Hvilke deler i drivstoffsystemet er laget i aluminium? Selve drivstoffpumpen?Torbo2 wrote:... vasket jeg bensinpumpa og åpnet glasslokket. Så ble jeg litt sjokkert over at det var mye korrosjon inni.
... Aluminium fra 60-tallet var vel ikke optimalisert med tilsetninger for å unngå korrosjon som alu-produkter i dag?
Kan etanolen, som er tærenede på gummi og enkelte plasttyper, også tære på aluminium?
Ulyd i motoren
Hvilke deler i drivstoffsystemet er laget i aluminium? Selve drivstoffpumpen?[/quote]
Bensinpumpa ja. Men den har nok en alu-legering med tilsetninger av små mengder sink. Kanskje andre ting også, men neppe magnesium. Det tok man først i bruk på 70-tallet og senere, og mest for å få ned vekten. Man skrøt jo av magnesiumsfelger den gang. Men saken var jo at innblandingen av magnesium var helt minimal så det var egentlig helt feil. Det var vel bare noen få prosent, maks fem eller mindre... Hvis andelen hadde vært mer enn 50% kunne man kalt det magnesiumsfelger, med da hadde man også kjørt rundt med fire bomber, da magnesium er svært esplosivt/brennbart. Nok om det.
Forgasseren har vel også en alu-sinklegering, kanskje bedre legering enn pumpa? - har jeg forstått. Den er i alle fall svært korrosjonsbestandig etter min mening.
Det er vel bare i bunnen av flottørkammeret det oppstår korrosjon som jeg kjenner til.
Mulig at også tankmåleren er av samme materialtype, men jg kjenner ikke til noen problemer der.
Bensinpumpa ja. Men den har nok en alu-legering med tilsetninger av små mengder sink. Kanskje andre ting også, men neppe magnesium. Det tok man først i bruk på 70-tallet og senere, og mest for å få ned vekten. Man skrøt jo av magnesiumsfelger den gang. Men saken var jo at innblandingen av magnesium var helt minimal så det var egentlig helt feil. Det var vel bare noen få prosent, maks fem eller mindre... Hvis andelen hadde vært mer enn 50% kunne man kalt det magnesiumsfelger, med da hadde man også kjørt rundt med fire bomber, da magnesium er svært esplosivt/brennbart. Nok om det.
Forgasseren har vel også en alu-sinklegering, kanskje bedre legering enn pumpa? - har jeg forstått. Den er i alle fall svært korrosjonsbestandig etter min mening.
Det er vel bare i bunnen av flottørkammeret det oppstår korrosjon som jeg kjenner til.
Mulig at også tankmåleren er av samme materialtype, men jg kjenner ikke til noen problemer der.
Litt beregning:
Målte 52 ccm i kompresjonsrommet, og det stemmer bra med den originale kompresjonen på 7,4. Brukte en 20 ml sprøyte fra apoteket.
Passet på at toppen var i vater og fylte opp kompresjonsrommet til topps. Ved å se på overflaten i motlys så jeg når vannivået var like høyt som toppen.
Målte omkretsen i kompresjonsrommet til ca. 24 cm (23,7 og diameteren til 7,55 cm.
Om jeg sliper av 1 mm av toppen så minskes rommet med ((7,55*7,55*3,14/4)*0,1)=4,5 ccm.
Trekker jeg det fra ved beregning av kompresjon blir den 7,9:1.
Tar jeg av 1,2 mm, blir kompresjonen 8:1, noe jeg trolig får gjort i morgen.
Motoreeffekten vil da økte med ca. 4 - 5 hestekrefter, ut fra erfaringstall. Men det viktigte her er at den termiske virkningsgraden øker og drivstofforbruket blir redusert, antageligvis ca. 0,1 l/mil (minst) som planlagt. I tillegg får man utnyttet 95 oktan bensin bedre. Alt i alt 6 hk ekstra antageligvs, om det skulle være viktig. Jeg vil anta at jeg fortsatt kan bruke 6 grader fortening statisk, men det vil tiden vise? Begynner den å knakke (tenningsbank), må tenningen ned, og en hest forsvinner. Mulig at jeg må ned på 4 - 5 grader sommerstid.
Ender vel opp med å slipe av 1,2 mm tror jeg. Eller 1 mm om det blir innvendinger.
Høyere enn 2 mm avsliping vil jeg fraråde av flere årsaker, og noen skulle tenke seg den tanken. Derfor har jeg ikke laget beregninger over 2 mm.
Gevinsten i effekt og virkningsgrad er også betydelig avtagende når man kommer over 8,5:1. Dessuten får man hardere motorgange, svakere topplokk og unødig høyt kompresjonstrykk og større muligheter for lekkasje.
Excelregnestykket:

