresten et separat bensinfilter?
Et enkelt papirfilter gjør susen. Filteret i bensinpumpen er best for grus og småstein :wink:
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Vedr plugger. De fleste med motstand har en R i navnet.

Plugger du kan bruker er f.eks NGK B6S eller Denso W20S-U (Bilxtra har bla disse) Sistnevnte tåler mye juling i form av feil blanding. Tennplugger med R i navnet F.eks NGK BR6S har oftere feil/brudd enn tennplugger uten R og gir for oss med 6 volts anlegg mye unødig startproblematikk. Ikke minst på varm motor.

Åpningen måles helst med trådsøker, men bladsøker fungerer også. 0,6mm åpning. Er den for stor går det greit å dunke den lett mot noe hardt. Blir den for liten kan en bende opp forsiktig med en skrutrekker. Det var tyvtriksene om en ikke har eget verktøy for slik justering, men det fungerer helt utmerket.
Åpningen på pluggene ser litt stor ut på bildet, men øyemålet kan være litt feil :-). Ta også å ohm pluggene. Det skal være full kontakt mellom elektroden i midten (Den med porselen rundt) og toppen på pluggen, og ikke kontakt mellom godset og toppen. Ellers ser de greie ut i fargen. Dvs at blandingsforholdet i forgasseren er riktig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Så lenge alt er i orden skal det ikke være problem med motstandsplugger. Jeg ahr bra erfaring med det også motostand i pluggledningene.
Det gjør at man ikke takker coilen ved hver tenning og motoren kan tåle høyere turtall.

Me har man en motor som halter, sotete plugger og er tung å starte så kan mindre motstand gi lettere tenning.

Det går ikke an å uttale seg bombastisk om dette, det er er rekke faktorer som spiller inn. Får man problemer med motstandsledninger eller plugger, må man heller finne feilen.

Man kan faktisk starte en bil som har stått lenge lettere om man løfter litt på coliledningen mens en annen prøver å starte. Det bygger opp en spenning, på linje med en hageslange som plutselig åpnes i sprederen. kjapr og effektivt.
Max 5 kOhm er en grei regel. japanere hadde oppi 10k på 70-tallet, uten at det var unormalt. Det sparer også coilen.
Men det spørs hva man vil oppnå?

Så å gi enkle svar, som å kaste motstandsplugger o.a. blir for enkelt råd.
NGK kan bekrevte dette.
https://www.ngksparkplugs.com/about-ngk ... spark-plug
Og NGK er det beste pluggmerket som jeg kjenner til - i alle vall topp oft thne line.
445

Post by 445 »

Før dette utarter seg til en motstandsplugg-tråd, så kan vi vel konstatere at de pluggene som sitter i bilen i dag er av grei type - hvis åpningen er riktig og pluggene er i orden.

Noen innspill til den omtalte hvine-lyden?
esk1ld

Post by esk1ld »

Da har vi fått oppklart en del rundt plugger, takker. Et ekstra sett med plugger kan alltids være greit å ha liggende (er det ikke da man nesten kan være sikker på at det ikke skjer noe med pluggene som allerede står i? :D), så det har til dels vært planen å anskaffe lenge.
Skal måle åpning på, samt ohme, pluggene senere for å ha kontrollert det i allefall.

445 wrote:Har du forresten et separat bensinfilter?
Et enkelt papirfilter gjør susen. Filteret i bensinpumpen er best for grus og småstein :wink:
Ikke montert i bilen p.d.d. nei. Men har kjøpt inn 2 stk. (ett i reserve) av denne typen som var meningen å montere. Men jeg behøver noen ekstra slangeklemmer og biter med skikkelig bensinslange (oppført på handlelisten) før jeg kan montere det. Må også kappe litt av kobberrøret for å få plass til filter i mellom, blir litt knapt med plass å sette det inn der det er en slangebit i dag.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

445 har rett :-).
Dette kan vi krangle lenge om Torbo2, men mine erfaringer med 6 voltsanlegg og magnettenningsanlegg tilsier at motstandplugger som oftest gir problemer. Ikke like ofte på 12 voltsanlegg, men har opplevd det en god del der også på eldre biler. Når alt er nytt fungerer det som regel greit, men hvor lenge er ting nytt på ting som brukes?
Det svakeste leddet på våre biler er nok coilen da disse sjelden byttes ut på grunn av konstruksjonen, så da er det vel egentlig bare å ta konsekvensen av det og ha så lite motstand som mulig. Ikke det at anlegget er uten motstand av den grunn. Plugghettene en får i dag har som regel 1kOhm, og dagens rotorer har som regel rundt 5 kOhm, og da trenger en ikke noe i tillegg i kabler og plugger for å dempe radiostøyen ytterligere.

