Reodors Duett 44506-1957

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Da ble det en kort prøvetur i kveld på et par tre mil. Markert slappere enn med snudde stempler, så det har definitivt sin misjon. Men, det var lyden da. Et alternativ er kanskje å få laget stempler med sentrisk bolt slik som de fleste nye stempler.? Veisystemet på nye motorer er jo vesentlig lettere også, så det har nok sin effekt på hvor godt motoren vil gå på lavere og høyere turtall. Uansett så går motoren fint på litt høyere turtall, men er litt rå på lavere turtall. Klakkingen er borte, og den virker mer "potent" enn den gamle motoren.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Godt å høre at motoren går pent igjen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Tikker en del i ventilene, men her har omtrent ingen deler vært der de er nå fra før. Dette er en motor hvor det meste kommer fra andre steder/motorer, så da blir det litt innkjøring, selv om alle omtrent alle deler er maskinert. (Ventiler i begge ender og vippearmer er maskinert, løftere har gått med annen kam, eller er nye og støtstengene er en samling av de beste jeg hadde) Da må det bli litt "leven" de første milene. Går pent på lavere turtall nå, så det kommer seg nok. Tok litt tid før den motoren jeg tok ut gikk stille og pent også.
Nå har jeg kuttet ut "parplyene" på ventilene da jeg har gått over til tetting på ventilstyringene, men tror ikke de ville ha dempet lyden vesentlig. Vet ikke da om ventilene ville ha fått for lite smøring.
Oljetrykket på motoren er det ihvertfall ikke noe å si på. Det ligger i øvre skikt. Dvs at nåla ikke går lenger enn den gjør nå, så vet ikke hva den egentlig ligger på. Stempelet på oljetrykksregulatoren har vært ute og går lett, så da regner jeg med at det er i orden :-). På Duetten går nåla litt lenger, og der ligger den på ca 5,5kg/cm2
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

I forbindelse med at jeg skal til Jørgenrud i helgen tenkte jeg å kjøre med "Blåmann" dit, så har gjort noen forberedelser. Har bygget om tenningen til semi elektronisk. Dvs vanlig fordeler med elektronisk avbrytersystem (Peltronic?). Da får jeg helt riktig tenningskurve, selv om vakumregulatoren blir litt mer begrenset pga begrensninger som konstruksjonen gjør. Kjørte en tur etter denne modifikasjonen og motoren gikk pent, men fortsatt med en del tikking spesiellt på litt høyere turtall. Justerte ventiler på nytt, selv om det bare var mindre endringer på klaringen. Tenkte at kanskje noen av ventilen kunne være litt trege grunnet nye styringer og påmonterte hetter på disse. Så hvordan få disse til å gå lettere?

Jeg har lest meg litt opp på PTFE som tydeligvis nå begynner å få fotfeste i en del smøremidler. Dette er et faststoff, og anbefales ikke brukt i smøremidler av DuPont som er oppfinner av stoffet, samtidig som en vet at dette er ett av verdens glatteste stoff. Så siden dette er et faststoff vil det vel da ha samme effekten i smøremidler som silikon har i polish. Dvs at det finsliper metallet, og samtidig legger seg i porer og hakk for å lage en glatt overflate tenkte jeg.
Jeg har før snakket om QMI motorbehandling, og det stoffet hadde jeg litt igjen av. Det står på pakken at det ikke skal brukes på nyoverhalte motorer da det vil forlenge innkjøringstiden, men her hadde jeg et konkret problem med at ting beveget seg for sent. Siden jeg hadde toppdekselet av tok jeg kort prosess og helte en god porsjon (2-3dl) over ventilene, satte på toppdekselet og startet opp. Tikkingen ble vesentlig mindre med en gang, selv om den fortsatt er tilstede, så dette blir spennende å følge med på. Dosen motoren har fått er ca 1/3 av det en normal motorbehandling tilsier, men det gjelder ikke å overdrive nå i starten. Tross alt kjørt under 20 mil med motoren nå, så har igjen litt innkjøring.
Erfaringer med ISKY kamakselen er at den nok ikke er helt egnet til pen rolig tomgang (Les køkjøring), men at den er helt fint til kjøring i vanlig hastighet på veien. Tre trinns girkasse med usynkronisert første gir fungerer ikke helt optimalt med denne kammen. Blir lett litt kenguru i lave hastigheter på første gir. Det er ihvertfall erfaringen så langt, så får vi se etter litt mer kjøring enn 20 mil :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

PVn går bedre og bedre, men trimkam og tre trinns kasse er dårlig kombinasjon da bunndraget på trimkammen er dårlig i forhold til standard kam.
Uansett i dag er det endelig kabriolet vær, så da blir duetten og PVn stående inne.
Åpent bilalternativ
Åpent bilalternativ
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:PVn går bedre og bedre, men trimkam og tre trinns kasse er dårlig kombinasjon da bunndraget på trimkammen er dårlig i forhold til standard kam.
Uansett i dag er det endelig kabriolet vær, så da blir duetten og PVn stående inne.
Herlig! 8) Er det en 124?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Jepp. Amerikansk utgave tatt inn fra Arizona for 7 år siden av meg. Fordelen er at det er stoff interiør, noe som også er en ulempe... Men, den går ihvertfall nå bra etter diverse runder med USA utstyret samt forgasser, og er godkjent som bevaringsverdig uten mangel. Hvorfor bruke 7 år? Flytting, husbygging, oppussing av to biler i mellomtiden har gjort at den ble satt på vent..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by esk1ld »

Bedre sent enn aldri, er det ikke det man sier? :)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Men, tilbake til hva denne tråden handler om. Min 44506 altså Duett Herregårdsvagn, dog ikke den eksklusive 44507 Personherregårdsvagnen, men allikevel. Har kjørt med to Su forgassere type H4 som jeg ikke har blitt klok på. De går ikke like bra på alle turtall og er heller ustabile. Har gjort forsøk på å synkronisere dem ikke bare på spjeld, men også avstemme innmaten med vekt og treghet uten at de har blitt bra. Tanken slår meg at de kan da ikke ha vært sånn fra fabrikk, så jeg har fortsatt søken etter årsak. Den tror jeg endelig at jeg har funnet ved hjelp av en gramvekt. Har samlet på meg 8 komplette forgassere i tillegg til de to jeg har på bilen, så da jeg fant ut at jeg ikke hadde sjekket fjærspennet på returfjæren for stempelet tok jeg like så godt opp alle forgasserne. Av de da tilsammen ti forgasserne var det bare tre fjærer som hadde lik lengde og to som hadde samme spenn når de ble komprimert til samme lengde. De havnet da selvsagt i de to forgasserne på bilen. Og hvilken forskjell!! Nå går den endelig som jeg trodde den skulle gå. Før har den gått greit opp til ca 70 for deretter å dure mer og mer. Nå går den ihverfall helt levelig i 95.
Med bakgrunn i mine erfaringer nå vil jeg si at det å måle fjærspennet på returfjæren for stempelet er helt nødvendig for å få en godt avstemt forgasser. Forskjellen var bare ti gram, men det utgjør en forskjel på ca 8%. Disse fjærene skal ved en lengde på 6,7cm ha et fjærspenn på 128 gram etter hva jeg kan finne ut av manualene for H4 forgasseren. På HS6 (B18) er det andre lengder og fjærspenn som gjelder. Tror nok at det er forskjellen som er det avgjørende her og ikke nødvendigvis selve fjærspennet. De må være like.

Håper da sommerens turer kan nytes med en bil som fungerer som den skal. Det får ihvertfall meg til å kose meg.

Har nå også skiftet den andre kingbolten på bilen. Den var da også feil på to måter. Shim under lageret får lageret til å sette seg, og foringer som var montert feil vei gir dårlig smøring.. Eneste positive var at det var stålshims som kan tåle det. Nye sett har shim av messing så de MÅ sitte på øvre del. Har endelig fått tak i original brotsj også. Selv om den er ørlite uskarp blir resultatet veldig bra.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Har nå testet bilen på "langtur". DVS 25 mil hver vei. Litt småjusteringer etter som den gikk seg til i litt høyere hastigheter enn normalt, men sånn må man regne med. Gikk upåklagelig på turen og går fortsatt nydelig når den er varm. Choken er ikke det letteste å stille inn med justering av pådrag og ekstra bensin som ikke har noe spesifikt punkt når det siste inntreffer.
Ellers har utfordringene denne sommeren ligget i å få eksperimentmotoren til å gå som den skal. Den vil ha mye mer bensin enn det forgasseren klarer å gi når en kommer opp i turtall, så en må dra på choke for å gi den nok. I tillegg er CO av en annen dimensjon. Den må være så høy at eksosrøyken grenser mot svart for å gå skikkelig, så nå er den plukket ned. Topp og eksos var ordentlig sotete. Denne har nå havnet på den originale motoren i PVn hvor ventilstyringene begynte å bli slitne etter ihvertfall 15 år i bruk. Har på den toppen kjørt ihvertfall 20000km på blyfri 95. Ingen avleiringer på ventilhoder overhodet foruten et syltynt lag med sot som jo blir i en forbrenningsmotor.
Står nå bare igjen å få satt den originale motoren inn i PVn igjen etter forhåpentligvis å ha fått den tett med nye filtpakninger og treplugger :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Dette er interessant:
Har på den toppen kjørt ihvertfall 20000km på blyfri 95. Ingen avleiringer på ventilhoder overhodet foruten et syltynt lag med sot som jo blir i en forbrenningsmotor.

Godt å få belyst dette!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Bekrefeter vel bare det jeg alltid har opplevd når jeg har tatt opp motorer jeg har kjørt på blyfri 95 oktan. De er helt rene innvendige. Jeg hadde også opp min Fiat Spider fra 1978, som jeg vet er kjørt på blyfri bensin uten tilsetning da den har katalysator. Den har gått 80000 miles og var helt rein på ventilene.
Så vi er nok samstemte på nødvendigheten av blytilsetning. Den er overhodet ikke nødvendig.
Det er forøvrig utrolig mye som selges for å kompensere for manglende bly i bensinen og også for å kompensere for tilsatt etanol som er den store stygge ulven...
Leste et innlegg på NVKs forum hvor de listet opp diverse styggedom som etanolen gjorde. Over halvparten av rapportene som var lagt frem som bevis var fra firmaer som solgte ett eller annet produkt, de andre var feilmonterte motorer eller dårlig vedlikehold skrevet av folk som ikke hadde ekspertise selv. Og sånnt lager en storm av... Helt utrolig hvordan noen biter på uten motforestillinger!
Det eneste som er negativt med etanolen som brukes i moderne bensin er at gummislanger varer litt kortere om en ikke kjøper etanolresistente slanger som koster litt mer enn de billigste på biltema. Moderne etanol er forresten mindre aggresiv enn tidligere tiders etanol.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by esk1ld »

Fra klubbens landstreff ved Aurdal Fjordcamping i helgen som var :)

Image
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Ser man det. Da skjønner jeg hvorfor jeg falt ut av premielista. 445 hadde tre premier. Rødt tak nr 3. Grønn tak nr 2, og så stoppet de ved Kambo'n :-). Ingen ser ut til å like "Gråbein" i disse ulvetider hehe. Men, som gråbeiner ellers har den nok den høyeste marsfarten av de alle. Gikk tilbake de 18 milene hjem uten pause med marsfart på mellom 80-85, uten at den var stresset av det :-).
Takk for fine bilder av bilen. Likte det side om side med Kambo'n.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by esk1ld »

Der er du nok inne på årsaken ja, ulven er nok synderen! Uavhengig av det, så er det en flott bil du har :)
Post Reply