Målte 52 ccm i kompresjonsrommet, og det stemmer bra med den originale kompresjonen på 7,4. Brukte en 20 ml sprøyte fra apoteket.
Passet på at toppen var i vater og fylte opp kompresjonsrommet til topps. Ved å se på overflaten i motlys så jeg når vannivået var like høyt som toppen.
Målte omkretsen i kompresjonsrommet til ca. 24 cm (23,7 og diameteren til 7,55 cm.
Om jeg sliper av 1 mm av toppen så minskes rommet med ((7,55*7,55*3,14/4)*0,1)=4,5 ccm.
Trekker jeg det fra ved beregning av kompresjon blir den 7,9:1.
Tar jeg av 1,2 mm, blir kompresjonen 8:1, noe jeg trolig får gjort i morgen.
Motoreeffekten vil da økte med ca. 4 - 5 hestekrefter, ut fra erfaringstall. Men det viktigte her er at den termiske virkningsgraden øker og drivstofforbruket blir redusert, antageligvis ca. 0,1 l/mil (minst) som planlagt. I tillegg får man utnyttet 95 oktan bensin bedre. Alt i alt 6 hk ekstra antageligvs, om det skulle være viktig. Jeg vil anta at jeg fortsatt kan bruke 6 grader fortening statisk, men det vil tiden vise? Begynner den å knakke (tenningsbank), må tenningen ned, og en hest forsvinner. Mulig at jeg må ned på 4 - 5 grader sommerstid.
Ender vel opp med å slipe av 1,2 mm tror jeg. Eller 1 mm om det blir innvendinger.
Høyere enn 2 mm avsliping vil jeg fraråde av flere årsaker, og noen skulle tenke seg den tanken. Derfor har jeg ikke laget beregninger over 2 mm.
Gevinsten i effekt og virkningsgrad er også betydelig avtagende når man kommer over 8,5:1. Dessuten får man hardere motorgange, svakere topplokk og unødig høyt kompresjonstrykk og større muligheter for lekkasje.
Excelregnestykket:

