G.Larson's '54 PV 444H

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Reodor57 »

Enkelt forsøk. Kryssbytt ledningene på fordelerlokket. Dvs nr 1 og 4 og 2 og 3. Temmelig sikker på at fordeleren går en halv omdreining feil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Ingen fare for motoren ved å forsøke det med en oppstart?
Ståle B.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Reodor57 »

Sjekk for sikkerhets skyld at fordeleren sitter riktig. Dvs at sporet som fordeleren skal treffe nede i motoren stemmer overens med hverandre. De er litt forskjøvet. Motoren tar ikke skade av en kryssbytting
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Da er kryssbytting testet og da skjedde ingenting. Ikke ett lite pes engang. Tok en test med prøvelampe. Om jeg har skjønt boka rett, så skal den kobles på den tynne strømledning mellom fordeler og coil samt jord. Da skal lampa lyse. Og slokke akkurat når det blir kontakt for tenning? Stemmer denne måten å skjønne det på? Isåfall er det noe rart her. Lampa slokker aldri når jeg dreier på motoren.
Ståle B.
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Ansgar445 »

Om prøvelampa aldri slukker, er det vel feil stifteåpning (eller totalt mangel på åpning).
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Da fikk jeg start. :D Kommer tilbake med hva som var galt når jeg har funnet ut hvordan jeg skal beskrive det. Men spørsmålet nå er: Skal toppen ettertrekkes mens motoren er varm, eller skal jeg vente til den har blitt kald igjen?
Ståle B.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Reodor57 »

Kald. Eller nesten kald. Husk å justere ventiler etterpå.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Da var toppen ettertrekt og ventiler justert. Tenningen er sjekket og finjustert. Trenger fortsatt litt finjustering på forgasser( tomgang og blanding)
Motoren går som en klokke og den første kjøreturen er foretatt til og fra skytebanen for årets oppskyting før jakta. Alt fungerte upåklagelig :D :D
Image
G.Larson wrote: Kommer tilbake med hva som var galt
Hadde dratt motoren rundt for 5-6 grader fortenning og sylinder nr 1. Så fant vi ut at vi skulle justere stiftåpning og dro motoren videre rundt så kammen på rotorakselen åpnet stiften.
Justerte denne og sa oss godt fornøyd. Helt til vi skulle prøve å starte. Null reaksjon, kun ett og annet pes og ikke noe mer. :cry: Tilslutt var det lite strøm igjen og batteriet måtte lades til neste dag.
Dagen etterpå så kom jeg på at vi hadde glemt å sjekke med prøvelampe på coilledning og jord. :oops: Satte motoren nok en gang på 5-6 grader fortenning. Koblet på prøvelampa og løsnet fordeleren. Vrei på fordeleren til stiften fikk kontakt og akkurat så langt tilbake at prøvelampa tentes og skrudde fast fordeleren der.
Prøve å starte.....krysser fingrene.....startet på første forsøk :D :D

Plugget vacuumrøret og testet med tenningslampa og dro på litt turtall og merket på 5-6 grader stod akkurat der det skulle.
Så nå er jeg godt igang med innkjøringen. :D :D
Ståle B.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Reodor57 »

Da har du litt for lav tenning. Med litt pådrag skal den være høyere. Ved laveste tomgang(5-600 omdreininger) 5-6 grader. Ved 1500 omdreininger skal den være 20 grader. Da tror jeg justering av forgasseren også vil være en lek.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Reodor57 wrote:Ved laveste tomgang(5-600 omdreininger) 5-6 grader. Ved 1500 omdreininger skal den være 20 grader.
Også uten vacuumregulatoren tilkoblet? Sånn jeg tolker boka så skal det være lik fortenning både ved 5-600 rpm og 1500 rpm når denne er koblet fra. Eller har jeg lest galt?
Grunninnstilling og fininnstilling, kap.1 s 29 og 30 i verkstedboka.
Her må jeg finlese litt igjen. :oops:
Last edited by G.Larson on Wed 17 Aug 2016 23:05, edited 1 time in total.
Ståle B.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Hmmm, ser det nå at teksten i boka kan mistolkes. :oops: Og på s.50 under specs så står det 19-21 grader ved 1500 rpm og bortkoplet regulator. Da må jeg nok få lånt meg en turteller og merke svinghjulet på nytt og ta en ny justering. En lærer heldigvis noe nytt hele tiden. Selv om en til tider kan være ganske tungnem. :mrgreen:

Fortsettelse følger :D
Ståle B.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Reodor57 »

På min har jeg funnet ut at 20 grader gir minst vibrasjoner i interiøret uten at det går utover ytelsen. :)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Ståle B.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Reodor57 »

Har ikke fått min til å fungere til det. Hopper og spretter opp og ned så er umulig å lese. Kan selvsagt ha blitt bedre de siste årene men...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Reodor57 »

Sjekk denne http://motorsaga.no/produkt/tachometer/
Har en Rolls Royce utgave av denne som fungerer helt utmerket. Ingen tilkobling annet enn en klype på tenningsledningen. Er ment for motorsager og gressklippere.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply