G.Larson's '54 PV 444H
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Enkelt forsøk. Kryssbytt ledningene på fordelerlokket. Dvs nr 1 og 4 og 2 og 3. Temmelig sikker på at fordeleren går en halv omdreining feil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Sjekk for sikkerhets skyld at fordeleren sitter riktig. Dvs at sporet som fordeleren skal treffe nede i motoren stemmer overens med hverandre. De er litt forskjøvet. Motoren tar ikke skade av en kryssbytting
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Da er kryssbytting testet og da skjedde ingenting. Ikke ett lite pes engang. Tok en test med prøvelampe. Om jeg har skjønt boka rett, så skal den kobles på den tynne strømledning mellom fordeler og coil samt jord. Da skal lampa lyse. Og slokke akkurat når det blir kontakt for tenning? Stemmer denne måten å skjønne det på? Isåfall er det noe rart her. Lampa slokker aldri når jeg dreier på motoren.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Om prøvelampa aldri slukker, er det vel feil stifteåpning (eller totalt mangel på åpning).
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Da fikk jeg start. Kommer tilbake med hva som var galt når jeg har funnet ut hvordan jeg skal beskrive det. Men spørsmålet nå er: Skal toppen ettertrekkes mens motoren er varm, eller skal jeg vente til den har blitt kald igjen?
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Kald. Eller nesten kald. Husk å justere ventiler etterpå.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Da var toppen ettertrekt og ventiler justert. Tenningen er sjekket og finjustert. Trenger fortsatt litt finjustering på forgasser( tomgang og blanding)
Motoren går som en klokke og den første kjøreturen er foretatt til og fra skytebanen for årets oppskyting før jakta. Alt fungerte upåklagelig
Justerte denne og sa oss godt fornøyd. Helt til vi skulle prøve å starte. Null reaksjon, kun ett og annet pes og ikke noe mer. Tilslutt var det lite strøm igjen og batteriet måtte lades til neste dag.
Dagen etterpå så kom jeg på at vi hadde glemt å sjekke med prøvelampe på coilledning og jord. Satte motoren nok en gang på 5-6 grader fortenning. Koblet på prøvelampa og løsnet fordeleren. Vrei på fordeleren til stiften fikk kontakt og akkurat så langt tilbake at prøvelampa tentes og skrudde fast fordeleren der.
Prøve å starte.....krysser fingrene.....startet på første forsøk
Plugget vacuumrøret og testet med tenningslampa og dro på litt turtall og merket på 5-6 grader stod akkurat der det skulle.
Så nå er jeg godt igang med innkjøringen.
Motoren går som en klokke og den første kjøreturen er foretatt til og fra skytebanen for årets oppskyting før jakta. Alt fungerte upåklagelig
Hadde dratt motoren rundt for 5-6 grader fortenning og sylinder nr 1. Så fant vi ut at vi skulle justere stiftåpning og dro motoren videre rundt så kammen på rotorakselen åpnet stiften.G.Larson wrote: Kommer tilbake med hva som var galt
Justerte denne og sa oss godt fornøyd. Helt til vi skulle prøve å starte. Null reaksjon, kun ett og annet pes og ikke noe mer. Tilslutt var det lite strøm igjen og batteriet måtte lades til neste dag.
Dagen etterpå så kom jeg på at vi hadde glemt å sjekke med prøvelampe på coilledning og jord. Satte motoren nok en gang på 5-6 grader fortenning. Koblet på prøvelampa og løsnet fordeleren. Vrei på fordeleren til stiften fikk kontakt og akkurat så langt tilbake at prøvelampa tentes og skrudde fast fordeleren der.
Prøve å starte.....krysser fingrene.....startet på første forsøk
Plugget vacuumrøret og testet med tenningslampa og dro på litt turtall og merket på 5-6 grader stod akkurat der det skulle.
Så nå er jeg godt igang med innkjøringen.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Da har du litt for lav tenning. Med litt pådrag skal den være høyere. Ved laveste tomgang(5-600 omdreininger) 5-6 grader. Ved 1500 omdreininger skal den være 20 grader. Da tror jeg justering av forgasseren også vil være en lek.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Også uten vacuumregulatoren tilkoblet? Sånn jeg tolker boka så skal det være lik fortenning både ved 5-600 rpm og 1500 rpm når denne er koblet fra. Eller har jeg lest galt?Reodor57 wrote:Ved laveste tomgang(5-600 omdreininger) 5-6 grader. Ved 1500 omdreininger skal den være 20 grader.
Grunninnstilling og fininnstilling, kap.1 s 29 og 30 i verkstedboka.
Her må jeg finlese litt igjen.
Last edited by G.Larson on Wed 17 Aug 2016 23:05, edited 1 time in total.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Hmmm, ser det nå at teksten i boka kan mistolkes. Og på s.50 under specs så står det 19-21 grader ved 1500 rpm og bortkoplet regulator. Da må jeg nok få lånt meg en turteller og merke svinghjulet på nytt og ta en ny justering. En lærer heldigvis noe nytt hele tiden. Selv om en til tider kan være ganske tungnem.
Fortsettelse følger
Fortsettelse følger
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
På min har jeg funnet ut at 20 grader gir minst vibrasjoner i interiøret uten at det går utover ytelsen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Kan denne være brukbar tro? For måling av rpm. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000024258/
Eller denne http://www.clasohlson.com/no/Turtallsteller/Pr363234000
Eller denne http://www.clasohlson.com/no/Turtallsteller/Pr363234000
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Har ikke fått min til å fungere til det. Hopper og spretter opp og ned så er umulig å lese. Kan selvsagt ha blitt bedre de siste årene men...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Sjekk denne http://motorsaga.no/produkt/tachometer/
Har en Rolls Royce utgave av denne som fungerer helt utmerket. Ingen tilkobling annet enn en klype på tenningsledningen. Er ment for motorsager og gressklippere.
Har en Rolls Royce utgave av denne som fungerer helt utmerket. Ingen tilkobling annet enn en klype på tenningsledningen. Er ment for motorsager og gressklippere.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").