Last edited by Torbo2 on Sun 20 Nov 2011 01:38, edited 7 times in total.
Klarte ikke helt å henge med på din utregning.Torbo2 wrote:Litt beregning:
Målte 52 ccm i kompresjonsrommet, og det stemmer bra med den originale kompresjonen på 7,4. Brukte en 20 ml sprøyte fra apoteket. Passet på at toppen var i vater og fylte opp kompresjonsrommet til topps. Ved å se på overflaten i motlys så jeg når vannivået var like høyt som toppen.
Målte omkretsen i kompresjonsrommet til 75,5 mm.
Kan du fortelle mer i detalj?
Er kompresjonsrommet rundt?
Forsto ikke helt sammenhengen mellom omkretsen og volumet.
Målte omkretsen med en pappstrimmel og lagde en sirkel og målte ut diameteren og radiusen som er gitt av omkretsen og så fikk jeg arealet ved hjelp av pi osv. Så multipliserte jeg det med 1,2 mm så fikk jeg det som går bort av volum i kompressjonsrommet og så fikk jeg kompen vel å dele alt på det som er igjen av rom.
For å finpusse kanten under setene lagde jeg denne av en blikkplate. Det var mest et eksperiment, men det fungerte. Samtidig fikk jeg redusert setebredden til ca. 1,7 mm.
Den skal ha 70 grader og derved 35 grader på hver side i forhold til loddrett.
Her er den:
bilde
Resultatet:
bilde
For å slippe å få slipemiddel nedover stammen satte jeg på en filterbit øverst på vetilstammen. Derved kunne jeg også tynne ut slipepastaen for å slipe mer effektivt. Denne:
bilde
Og et perfekt sete kan vel se slik ut?
bilde
Den skal ha 70 grader og derved 35 grader på hver side i forhold til loddrett.
Her er den:
bilde
Resultatet:
bilde
For å slippe å få slipemiddel nedover stammen satte jeg på en filterbit øverst på vetilstammen. Derved kunne jeg også tynne ut slipepastaen for å slipe mer effektivt. Denne:
bilde
Og et perfekt sete kan vel se slik ut?
bilde
Last edited by Torbo2 on Sat 19 Nov 2011 23:59, edited 1 time in total.
Prøver fortsatt å forstå denne utregningen.Torbo2 wrote:Litt beregning:
Målte omkretsen i kompresjonsrommet til 75,5 mm.
Du målte omkretsen i kompresjonsrommet til 75,5 mm.
Jeg synes det hørtes lite ut med bare 7,5 cm rundt hele.
Hvis du bruker formlen for sirkel, så er omkretsen = 2 x Pi x r
Da får jeg at radius r = 12 mm, dvs diameter 24 mm.
Er kompresjonskammeret så lite?
Volumet av en sylinder beregnes som radius x radius x Pi x høyde
I så fall får jeg volumreduksjonen ved 1 mm sliping til å bli (i ccm):
1,2 x 1,2 x 3,1415 x 0,1 = 0,45 ccm.
For 4 sylindere blir dette 1,8 ccm.
Hvor er det jeg regner feil?
Godt at noen følger med i timen! Det er jo litt avansert det her og formlene er ikke synlige i regnearket, men det skal være riktig:
Skrivefeil: Jeg skrev omktetsen i stedet for diameteren. Det gikk litt fort...
Rettet opp over. Det skal stå: "Målte omkretsen i kompresjonsrommet til ca. 24 cm (23,7) og diameteren blir da 7,55 cm".
Da burde det stemme. Det blir jo en marginal feilmargin, siden kompresjonsrommet koner litt på en fjerdedel av omkretsen, men det er ubetydelig i forhold til hele arealet.
Ellers er det en bok som heter Biltrimming fra Tenknologisk forlag som omhandler temaet i det vide og brede, men en masse formler som man kan bruke. Vet ikke om det er lettere, da jeg ikke er drilla på å snu formler lengre.
Venter fortstt på deler, pakninger, filter osv. Bestillte nok på feil sted!
Kan bli frustrert av minde, men så har jeg fått pusla litt med toppen, og bryna toppen med noen beregninger.
Derfor ble det et siesprang som kanskje er å strekke det litt langt for å finne ut av jeg skal ta av ca. en mm av topplokket. Men jeg er nå ganske sikker på fasiten.
Skrivefeil: Jeg skrev omktetsen i stedet for diameteren. Det gikk litt fort...
Rettet opp over. Det skal stå: "Målte omkretsen i kompresjonsrommet til ca. 24 cm (23,7) og diameteren blir da 7,55 cm".
Da burde det stemme. Det blir jo en marginal feilmargin, siden kompresjonsrommet koner litt på en fjerdedel av omkretsen, men det er ubetydelig i forhold til hele arealet.
Ellers er det en bok som heter Biltrimming fra Tenknologisk forlag som omhandler temaet i det vide og brede, men en masse formler som man kan bruke. Vet ikke om det er lettere, da jeg ikke er drilla på å snu formler lengre.
Venter fortstt på deler, pakninger, filter osv. Bestillte nok på feil sted!
Kan bli frustrert av minde, men så har jeg fått pusla litt med toppen, og bryna toppen med noen beregninger.
Derfor ble det et siesprang som kanskje er å strekke det litt langt for å finne ut av jeg skal ta av ca. en mm av topplokket. Men jeg er nå ganske sikker på fasiten.
Ja, det er morsomt når det blir bra. Får jeg ikke delene snart, må jeg kanskje ufrivillig henge det opp... Kunne jo bare handlet et annet sted, men jeg får gi firmaet en sjanse til.445 wrote:Dette var så pent at du kan henge det på veggen!
Tok avgårde med min eldste sønn Renault 4 i dag, så får den litt trim. Verken biler eller folk bør ikke være for mye ro, da begynner det å knirke både her og der og i verste fall stivner til og ting ruster fast... Er det ikke sånn?
Fortsatt ingen pakninger....
Pusset derfor over vippearmene, selv om de var lite slitt. Derved vil ventilklaringen trolig bli mer stabil, og det blir lettere å få riktig (justere) ventilklaringen på grunn av slett overflate. Brukte den smale delen av skyvelæret med 240 gradert papir og deretter 400 papir til det ble helt glatt.
På nært hold: Den ene er slipt....

Har også renset overflaten på blokka med lagerskape og whitespirit.
Renset også overflaten på enden/forkant av toppen der termostathuset skal sitte, for å få fin overflate mot pakningen. I tillegg har jeg sjekket og renset oljekanalen i topplokket.
Så nå må pakningene komme!
Pusset derfor over vippearmene, selv om de var lite slitt. Derved vil ventilklaringen trolig bli mer stabil, og det blir lettere å få riktig (justere) ventilklaringen på grunn av slett overflate. Brukte den smale delen av skyvelæret med 240 gradert papir og deretter 400 papir til det ble helt glatt.
På nært hold: Den ene er slipt....

Har også renset overflaten på blokka med lagerskape og whitespirit.
Renset også overflaten på enden/forkant av toppen der termostathuset skal sitte, for å få fin overflate mot pakningen. I tillegg har jeg sjekket og renset oljekanalen i topplokket.
Så nå må pakningene komme!
Last edited by Torbo2 on Sun 28 Aug 2011 00:05, edited 2 times in total.
Fikk pakningene i går kveld. Satte i gang i dag med monteringen.
Toppakningen var litt treg å tre nedover boltene, så her brukte jeg et passende rør og banket pakningen litt etter litt jevnt nedover slik at jeg unngikk bøy eller knekk...
Sjekket manifolden med linjal, og den var litt ujevn på annleggsflatene. Her brukte jeg først fil og deretter slipepapir mot en glassplate. Så ble det helt strøkent!

Renset også gjengene for tennpluggene i toppen. Slipte på langs av gjengene på pluggen - to spor med 180 graders mellomrom og brukte den til å rense med.

Passet selvfølgelig på å ikke få noe rusk inn i motoren og heller ikke inn i manifolden og renset godt.
Satte på toppen og dro til med momentnøkkel – 75 Nm/7,5 kgm.
Så på med alle detaljene, som bensinpumpe, oljetrykksføler og temperaturføler. Her brukte jeg olje på gjengene i tilfelle jeg må ta den ut en gang.
De originale ventiltetningene bruker jeg ikke da de nye ventildeflektorene skal gjøre jobben.
Gummislangen/koblingen mellom topplokk og vannpumpe fulgte ikke med pakningssettet, så jeg brukte den gamle som jeg byttet for fire år siden. DEn så bra ut og med pakningslim bør det går bra.
Så var det klart for å fylle på olje.
Ventet med å sette inn tennpluggene slik at jeg kunne kjøre motoren til oljetrykket kom opp før jeg skulle starte.
Starter aldri før jeg har oljetrykket på plass, f.eks. etter oljeskift....
Når går den ganske fint. Skal finjustere tenning og forgasser i morgen. Og fylle på 40% kjølevæske. Hadde bare vann tilgjengelig..
Bankelysden ble borte så nå får bare tingene gå seg til.
Setter også inn 81 graders termostat, har 88 graders nå. Jeg vil ikk at det skal blir for varmt i innkjøringsperioden. kanskje å overdrive, men...
Trykk på linken for å høre på lyden nå: http://www.youtube.com/watch?v=tBJ2YZymGU8
Dette er noe annet! Litt høy tomgang, men den skal litt ned. Det var på dette turtallet lyden var verst.
Før overhaling, ør forskjellen:
Trykk på denne: http://www.youtube.com/watch?v=XghLimbL ... re=related
Motoren - nyovermalt og frisk i toppen:

Og så skal den gule vifta på plass!
Toppakningen var litt treg å tre nedover boltene, så her brukte jeg et passende rør og banket pakningen litt etter litt jevnt nedover slik at jeg unngikk bøy eller knekk...
Sjekket manifolden med linjal, og den var litt ujevn på annleggsflatene. Her brukte jeg først fil og deretter slipepapir mot en glassplate. Så ble det helt strøkent!

Renset også gjengene for tennpluggene i toppen. Slipte på langs av gjengene på pluggen - to spor med 180 graders mellomrom og brukte den til å rense med.