Hvinelyden kan komme fra en vakuumlekkasje kanskje. Tror ikke bendixen er problemet da det er veldig sjelden, men tenkte at dynamo og vannpumpe kunne testes ut først ved å ta av viftereima. NB Vannpumpa skal IKKE smøres for ofte og mye. Da går den lekk.
445

Post by 445 »

esk1ld wrote:
445 wrote:Har du forresten et separat bensinfilter?
Ikke montert i bilen p.d.d. nei. Men har kjøpt inn 2 stk. (ett i reserve) av denne typen som var meningen å montere. Men jeg behøver noen ekstra slangeklemmer og biter med skikkelig bensinslange (oppført på handlelisten) før jeg kan montere det. Må også kappe litt av kobberrøret for å få plass til filter i mellom, blir litt knapt med plass å sette det inn der det er en slangebit i dag.
Før du kapper i kobberrøret kan du jo vurdere følgende:
Det siste stykket frem til bensinpumpen er det en metallomspunnet gummislange. Det siste året har jeg sett 3 slike slanger som har vært "ferdige". Den ene brakk (!) mellom fingrene mine. Jeg har da demontert den omspunne slangen, og kappet opp flensene i enden slik at jeg har frigjort slangekoblingene. Disse har jeg brukt på en gummislange av god kvalitet. Dersom du lager den slangen en del lenger enn vanlig, så kan den også inneholde et bensinfilter. Vurder i så fall om slangen skal være så lang at du kan løfte den opp i komfortabel arbeidshøyde neste gang papirfilteret skal byttes.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Litt mer lydproblematikk som bør sjekkes. Smurt fordeleren? Dvs i den utvendige oljepåfyllingen? Sitter en liten messingklump på utsiden av fordeleren, som regel mellom motorblokka og fordeleren. Denne vrir en på slik at det kommer frem et hull. Denne fyller en opp med olje for å smøre glidelagerne i fordeleren.
Neste er å sjekke vakuumregulatoren. Med fordelerlokket av, suger en i vakuumrøret og holder tungen for hullet. Stiftene skal da bevege seg når du suger og bli stående når du setter tungen for hullet. Kan være litt vrient på de fordelerne hvor vakuumrøret er metall hele veien, men en kan komme rundt problemet med å feste en slange på enden av røret ved forgasseren og bruke vulketape for å få det tett.
esk1ld

Post by esk1ld »

445 wrote:Før du kapper i kobberrøret kan du jo vurdere følgende:
Det siste stykket frem til bensinpumpen er det en metallomspunnet gummislange. Det siste året har jeg sett 3 slike slanger som har vært "ferdige". Den ene brakk (!) mellom fingrene mine. Jeg har da demontert den omspunne slangen, og kappet opp flensene i enden slik at jeg har frigjort slangekoblingene. Disse har jeg brukt på en gummislange av god kvalitet. Dersom du lager den slangen en del lenger enn vanlig, så kan den også inneholde et bensinfilter. Vurder i så fall om slangen skal være så lang at du kan løfte den opp i komfortabel arbeidshøyde neste gang papirfilteret skal byttes.
Denne metallomspunnede gummislangen er ikke på min bil/motor. Der går det kobberrør ut fra pumpen på begge sider. På tilførselssiden så er røret kanskje 15 - 20 cm langt, og bøyd slik at det går ned, til siden og under styreakselen, der er det en ca. 10 cm lang gummislange (festet med vanlige slangeklemmer) før det fortsetter med rør under bilen. Slangebiten er vel montert for vibrasjonsdempingens del kan jeg tenke meg.
Tanken min var å "forlenge" dette området hvor slangebiten er plassert, slik at det blir plass til å sette inn et filter her, samt at det fremdeles er nok slangelengde til å ta opp eventuelle vibrasjoner.

Reodor57 wrote:Litt mer lydproblematikk som bør sjekkes. Smurt fordeleren? Dvs i den utvendige oljepåfyllingen? Sitter en liten messingklump på utsiden av fordeleren, som regel mellom motorblokka og fordeleren. Denne vrir en på slik at det kommer frem et hull. Denne fyller en opp med olje for å smøre glidelagerne i fordeleren.
Neste er å sjekke vakuumregulatoren. Med fordelerlokket av, suger en i vakuumrøret og holder tungen for hullet. Stiftene skal da bevege seg når du suger og bli stående når du setter tungen for hullet. Kan være litt vrient på de fordelerne hvor vakuumrøret er metall hele veien, men en kan komme rundt problemet med å feste en slange på enden av røret ved forgasseren og bruke vulketape for å få det tett.
Nevnte det vel så vidt på forrige side, men har ikke fått smurt fordeleren heller ennå. Dette blir gjort etter planen i kveld. Tanken har slått meg at vi kan ha en mulig synder her også... Noen spesiell oljetype som anbefales brukt til dette?
Det er vel den "klumpen med hull" som vi ser mellom fordeler, regulator og blokk på bildet under?

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 13:00, edited 1 time in total.
Post Reply