Bremser.

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
Rolv
Posts: 6
Joined: Tue 01 Apr 2014 17:36
Location: Arendal.

Bremser.

Post by Rolv »

Hei. Har automatisk bremsejustering på min 54 mod 444 , men ønsker mekanisk justering. Kan jeg bygge om disse eller må jeg ha nye bakplater?Dette er sikkert beskrevet før, men tåler vel en reprise. :D :D
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bremser.

Post by Torbo2 »

Det går fint å bygge om, men du trenger nye "bakplater" - bremseskjold.

Med litt list og lempe skal de automatiske også fungere bra, og står bilen tørt lagret så bør det ikke skje så mye med dem heller.

¨
Rolv
Posts: 6
Joined: Tue 01 Apr 2014 17:36
Location: Arendal.

Re: Bremser.

Post by Rolv »

Får ta en sjekk på de. Er det en måte å slakke ned bånda med tanke på å få av trommelene?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bremser.

Post by Reodor57 »

Bremser foran går greit å bygge om ved å bytte bakplater. Bakbremsene er noe værre da håndbrekket også må bygges om, noe som ikke er uproblematisk. Bakbremsene har forøvrig liten innvirkning på den totale bremseeffekten. Vår PV og Duett er bygget om på denne måten, og det fungerer noe bedre enn selvjusterende, men ikke dramatisk. Vet det skal gå ann å få tak belegg med bedre friksjonskoeffisient, men har ikke funnet noe for PV eller Duett. Må forske litt mer på det..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bremser.

Post by Reodor57 »

Glemte å svare på om det var en måte å slakke ned båndene på. Jo det er det. Bak på skjoldet finner du to stk 3/8" sekskanter. Disse er til å slakke ned båndene med bla. De pleier å sitte godt fast, så en sekskant pipe er å foretrekke. De er også myke i stålet så en 10mm pipe vil lett glippe taket. En runde med wd40 ett par dager i forveien er ofte et godt triks, ellers er det varme som gjelder for å løsne de.
Lykke til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Rolv
Posts: 6
Joined: Tue 01 Apr 2014 17:36
Location: Arendal.

Re: Bremser.

Post by Rolv »

Takker for rask tilbakemelding med gode svar :D :D
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bremser.

Post by Torbo2 »

Sjekk for sikekrhets skyld om det ikke er firkantede justeringsbolter?
Syns bare jeg husket det fra en gang i tiden, men det kan ha vært en annen bilmodell?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bremser.

Post by Reodor57 »

Firkant kan nok kanskje forekomme på eldre biler, men på våre som er 57 og 58 modell er det 3/8" sekskant. Bruker en 10mm glipper den over og gjør tappen rund. Så 3/8" sekskantpipe er det eneste som jeg har fått til å virke med nogenlunde suksess. De sitter som regel som fjell.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bremser.

Post by Torbo2 »

Bra! viktig at det ikke glipper, da kan det bli mye ekstra jobb....
automania
Posts: 62
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: Bremser.

Post by automania »

Hvis det glipper kan du prøve og sveise på en pipe da blir det en overgang til skralle
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bremser.

Post by Reodor57 »

Eller en kort 10mm bolt som er billigere og ofte lettere tilgjengelig. En vil da også få den nødvendige oppvarmingen av justeringsmekanismen om den sitter fast.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply