Reodors Duett 44506-1957
Re: Reodors Duett 44506-1957
hei tar du tenkt på hvilken motstand som det er i exsosanlegget.
Nei, for pottene er av direkte igjennom typen. Originalt anlegg, med en ekstra potte for å dempe lyden noe. Går forholdsvis uanstrengt
. Tror helst det er der at varmen får ting til å gi seg, spesielt siden røret ligger kloss i nedre braketten, noe som vil gi forskjellige krefter som påvirker manifolden på varm og kald motor. Pakningene er også sørgelige greier. Tynn kobber som gir etter for et godt ord og "brenner opp" i varmen. Går fort når det oppstår lekkasje. Har nå rettet det jeg kan rette, og har fått tak i originale miljøuvennlige pakninger om det skulle skjære seg igjen..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Da har jeg igjen foretatt noen små endringer på motoren. Ikke mye, men synes det fungerer vesentlig bedre så meddeler det på egen tråd. Eksosen er sånn nogenlunde tett, dvs at den lekker litt i en skjøt under bilen etter at jeg satte inn en ekstra eksospotte der. Duett med B16 har som kjent bare ei potte og med to SU i tillegg blir det ikke akkurat stille.
Forandringer: Fant vakuumkoblingen på bakre forgasser og fikk, uten å måtte sette på et ekstra ledd på pekefingerne, koblet til et lite kobberrør på denne. Forsøkte først med vakuumuttaket på manifolden, men da stoppet motoren pga for høy tenning. Denne ble så koblet til 123 fordeleren, noe som resulterte i en bedre flyt i overgangene, men jeg var fortsatt ikke helt fornøyd. Leste derfor igjennom manualen for 123 tenningen på nytt, og fant at stilling "midels høy tenning"(4) passet bedre med manualen for motoren. På stilling 4 på 123 tenningen skal fortenning være 20 grader ved 1600 o/min, mens manualen for motoren sier 21 ved 1500 med 93 oktan. Jeg kjører 95 blyfri uten tilsetninger av noe slag så jeg justerte opp til 23 grader ved rundt 1500 o/min og da gikk bilen lunt og fint. Er fortsatt ikke helt 100% fornøyd med forgassernes evne til å endre seg, men har noen nye deler på lager så skal få montert det i rolige stunder...
Fikk også testet speedometerdrevet som jeg byttet ut med PVn sin (Den viste 10-15 km/t for mye og trengte et større drev som det var i Duetten), og på GPS bommer jeg nå med ca 1km/t. Da bør også PVn stemme da den viste like for mye som Duetten viste for lite. Uansett vet jeg da at Duetten nå følger trafikken fint i 80-90 og jeg trenger da ikke være redd for fartsbokser med usikkert speedometer.
Siden det er Nasjonal Motordag i dag, kjører jeg Duett på jobb
.
Forandringer: Fant vakuumkoblingen på bakre forgasser og fikk, uten å måtte sette på et ekstra ledd på pekefingerne, koblet til et lite kobberrør på denne. Forsøkte først med vakuumuttaket på manifolden, men da stoppet motoren pga for høy tenning. Denne ble så koblet til 123 fordeleren, noe som resulterte i en bedre flyt i overgangene, men jeg var fortsatt ikke helt fornøyd. Leste derfor igjennom manualen for 123 tenningen på nytt, og fant at stilling "midels høy tenning"(4) passet bedre med manualen for motoren. På stilling 4 på 123 tenningen skal fortenning være 20 grader ved 1600 o/min, mens manualen for motoren sier 21 ved 1500 med 93 oktan. Jeg kjører 95 blyfri uten tilsetninger av noe slag så jeg justerte opp til 23 grader ved rundt 1500 o/min og da gikk bilen lunt og fint. Er fortsatt ikke helt 100% fornøyd med forgassernes evne til å endre seg, men har noen nye deler på lager så skal få montert det i rolige stunder...
Fikk også testet speedometerdrevet som jeg byttet ut med PVn sin (Den viste 10-15 km/t for mye og trengte et større drev som det var i Duetten), og på GPS bommer jeg nå med ca 1km/t. Da bør også PVn stemme da den viste like for mye som Duetten viste for lite. Uansett vet jeg da at Duetten nå følger trafikken fint i 80-90 og jeg trenger da ikke være redd for fartsbokser med usikkert speedometer.
Siden det er Nasjonal Motordag i dag, kjører jeg Duett på jobb
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Mye spennende som skjer hos degReodor57 wrote:Fikk også testet speedometerdrevet som jeg byttet ut med PVn sin (Den viste 10-15 km/t for mye og trengte et større drev som det var i Duetten), og på GPS bommer jeg nå med ca 1km/t. Da bør også PVn stemme da den viste like for mye som Duetten viste for lite.
La du merke til hvor mange tenner det "riktige" speedometerdrevet hadde?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Det jeg hadde hadde 18 tenner det jeg har nå har 16. "Originalt" utslitt hadde det 13. 15 hadde nok vært 100% om jeg hadde de største hjulene. 6.40x15. 13 må ha vist borti staur og vegger med 4.56/1 utveksling.
Mange takk. Da skal jeg telle tenner når jeg kommer hjem. Har et løst drev liggende.
Mitt speedometer viser også en del for lite med større hjul og annen bakaksel.
Mitt speedometer viser også en del for lite med større hjul og annen bakaksel.
Drev til riktig girkasse også? Vriene å få tak i disse drevene til M4 og tidligere girkasser. Ikke bare er det feil lengde på akselkoblingen til wiren, men drevet er også vinklet feil vei på de nyere til m40 og senere.
Tror det kommer fra en H6-kasse.
Kjørt litt med nytt speedometerdrev, og testet den mot lokale fartsmålere, og den ligger nå på ca 1-3km/t feil. Dvs at den viser litt for mye som jo er bra. Testet PVn også og den ligger nå fra 3-5 km for mye som også er innenfor gitt at den egentlig skal ha litt større hjul når en sammenligner fysisk 15/15 og 5.9x15.
Har endelig også fått motoren til å gå tilnærmet slik jeg mener den gjorde originalt. Vel ikke helt i og med at jeg har to SU på en normalmotor. Det jeg har følt er at forgasserne henger litt igjen når jeg kommer opp i turtall. Kammen på en B16A gjør at den vil være litt mer tungpustet, men ikke så mye. Eksosmanifolden blir veldig varm og er fullstendig uten sot, noe som også tilsier at den går alt for magert når jeg kjører på litt. Forgasserne er pusset innvendig og avstemt mot hverande, men fortsatt litt trege som sagt. I en opprydding i garasjen i helgen fant jeg en flaske med en rest QMI drivstofftilsetning. Hadde halv tank, men doseringen var til ca 40-50 liter. Tenkte at det ihvertfall ikke kunne skade, så helte alt sammen på. Og det gjorde underverker! Etter et par mil begynte jeg å kjenne at forgasserne fulgte med oppover i turtall, og var veldig fleksible fra tomgang og oppover i 3.dje og 4.de gir. Kjørte drøyt 10 mil med denne blandingen før jeg måtte fylle bensin igjen, men virkningen har ikke avtatt de 4-5 milene jeg har kjørt til nå. Ser jeg må handle mer av dette stoffet...
Har endelig også fått motoren til å gå tilnærmet slik jeg mener den gjorde originalt. Vel ikke helt i og med at jeg har to SU på en normalmotor. Det jeg har følt er at forgasserne henger litt igjen når jeg kommer opp i turtall. Kammen på en B16A gjør at den vil være litt mer tungpustet, men ikke så mye. Eksosmanifolden blir veldig varm og er fullstendig uten sot, noe som også tilsier at den går alt for magert når jeg kjører på litt. Forgasserne er pusset innvendig og avstemt mot hverande, men fortsatt litt trege som sagt. I en opprydding i garasjen i helgen fant jeg en flaske med en rest QMI drivstofftilsetning. Hadde halv tank, men doseringen var til ca 40-50 liter. Tenkte at det ihvertfall ikke kunne skade, så helte alt sammen på. Og det gjorde underverker! Etter et par mil begynte jeg å kjenne at forgasserne fulgte med oppover i turtall, og var veldig fleksible fra tomgang og oppover i 3.dje og 4.de gir. Kjørte drøyt 10 mil med denne blandingen før jeg måtte fylle bensin igjen, men virkningen har ikke avtatt de 4-5 milene jeg har kjørt til nå. Ser jeg må handle mer av dette stoffet...
