B18 går på 3 sylindre
- lystrupduett66
Re: B18 går på 3 sylindre
Oj, da krysser jeg fingrene! Ser deg hos 445 i morra.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- lystrupduett66
Nå går det fremover med stormskritt! Kamaksel byttet i dag, honing av sylindre fullført og litt diverse småplukk. Det meste ser ut til å være i overraskende god stand, inkludert lagre i kam og veiv og slitekanter på sylindrene. Torbo2 tok til og med med renovert topplokk. Jeg er ifølge 445 sannsynligvis ikke klar over hvor mye flaks jeg har, så håper ikke kvota blir brukt opp med det første.
Det ene bildet viser stempelet som ble brent hull i. Snæx!

Det ene bildet viser stempelet som ble brent hull i. Snæx!

Oi. Det stempelet så ikke pent ut gitt. Noen teori på hvorfor det har blitt sånn? Så ikke støtskader på topplokket. Kan kanskje ha vært en liten skade som har fått utvikle seg over tid?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Slikt kan starte med "beking" av olje i stempelsporene slik at de setter seg fast og stopper kjølingen til stempelet. Hvis man da også får for høy tenning kan det oppstå selvtenning, for høy tenning. Tenningsbank er også et begrep her. Stempelkantene kan bli så varme at aluminiumen kan komme opp mot smeltetemperaturen. Alle ringene var "beket" på denne motoren og ventlsetene var også tilsotet og hadde også dårlig kjøling og dårlig tetning. Eksosventilene var også utette, mens innsugsningsventilene var bedre. Derved var topplokket modent for overhaling. Styringene for eksosventilene var slitt i overkant, men topplokket ellers var et lett preparsjonsobjekt.
Reservemotoren var bra, og etter honing var målene godt innenfor spesifikasjonene. Med nye stempelfjærer her blir dette en "kremmotor". Veiva var fin og den originale kamakslingen fra den andre motoren var godt innefor spesifikasjonene.
Alle lagrene så også fine ut.
Resten kan Lystrup fortelle mer om selv. Han hadde håndlag med dette og jeg kunne ikke honet bedre selv, selv om jeg har gjort dette noen ganger før...
Reservemotoren var bra, og etter honing var målene godt innenfor spesifikasjonene. Med nye stempelfjærer her blir dette en "kremmotor". Veiva var fin og den originale kamakslingen fra den andre motoren var godt innefor spesifikasjonene.
Alle lagrene så også fine ut.
Resten kan Lystrup fortelle mer om selv. Han hadde håndlag med dette og jeg kunne ikke honet bedre selv, selv om jeg har gjort dette noen ganger før...
Det var en fin ettermiddag/kveld i går. Lystrup har vært utrolig heldig som har fått tak i en nydelig blokk fra et annet medlem i klubben.
Han har fått i "hjemmelekse" å slipe/polere ventilløftere, og kan klargjøre litt i motorrommet.
Han har fått i "hjemmelekse" å slipe/polere ventilløftere, og kan klargjøre litt i motorrommet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Fint dere fikk tatt en grundig gjennomgang av topplokket også, for slik det så ut ved første øyekast virket det ok. Det at det ikke var synlig belegg på innsugsventilene er jo tilnærmet uvanlig. Tok opp topplokket på min B16 som ikke har Vært rørt siden nytt. Motoren gikk fint, men brukte olje. Det var stempelringene da oljeringene var av den gamle typen og hadde lite spenn. Topplokket virket greit til jeg demonterte ventilen. De var tilnærmet tette, men slitte så hadde ikke vart lenge eller klart seg med høyere kompresjon. Godt Torbo2 hadde et på lager for din del.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Topplokket kunne gått bra med en "light" overhaling. Men her var den nye blokka så bra at valget ble en helhetlig bra motor. Men som du var inne på var det ikke så mye sot på ventilstammene. Men det var spes. ventilsetene som var ufine
Vet jo ikke hvilke ventilklaringer den har operert med heller. Min erfaring er at ventilene ofte må slakke etter noen mil etter en overhaling da ventilene da har "banket" seg til.
Til lystrupduett66: Ta med boltene du skal bruke for å feste motoren på plass igjen og sjekk at de passer den nye motoren. Det virket som det var større gjengehull på gammel motor enn på ny. Leit å oppdage at det ikke passer når en står der og skal montere. Da går timene fort. (Bare et tips)
Til lystrupduett66: Ta med boltene du skal bruke for å feste motoren på plass igjen og sjekk at de passer den nye motoren. Det virket som det var større gjengehull på gammel motor enn på ny. Leit å oppdage at det ikke passer når en står der og skal montere. Da går timene fort. (Bare et tips)
- lystrupduett66
Her var det mye kunnskap og gode teorier på hvorfor ting er som de er i motoren jeg vraka. Dere har virkelig peiling!
Motoren ble ferdig malt i forigårs, og påbegynte delevask og klargjøring av motorrom i går. Står litt fast med hvordan man bytter utløserlager, men etter nye tips fra Reodor skal det sjekkes ut fortløpende.
Reodor kommer en tur til meg i kveld for å justere tenning og ventiler, og da er det en fordel om motoren står i bilen mtp at det er litt kronglete å få den inn med fordeler. Får besøk av en kompis i ettermiddag for å hjelpe til med dette, så hvis alt går etter planen er bilen kanskje kjørbar i kveld. Hvis alt går etter planen!

