Ulyd i motoren

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Torbo2

Ulyd i motoren

Post by Torbo2 »

Jeg har en hard lyd i PV-en. Ventilklaring er sjekket, men skal sjekke mekanismen nærmere. Tok ut løfterne i fjor og de så fine ut.
Det kan virke som lyden er dypere elelr lengre inn i motoren.
Veivlager er trolig bra, da den ikke har lyd på mellom-/delbelastning eller høyere turtall.
Register lager neppe slik lyd, dessuten er det litt tidlig med en kjørelengde på 155 000 km.

Lyden er kun tilstede med turtall opp til 1250 o/min.
Slik er lyden:

http://www.youtube.com/watch?v=e756eqXdt8s

I dag var det litt mer lys og lyden like hard.
http://www.youtube.com/watch?v=XghLimbL8Ks
ET det et stempel som er på vei ut, ventilmekanisme?
Løst kamdrev? En knekt spemelfjære?
Noe med kamakslingen?

Gode ideer mottas med takk!

(min gamle motor fra 1937 bråker mindre, til tross for at ventilkalingen var litt høy på det tidspunktet - rettet nå.)
http://www.youtube.com/watch?v=pzhSh8C9_8s
For ikke å snakke om - På tomgang:
http://www.youtube.com/watch?v=cKvd4MoFrgY
Last edited by Torbo2 on Sun 06 Mar 2011 20:19, edited 1 time in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

I går 5. mars gikk topplokket av. Slet med to av topplokksboltene, da de hadde rustet fast i toppen. Glødet boltene litt med sveisen på toppen så kom toppen et stykke opp.
Lagde sen trekker. Et passende firkantrør med et 8 mm hull i hvor jeg brukte et par mpassende muttere i tillegg til en vippearmsbolt og dro fosiktig for å få litt drahjelp. Firaktrøret gikk over to topplokksbolter, og jeg skiftet mello mforan og bakre del. Så slapp jeg at toppen falt ned mens jeg fikk vippa toppen oppover. DEn satt! Og toppakningen måte jeg også ofre på grunn av at jeg måtte bruke en meisen innimellom på høyre side.
Så var det bråstopp. Den bakeste låste seg fast, så den sagde jeg av. Jeg må med andre ord ofre to bolter, da varmebehandling kan gi usikker strekkfasthet.

Så fikk jeg toppen over på skjermen, men jeg må nok kave litt med å få ut temperatursensoren.
Borre et par 2,5 mm hull langs kanten og gjenge opp m. 3 mm bor? Vet ikke om det er plass... tenker...
Varme?

Har noen gode råd her?
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Hei

Er nok redd det eneste du nå bør gjøøre er å plukke motoren i biter. Dette er samme lyden vi hadde på B16 motoren som står i "blåmann".
Trodde også det var ventilene, men det viste seg å være slitte rådelager. Vi kjørte omtrent 1,5 år med denne lyden, som ikke ble bedre. REdd at lyden sitter enten i selve rådelageret eller i stempelbolten.
Ellers kan trikset med å få av topplokket være å starte den opp uten muttere. Den kommer som regel da. En kan også "riste" litt på topplokket med lette slag rundt med en tung hammer (1,5kg). Ellers har jeg god erfaring med å bruke muttertrekker med lavt lufttrykk. for å løsne på bolter. Tempføleren er todelt med en stor mutter ytterst. Selve føleren sitter i den innerste delen og skal være enklere å få løs. Lette slag med hammer skal også virke (Liten hammer! Gjerne med en krutrekker)
Lykke til med jobben, og husk at dette er en gammel motor. 150K er langt om en ikke har hatt kontroll med oljeskift i hele motorens levetid.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Takk for tips!
Da er mye gjort!
Sensoren kom ut. Masse små slag en ca. 3 mm dor mellom gjengene i toppen og sensoren og litt rundt i omkretsen på messingen, så vibrerte den seg delvis løs. Fikk tatt den greit ut med tang og en skrutrekker..
Apropos: Sjekket ventilklaringen forrige uke. =,4 og 0,45 - uendret. som for tre år siden... Etter ca. 20 000 km uten "luriumtilsetninger"!
Så vippa jeg ut ventilene og de var igjengrodde. Prøvde først å bevege på dem, men de gikk tregt og i rykk. Med andre ord igjengrodde. Dette er nok lyden _ hengernde ventiler.
Denne mistanken hadde Kjell Olsen, og det ser ut til at problemet er opplklart.

Denne var tykk gitt:

Syl 1 og 2:
Image
Syl 3 og 4:
Image
Ventilsetene er som nye, men mye sot nedi der.. Her har olja seget nedover....
Setene er nesten bare til å pusse over...

Men denne må vel renses?

Regner med at alt nedover er greit, da sylinderen er lite slitt og sylindrene er som nyinnkjørte i overflaten. Ikke en ripe! Så jeg tar sjansen.
Hadde det vært litt varmere ville jeg nok tatt ute motoren og byttet lagre og fjærer samtidig, men håper jeg slipper...
Skulle ruklet opp igjen senere går det etter "glidelåsprinsippet".

Siden oljetrykket er ca. 3 kg/cm2 på tomgang med varm motor, tar jeg sjansen på å sette sakene sammen igjen. Men jeg har en smule usikkerhet.
Når jeg vipper veiva rundt øvre dødpunkt virker det ikek som det er noe slakk verken i kryssboler eller lagre. Men de er jo ikke nye. Er vel også litt skeptisk til stempelfjærene, som Reodor opplevde, men det virker ganske tigt på min!
Ventilene er heller ikke slitt - ikke i det hele tatt på setene, men stammene er ca. 0,02 mm slitt og styringene noe mer. Nok til bytte styringer. Så setter jeg på ventildeflektorer, som er bedre enn de gummibrikkene på toppen av fjærene.
Så er det å sette opp en deleliste. krysser fingrene...

Og: Mens jeg brukte krefter på å vippe på motor og topplokk, merket jeg at motoren var løs på venstere side. Her var motorefestet men hvilepute enn feste....
To ting til på lista altså...
Last edited by Torbo2 on Sun 20 Nov 2011 00:43, edited 4 times in total.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Med så mye sot i kanalen, kan det vel ha vært litt "guff" på toppen av stempelet også kanskje? Ikke rare klaringen fra toppen av stempelet til topplokket. Skal ikke mye til for å lage slik støy. På youtube linken så hørtes det ut som lyden kom fra øverste del av motoren, så sjansen er stor for at det går bra. Hos meg var toppen helt i orden. Ingen avleiringer eller ujusterte ventiler, men det var litt for store klaringer ellers. Derfor bygde jeg opp en ny shortmotor men brukte samme topplokk. Den er innenfor standard klaringer, og modifisert med teflonbehandlede stempelringer.
Belegget på eksosventilene kan være fra blytilsetninger forresten. Vet ikke om du bruker det men de brenner sent av igjen om det har blitt brukt før. Overdreven bruk av slike tilsettninger er ofte ett problem.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Med så mye sot i kanalen, kan det vel ha vært litt "guff" på toppen av stempelet også kanskje? Ikke rare klaringen fra toppen av stempelet til topplokket. Skal ikke mye til for å lage slik støy. På youtube linken så hørtes det ut som lyden kom fra øverste del av motoren, så sjansen er stor for at det går bra. Hos meg var toppen helt i orden. Ingen avleiringer eller ujusterte ventiler, men det var litt for store klaringer ellers. Derfor bygde jeg opp en ny shortmotor men brukte samme topplokk. Den er innenfor standard klaringer, og modifisert med teflonbehandlede stempelringer.
Belegget på eksosventilene kan være fra blytilsetninger forresten. Vet ikke om du bruker det men de brenner sent av igjen om det har blitt brukt før. Overdreven bruk av slike tilsettninger er ofte ett problem.
Bra du støtter meg her! Det blyet har vært roten til mye vondt. Mange tennplugger fikk spennings-overslag, også Fiat 124/125 og de andre modellene, som jeg har vært innom...
Da var det bare å bytte, eller å kjøre freskt en stund som midlertidig hjelp.
Ventilene:
Det er jo rene måneoverflaten:!
Image
Kan ikke huske jeg har sett det verre?

Stemplene er renset.. Så må jeg ta det med ro en stund til det får bygget seg opp et nytt "varmeskjold" og spare stemlene...
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Pleier å være litt røff jeg med ventilstammer som her. Tar en tape rundt stammen eller papir for den sakens skyld bare for ikke å lage merker, og så setter jeg den i søylebormaskinen. Deretter går jeg på med metallfil mens bormaskinen går på høyest mulig turtall. Polerer til slutt med stålbørste og fin smergel. I kanalene bruker jeg både stålbørste på rettsliper og av og til også smergelhylse på liten gummiholder for å ta de værste støpegradene. Toppen på B16 er temmelig trang, så det kan nok tenkes at jeg tar ett av de gamle defekte jeg har liggende og skjærer igjennom for å se godstykkelsen en dag. Kunne vært artig å se hvor mye en kan porte et slikt..... B16 er en temmelig snill motor, så behovet er ikke overdrevet tilstede hehe.

God kveldsjobbing.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Kom på en ting til i natt...

