Plane manifold

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Plane manifold

Post by Torbo2 » Fri 27 May 2016 09:37

Det å plane manifold for å få den tett på B16 er kurant. Men på B18 har det vist seg et problem som er helt ferskt.

Nå man planer manifolden og bruker uorginale pakninger, kan dem bli for tynne slik at det ikke blir tett.
Tipset er å måle ut før og etter sliping, og dreie eller file av de fire styringene til manifolden tilsvarende det man sliper av, slik at de ikke butter og at man kan få for lite klem på selve pakningen.
Disse styreringene har altså for nøyaktig tilpasning fra fabrikk slik at det er lite å gå på om man må slipe av mye på manifolden.
Alternativt bruke to pakninger, om de er av ukjent fabrikat i tilegg.
Om ikke dette blir gjort helt riktig kan motoren gå ujevnt på tomgang på grunn av falsk luft i innsuget.

Fabrikken har nok ikke tenkt på at manifolden kan slips? Bare skiftes rett og slett...
I alle fall ble Biltema-pakningen for tynn etter sliping av to manifolder.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2870
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Plane manifold

Post by Reodor57 » Fri 27 May 2016 13:52

Alternativt kan man kanskje frese sporet i manifolden litt dyprere etter sliping?
Jeg har også lurt på om det er mulig å sette inn styringer i eksosen på B16 for å belaste pakningene mindre. Vil da B18 styringer passe?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5801
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Plane manifold

Post by 445 » Fri 27 May 2016 22:03

Ja denne var en smule utfordrende!
Nytt topplokk og planet manifold og motoren gikk som en gammel fiskebåt.
Startgasstesten viste at det var falsk luft fra innsuget til nr. 3 og 4.
Biltemapakningen var meget tynn - i alle fall målt mot det vi er vant til fra B16. Doble pakninger hjalp - sammen med forkortede styreringer.
En erfaring til i databasen - i alle fall hvis internminnet holder 8)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Post Reply