Motoren ble ferdig malt i forigårs, og påbegynte delevask og klargjøring av motorrom i går. Står litt fast med hvordan man bytter utløserlager, men etter nye tips fra Reodor skal det sjekkes ut fortløpende.
Reodor kommer en tur til meg i kveld for å justere tenning og ventiler, og da er det en fordel om motoren står i bilen mtp at det er litt kronglete å få den inn med fordeler. Får besøk av en kompis i ettermiddag for å hjelpe til med dette, så hvis alt går etter planen er bilen kanskje kjørbar i kveld. Hvis alt går etter planen!

Så bra, går veien dette nå. Krysser fingrene for oppstart i kveld 
Lystrup og jeg monterte sammen motoren på mandag ettermiddag og sen kveld. Kjørte den hjem til han ved midnatt. Alt gikk overraskende bra. Nå har jeg overlatt "stafettpinnen" til Reodor, som skal justere ventiler, tenning og forgasser og få motoren til å gå. Gleder meg til neste oppdatering.
Er på saken. Skriver liste til meg selv på hva jeg må huske på
. Planen er å kjøre opp oljetrykk med drill først, noe som lar seg gjøre med B18 før en setter inn akselen til fordeleren. Deretter litt olje i sylinderen før en drar motoren på starteren til det er bensin i forgasseren. Inn med plugger og så oppstart. Tror ikke det kan gjøres mer skånsomt. Topplokket bør vel så etterstammes etter varmkjøring. Hva mener de som har bygget motoren om det?
B18 går på 3 sylindre
Det høres ut som en god plan. Etterstramming må til. Husk momentnøkkel. Motoren er tom for olje nå, men velsmurt i sylinderene. Kammen er "klint" inn med smøremiddel. Greit å ta med tenningslampe?
Hvor mye har du dratt til topplokket med? Står vel 8,5-9,5 kpm i manualen om jeg ikke husker feil. Takk for opplysning om olje
. Ellers bør vel lystrupduett66 kjøpe inn en kraftig flatmagnet på Clas Ohlson til å sette på tappepluggen? F.eks en av disse, da uten krok. http://www.clasohlson.com/no/Magnet-med ... r342049000
Er det noe nytt å melde?
Det er nesten ulidelig spennende å måtte vente på neste oppdatering.
Det er nesten ulidelig spennende å måtte vente på neste oppdatering.