Ser ut til at det er temmelig mye sot i eksoskanalen også ikke bare på ventilen. De kan skyldes at du kjører med for store dyser, samtidig som du fortsatt har B16 luftfilter. B18 dysing var vanlig, men da bør en også skifte luftfilter til B18 filter. Dette er fordi at det er innebygget luftmotstand i B16 filteret, noe B18 filteret ikke har. Motstanden fører til at bilen med B18 dysing får for fet blanding når den passerer ca 3000 omdreininger. Det gjør igjen at den ikke greier å brenne rent eksosventilene de få gangene den går for fullt.. Om en har B16 dyser eller B18 kan en lett sjekke ved å ta av luftfilteret. En med B16 dyser vil være nesten umulig å kjøre pga rykking når den kommer opp i litt turtall.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jaggu mye rart med disse bilene. Skal sjekke litt rundt dette, da den trolig får litt mye føde. Har tidligere været inne på å går ned 0,1 mm på hoveddysa, da bilen trenger neste ikke choke...
Fikk ikke gjort så mye i dag, men fikk pusset ventilene. Brukte roterende stålbørste. Målte klaringen for ventlilene i styringene. Litt i overkant at toleransen, mest på eksosventilene (men det skal det være), men de må nok med på lista. Ventilene virker ok, men jeg skal prøve dem i nye styringer. Fikk bytta motorfeste om ikke annet...
Pluss montere ny spenningsregulator, type Biltema, i Folkevogna... Den ga suverent resultat, 14,5 - 14,6 volt, mot 14,1 og pluss blinkende ladelamper før. Fort gjort, to skruer... Bedre lys og jeg merker at batteriet er mer fornøyd....
Torbo2

Post by Torbo2 »

Sjekket priser på ventilstyringer i dag, og de er ganske dyre.
Så nå skal jeg sjekke pris på bronseforinger. Det har jeg bra erfaring med på B20, hvor jeg fikk optimal tilpasning av ventilene. På toppen kommer ventiltetninger av moderne type som sitter på styringene og ikke på toppen av fjærene og det lar seg gjøres enkelt.
Alternativ to er å kjøpe nye originale og så dreie av dem litt på toppen slik at B20.tetningene passer. Uansett må det bli bra...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Et lite skritt videre.... Vasket toppen i whitespirit og børstet med stålbørste. Så renset jeg med silikonfjerner og deretter på med lakk.
Image
Lakken jeg brukte er Biltemas oljemaling, rød-orange lakk som matsjet bra med originalen... Så får jeg håpe den sitter. Blokka må vel også få litt....
Last edited by Torbo2 on Sun 20 Nov 2011 00:33, edited 1 time in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Siden toppen var av og jeg venter på nye foringer til ventilstyringene tenkte jeg det var greit å sjekke Sylinder, stempler/fjærer og lagre.
Image
Det ble en gledelig overraskelse! Fine sylindre, fine stempler m. fjærer (trange) og ingen slitaje på lagrene.
Den originale babittlegerinen som er det tynneste skiktet i lagerbanen var fortsatt intakt.
Image
Stemplene og ringene er svært lite slitt:
Image
Målte med tråd og den ble klemt maks sammen (uten olje). Altså praktisk talt ingen slitasje!
Sammenliknet den flatklemte tråden og den viste 0,03 mm, dvs. at lagre og veiv er slitt 1/4 i forhold til maks tilaltt sliatasje.

Men greit å vite, og greit å få byttet pakninger og renset og malt delene. Så gikk denne kvelden...
Setter det meste sammen igjen i morgen....
Last edited by Torbo2 on Sun 20 Nov 2011 00:27, edited 5 times in total.
445

Post by 445 »

Dette så jo riktig fint ut!
Håper du legger inn bilder av monteringsarbeidet også.
Veldig lærerikt for oss som ikke er så vel bevandret inni en motor.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Prøver å legge ut litt etter hvert. La til litt lengre oppe ang. Veilagerslitasje.
Kam og løftere sjekket: OK....
Nå ventlilslitasje...
uvanlig her: Ingen slitasje på setene! Men styringene er utenfor tillatt slitasje!
Image
Ang. ventilslitasje målte de fleste 1 til 2 hundrendeler i slitasje. En målte 0,03 og en luring (eksosventil) hele 0,08 mm maksimalt på stammen. Derved må jeg investerre i en ny ventil. Om ikke den kan tilpasses de nye foringene som skal inn i de gamle styringene. Men jeg satser uansett på en ny ventil så ikke jobbingen stopper opp.
Målinger:
Image
De tallene på planken er antall hundrendels slitasje. REkkefølgen på ventilene 1- 8 står oppå planken...
NB: Eksosventilene skal være 0,03 mm tynnere enn insugsventilene, på grunn av større varmeutvidelse.
Bunnpanna slipt:
Image
Bunnpanna grunnet med sinkgrunning og lakkert med klarlakk.
Image
Om det ikke er for mye jobb skal jeg bytte filterringer i bakkant av veivakslingen. Ringen er todelt så den kan trolig byttes i samme slengen. Finner ikke helt ut om disse kan byttes uten å ta av svinghjulet. Noen som vet?
Last edited by Torbo2 on Sun 20 Nov 2011 00:46, edited 4 times in total.
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Bunnpanna grunnet med sinkgrunning og lakkert med klarlakk.
Kan du si litt om dine tanker rundt klarlakk på sinkgrunning?
Litt utradisjonelt, så jeg tenkte du kunne utbrodere litt.
Post Reply