Bremser.
Re: Bremser.
Det går fint å bygge om, men du trenger nye "bakplater" - bremseskjold.
Med litt list og lempe skal de automatiske også fungere bra, og står bilen tørt lagret så bør det ikke skje så mye med dem heller.
¨
Med litt list og lempe skal de automatiske også fungere bra, og står bilen tørt lagret så bør det ikke skje så mye med dem heller.
¨
Re: Bremser.
Får ta en sjekk på de. Er det en måte å slakke ned bånda med tanke på å få av trommelene?
Re: Bremser.
Bremser foran går greit å bygge om ved å bytte bakplater. Bakbremsene er noe værre da håndbrekket også må bygges om, noe som ikke er uproblematisk. Bakbremsene har forøvrig liten innvirkning på den totale bremseeffekten. Vår PV og Duett er bygget om på denne måten, og det fungerer noe bedre enn selvjusterende, men ikke dramatisk. Vet det skal gå ann å få tak belegg med bedre friksjonskoeffisient, men har ikke funnet noe for PV eller Duett. Må forske litt mer på det..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bremser.
Glemte å svare på om det var en måte å slakke ned båndene på. Jo det er det. Bak på skjoldet finner du to stk 3/8" sekskanter. Disse er til å slakke ned båndene med bla. De pleier å sitte godt fast, så en sekskant pipe er å foretrekke. De er også myke i stålet så en 10mm pipe vil lett glippe taket. En runde med wd40 ett par dager i forveien er ofte et godt triks, ellers er det varme som gjelder for å løsne de.
Lykke til.
Lykke til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bremser.
Takker for rask tilbakemelding med gode svar
Re: Bremser.
Sjekk for sikekrhets skyld om det ikke er firkantede justeringsbolter?
Syns bare jeg husket det fra en gang i tiden, men det kan ha vært en annen bilmodell?
Syns bare jeg husket det fra en gang i tiden, men det kan ha vært en annen bilmodell?
Re: Bremser.
Firkant kan nok kanskje forekomme på eldre biler, men på våre som er 57 og 58 modell er det 3/8" sekskant. Bruker en 10mm glipper den over og gjør tappen rund. Så 3/8" sekskantpipe er det eneste som jeg har fått til å virke med nogenlunde suksess. De sitter som regel som fjell.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bremser.
Bra! viktig at det ikke glipper, da kan det bli mye ekstra jobb....
Re: Bremser.
Hvis det glipper kan du prøve og sveise på en pipe da blir det en overgang til skralle
Re: Bremser.
Eller en kort 10mm bolt som er billigere og ofte lettere tilgjengelig. En vil da også få den nødvendige oppvarmingen av justeringsmekanismen om den sitter fast.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").