G.Larson's '54 PV 444H

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
445

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Jeg har to ulike NAF merker i grillen.
Det ene ligner på ditt, uten bakplate.

Image

Image
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Fant dette på ev vw side
Naf logo. Denne har også feste for støtfanger.
Naf logo. Denne har også feste for støtfanger.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
G.Larson

Post by G.Larson »

Fikk kjøpt meg komplette seter framme og bak i god hel stand. Disse ble hentet av foreldra mine og er der for rens nå. Bilder kommer etterhvert når de kommer i hus her.
I mellomtiden blir det litt småkjøring fremover. Tenkte å bruke bilen litt ifm jakta når det er fint vær. Ellers så nærmer frostnettene seg og vinteren kommer vel snart. Brøytestikkene er allerede dukket
opp ser jeg. Så det blir vel litt småmekking før bilen blir pakket inn og lagret for vinteren.

I mellomtiden (i vinter) så må en ha noen andre prosjekter, og vinterens prosjekt kom i hus i kveld. :mrgreen: :mrgreen:

Image
Image

4 hk Nidaros stasjonærmotor fra rundt 1915. Komplett, men en del nye deler må lages eller skaffes. Nye lager må støpes, forgasser må lages ny, fjærer til tenningsapparatet og ventilfjærer må lages.
Sylinder hones, ventiler slipes, stempelringer må skaffes og generell rengjøring og lett rustfjerning på hele motoren.
Heldigvis er alt av deler der så en kan se litt utifra det hvordan det skal være.
Håpet er at den kan startes i løpet av våren '17.
Ståle B.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Den motoren var "fin". Dvs den blir FIN når den får av rusten og en kan starte med montering av nymalte deler. Er noe helt eget med rustfrie deler. Dette er i utgangspunktet ekte håndverk som gjør en litt andektig.
God jobb! Legger du ut noe av prosessen her på forumet så hadde det vært artig å følge for sikkert flere enn meg.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
445

Post by 445 »

Dette blir spennende!
Håper at du legger ut oppdateringer i denne tråden. Vi "tåler" mye som ikke er PV-relatert, så lenge det har med motorer/teknikk å gjøre.
Sport, politikk og andre diskusjonstemaer kan tas i mindre seriøse forum.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Spennende med et motorprosjekt ved siden av. Ekstra spennende å få noe ut fra rustne deler som få vil begi seg inn på å restaurere. Det å støpe lagre er en kunst i seg selv.
På 60-tallet justerte jeg lagre på båtmotorer, dvs. at vi toka lagerskålene noe og tilpasset med lagerskrape og blåfarge.
Det var plaskesmøring i veivhuset den gang og uten peilepinne. Så her måtte man ta av veivhusluka for å sjekke, f.eks. på FM-motorer.
I prinsippet skulle nivået regulere seg selv, ved at oljesiget via vekene fra smøreapparatet (for dem som hadde det) ersttattet det normale oljefobruket, og derved holde nivået jevnt i bunnpanna. FM hadde jo også en oljefordeler, hvor en rotor innvendig fordelte oljedråper til de forskjellige lagrene. Veivlagrene, registeret og et par andre ting. Tror det var fem rør (kabler) som fikk av regulatoren. Men dette er lenge siden, så jeg husker ikke alt, bare nesten... :)

Følger denne med spenning. Det virker som du har god kontroll, så her kan man bare følge med på sidelinjen.
Skulle gjerne sett mer på motoren men den er jo et stykke unna.
Torbo2

Post by Torbo2 »

G.Larson wrote:Mens jeg venter på deler så pusler jeg med en del andre småting. Bl.a bakluka som glipper i øvre venstre hjørne.
Sannsynlighvis har noen prøvd å stenge bakluka uten å løse ut sperra. Er det noen som har en idé om hvordan man kan justere
tilbake dette?
Det er en utrolig greie det med bakluka! Hvis du bender den oppover, så vil hengslene tilpasses og glippen forsvinner!
Også anbefalt av en ny-gammel karosserimaker fra Asker. En som har restaurert en god del Volvoer, for det meste Amazon, men har og har hatt flere PV-er. Så dette er ikke noe jeg har tatt ut fra lufta.
Gorde det på min sønns PV, og det fungerte.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Mulig jeg har noen NAF-merker på lager?
De er ikke lette å få tak i, så de blir ikke billige, men til denne bilen kunne du fått litt aldersrabatt? :D
G.Larson

Post by G.Larson »

Torbo2 wrote: Det er en utrolig greie det med bakluka! Hvis du bender den oppover, så vil hengslene tilpasses og glippen forsvinner!
Ja, leste en del innlegg om baklukeglippen her på forumet før jeg prøvde meg. 5 min og glippen var borte. :D
Ståle B.
G.Larson

Post by G.Larson »

445 wrote: Håper at du legger ut oppdateringer i denne tråden.
Ja, det vil nok komme litt bilder og oppdatering etterhvert men det er ett langtidsprosjekt så det blir nok ikke så ofte. :wink:
Viktigste nå var å få den i hus, så den blir lagret tørt. Så må jeg gå over alt og få en oversikt over hva som evt mangler og hva som må gjøres.
Ståle B.
G.Larson

Post by G.Larson »

Torbo2 wrote:Mulig jeg har noen NAF-merker på lager?
Takker for tilbudet, men tror det holder med det merket jeg har. :wink: Valgte 445 sin løsning og fester kun løva. Synes den store røde bakplata ble for dominerende,
Ståle B.
G.Larson

Post by G.Larson »

Nye setene til bilen. I vesentlig bedre stand enn de jeg har i dag. :D :D
Akkuratt nå er de hos mora mi for rens og stopping av de få hullene som er tilstede. :mrgreen:

Image
Ståle B.
445

Post by 445 »

De var veldig fine.
Kjekt at de kunne stoppe innom din mor for stopping :wink:
G.Larson

Post by G.Larson »

Etter 4-5 døgn med Nidarostoppen i diesel, har jeg fått løsnet og tatt ut ventilene. Disse samt setene ser ut til å være i såpas god stand at jeg skal klare å pynte de nok til å brukes.
Fjæren på innsugsventilen må lages ny, mens fjæra på eksosventilen kan brukes på nytt.
Desverre var kameraet tomt for strøm så bilder blir det ikke før i morgen.

I fm var jeg her http://www.yrjarheimbygdslag.no/motor/starten_motor.htm og studerte en helt lik motor(nr.2 fra toppen) og tok masse bilder sånn at jeg har ett utgangspunkt for å få sammen min motor igjen.
Det var her jeg gikk tom for strøm. :oops:
En fantastisk samling med motorer av alle slag, traktorer og gammelt landbruksredskap og redskap til fangst og fiske.
Ståle B.
PV-Sport

Post by PV-Sport »

Spennende prosjekt du har med den Nidarosen!
Artig med stasjonærmotorer. Har tre stk av merket Deutz og en Trygg stående.
De er populære innslag på treff. Mye godlyd :-)
Post Reply