I dag er vi på tur i arbeids medfør. Kosetur for å strekke litt på bena og ha bilen testet til landstreffet. Skarnes i dag. Fylte bensin hjemme. 18 liter på 20 mil. Ikke ille da det også inkluderer siste kjøring med klubben på småveier i Follo.
Dette hadde bilen utvilsomt godt av 
Slett ikke ille i det hele tatt. Mine SU'er er snart på vei ut om jeg ikke finner ut hva problemet er.Reodor57 wrote:I zag er vi på tur i arbeids medfør. Kosetur for å strekke litt på bena og ha bilen testet til landstreffet. Skarnes i dag. Fylte bensin hjemme. 18 liter på 20 mil. Ikke ille da det også inkluderer siste kjøring med klubben på småveier i Follo.
Fylte bensin i går. 23 liter på 13 mil! Det blir imponerende 1,8 liter pr mil.....
Drøyt forbruk vil jeg si. Gråbein gikk enda rimeligere i dag, tross motorveikjøring opp mot 100km/t. Men, støyen er plagsom over 75 så må finne på noe. Matter under panseret blir nok første runde.
Jeg har matter under panseret og synes de hjelper en del.
Det blir neste prosjekt. Matter innkjøpt fra biltema, men er litt usikker på om limet holder. Dårlig erfaring med Biltemas tynne lydplater i taket på PVn. De løsnet etter en uke, men da car stofftaket på. Nå ligger de som en krøll oppå taktrekket.
Torbo2 ønsket oppdatering på mopeden jeg har til repp. Vrien type denne Vespa, men den måtte til slutt gi tapt. Jeg har hatt en mistanke til eksosen, men den var renset av forrige verksted, så jeg begynte i motsatt ende. Forgasser renset med ultralyd, reedventiler vyttet da de var litt frynsete. Stemperinger virket litt slappe så nye ble montert. Ingen bedring.. Da var det bare en ting å gjøre. Kappe opp bakre del av potta på innsiden. Litt av et syn. Her har det vært glødene innmat og så detonasjon som har trykket enderøret nesten flatt inni potta. Mye av metallet inni var også helt sprøtt. Flatt rør ble fjernet sammen med mye sprøtt metall, og deretter ble potta sveist sammen igjen og montert. Det ble noe annet ja! Frekk lyd og går som den skal. Så da ble også den ferdig før sommeren
.
PS. Katalysatoren er intakt i den grad den fortsatt virker. Får håpe den brenner seg rein nå som den blir kvitt eksosen.
Torbo2 ønsket oppdatering på mopeden jeg har til repp. Vrien type denne Vespa, men den måtte til slutt gi tapt. Jeg har hatt en mistanke til eksosen, men den var renset av forrige verksted, så jeg begynte i motsatt ende. Forgasser renset med ultralyd, reedventiler vyttet da de var litt frynsete. Stemperinger virket litt slappe så nye ble montert. Ingen bedring.. Da var det bare en ting å gjøre. Kappe opp bakre del av potta på innsiden. Litt av et syn. Her har det vært glødene innmat og så detonasjon som har trykket enderøret nesten flatt inni potta. Mye av metallet inni var også helt sprøtt. Flatt rør ble fjernet sammen med mye sprøtt metall, og deretter ble potta sveist sammen igjen og montert. Det ble noe annet ja! Frekk lyd og går som den skal. Så da ble også den ferdig før sommeren
Det var et funn!