Passet selvfølgelig på å ikke få noe rusk inn i motoren og heller ikke inn i manifolden og renset godt.
Satte på toppen og dro til med momentnøkkel – 75 Nm/7,5 kgm.
Så på med alle detaljene, som bensinpumpe, oljetrykksføler og temperaturføler. Her brukte jeg olje på gjengene i tilfelle jeg må ta den ut en gang.
De originale ventiltetningene bruker jeg ikke da de nye ventildeflektorene skal gjøre jobben.
Gummislangen/koblingen mellom topplokk og vannpumpe fulgte ikke med pakningssettet, så jeg brukte den gamle som jeg byttet for fire år siden. DEn så bra ut og med pakningslim bør det går bra.
Så var det klart for å fylle på olje.
Ventet med å sette inn tennpluggene slik at jeg kunne kjøre motoren til oljetrykket kom opp før jeg skulle starte.
Starter aldri før jeg har oljetrykket på plass, f.eks. etter oljeskift....
Når går den ganske fint. Skal finjustere tenning og forgasser i morgen. Og fylle på 40% kjølevæske. Hadde bare vann tilgjengelig..
Bankelysden ble borte så nå får bare tingene gå seg til.
Setter også inn 81 graders termostat, har 88 graders nå. Jeg vil ikk at det skal blir for varmt i innkjøringsperioden. kanskje å overdrive, men...
Trykk på linken for å høre på lyden nå: http://www.youtube.com/watch?v=tBJ2YZymGU8
Dette er noe annet! Litt høy tomgang, men den skal litt ned. Det var på dette turtallet lyden var verst.
Før overhaling, ør forskjellen:
Trykk på denne: http://www.youtube.com/watch?v=XghLimbL ... re=related
Motoren - nyovermalt og frisk i toppen:

Og så skal den gule vifta på plass!
Last edited by Torbo2 on Sun 20 Nov 2011 01:13, edited 4 times in total.
I dag, lørdag, ettertrakk jeg topplokket. Gikk opp til 8 kgm 80 Nm, da gjengene på boltene i utgangspinktet var forholdsvis tørre (ikke olje på gjengene). Toppen hadde virkelig satt seg så det ble nesten en kvart omdreining ekstra med momentnøkkelen.
Kan jo nevne at vippearmsakslingen må skrus suksessivt fast, bare litt om gangen på festebukkene. Ellers kan vippearmsakslinngen bøye seg.
Justerte ventilene igjen og de var blitt ganske trange,
Justerte eneren når fireren vippa og omvendt. og syl. tre når toeren vippa og omvendt.
Ettertrekte også manifoldboltene. Også her hadde pakningen satt seg, så jeg måtte trekke til ca. en kvart omdreining på mutterne.
Startet uten toppdeksel for å sjekke at olja kom gått fram til hver vippearm. Det gjorde det, men ikke mye...
Litt tregt å få på luftfilteret, men så tok jeg på poleringsvoks på gummiflensen så ploppet det på utrolig bra...
Så en vask av bilen og vekk med beskyttelsesfett som jeg hadde hatt på den nedre delene av bilen i vinter. Så en polering av den 50 år gamle lakken. Den sugde godt til seg og ble forholdsvis blank. Etter en omgang til så blir den vel godkjent?
Foreløpig skal bilen kun gå korte turer nå til ventiler osv har gått seg til.
Kan jo nevne at vippearmsakslingen må skrus suksessivt fast, bare litt om gangen på festebukkene. Ellers kan vippearmsakslinngen bøye seg.
Justerte ventilene igjen og de var blitt ganske trange,
Justerte eneren når fireren vippa og omvendt. og syl. tre når toeren vippa og omvendt.
Ettertrekte også manifoldboltene. Også her hadde pakningen satt seg, så jeg måtte trekke til ca. en kvart omdreining på mutterne.
Startet uten toppdeksel for å sjekke at olja kom gått fram til hver vippearm. Det gjorde det, men ikke mye...
Litt tregt å få på luftfilteret, men så tok jeg på poleringsvoks på gummiflensen så ploppet det på utrolig bra...
Så en vask av bilen og vekk med beskyttelsesfett som jeg hadde hatt på den nedre delene av bilen i vinter. Så en polering av den 50 år gamle lakken. Den sugde godt til seg og ble forholdsvis blank. Etter en omgang til så blir den vel godkjent?
Foreløpig skal bilen kun gå korte turer nå til ventiler osv har gått seg til.
Last edited by Torbo2 on Mon 11 Apr 2011 09:30, edited 2 times in total.
Dette har vært en kjempespennede tråd å følge! Flott at du fikk delene slik at du kunne komme videre. Håper du stiller på smøretreffet i O&A den 30/4 så vi kan få se/høre mer.
Har du noen tanker om oljemengden er tilstrekkelig, eller om du må gjøre noen flere grep?Torbo2 wrote:Startet uten toppdeksel for å sjekke at olja kom gått fram til hver vippearm. Det gjorde det, men ikke mye...