esk1ld's AKF Kambo pickup
esk1ld's AKF Kambo pickup
Som gjerne flere av dere allerede har fått med seg, så har jeg nylig gått til innkjøp av en 1959 Volvo Duett AKF Kambo pickup, og denne fortjener vel også en egen tråd.
Levert som "halvfabrikat" fra Volvo til Auto-Karosserifabrikken, Kambo ved Moss, og er vel en av ca. 7 som ble bygget der slik jeg har forstått det. I dag 1 av 3 som vi kjenner til eksisterer, og den eneste av disse tre som er på veien?
Kjøpte bilen av Rud Vintage Garage, ved Bård Risan, for en ukes tid siden. En veldig grei handel og en forhandler jeg tror jeg trygt kan anbefale for andre. Bilen ble hentet på tilhenger og fraktet trygt til sitt nye hjem i Kristiansund.
Vi rakk knapt nok å komme oss hjem, og hadde ikke fått bilen av tilhengeren, før den ble lagt merke til lokalt. Her fra et lokalt innslag (Sjelden bil med stil) hvor min særdeles bilinteresserte nevø på 2,5 år selvfølgelig er på plass for å kvalitetssikre onkels nyervervelse
Flere kjenner vel gjerne til historien til denne bilen, og at den er blitt mer eller mindre totalrestaurert av blant annet Jørgenrud. Den fremstår derfor som i veldig bra stand. Den ble opprinnelig levert til Oslo Gassverk, men har også en 10-års historie som gårdsbil i Kvinesdal bak seg. Her har jeg ett par skrevne sider av eieren fra den tiden, og det nevnes at bilen ble kjørt over stokk og stein bokstavelig talt. Brukt til å frakte både kyr, kalver, tømmer og høylass så store at bilen knapt nok var å se igjen.
Skulle andre ha innspill til historien på denne bilen er dere mer enn hjertelig velkommen til å dele dette i denne tråden
Levert som "halvfabrikat" fra Volvo til Auto-Karosserifabrikken, Kambo ved Moss, og er vel en av ca. 7 som ble bygget der slik jeg har forstått det. I dag 1 av 3 som vi kjenner til eksisterer, og den eneste av disse tre som er på veien?
Kjøpte bilen av Rud Vintage Garage, ved Bård Risan, for en ukes tid siden. En veldig grei handel og en forhandler jeg tror jeg trygt kan anbefale for andre. Bilen ble hentet på tilhenger og fraktet trygt til sitt nye hjem i Kristiansund.
Vi rakk knapt nok å komme oss hjem, og hadde ikke fått bilen av tilhengeren, før den ble lagt merke til lokalt. Her fra et lokalt innslag (Sjelden bil med stil) hvor min særdeles bilinteresserte nevø på 2,5 år selvfølgelig er på plass for å kvalitetssikre onkels nyervervelse
Flere kjenner vel gjerne til historien til denne bilen, og at den er blitt mer eller mindre totalrestaurert av blant annet Jørgenrud. Den fremstår derfor som i veldig bra stand. Den ble opprinnelig levert til Oslo Gassverk, men har også en 10-års historie som gårdsbil i Kvinesdal bak seg. Her har jeg ett par skrevne sider av eieren fra den tiden, og det nevnes at bilen ble kjørt over stokk og stein bokstavelig talt. Brukt til å frakte både kyr, kalver, tømmer og høylass så store at bilen knapt nok var å se igjen.
Skulle andre ha innspill til historien på denne bilen er dere mer enn hjertelig velkommen til å dele dette i denne tråden
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:40, edited 2 times in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Da muligheten for å sikre seg denne pickup'n kom, ble også skjebnen til min tidligere PV544 beseglet. Jeg har dessverre verken tid eller plass til å holde på med så mange biler, derfor ble valget å legge denne ut for salg. Den er nå solgt lokalt her i Kristiansundsområdet, så jeg får nok sett den med jevne mellomrom videre
Begge bilene rakk allikevel å få ett par døgn ilag, side om side, i garasjen. Hva som ble diskutert der i gården i nattens mulm og mørke kan man vel bare drømme om å få vite
Begge bilene rakk allikevel å få ett par døgn ilag, side om side, i garasjen. Hva som ble diskutert der i gården i nattens mulm og mørke kan man vel bare drømme om å få vite
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:33, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Noe av det første som ble gjort med bilen var å gi den en skikkelig håndvask etter en lang ferd langs en regnvåt E6. Den fikk seg også et lag med voks utvendig og en kjapp motorvask. Innvendig ble det kun litt støvsuging og støvtørk. Tok bilpleiekurs for et par år tilbake siden, og utvalget av produkter i garasjen er deretter, så jeg kan garantere at bilen vil bli tatt godt vare på vedlikeholdsmessig
I samme anledning ble det også byttet til tidsriktige hjulkapsler.
I neste omgang ble PV-klubbens grillmerke montert. Satte samtidig på nytt Volvo-emblem i grillen. Ser at det varierer stort hva som er plasseringen til sistnevnte, på PV'n stod det blant annet på høyre side. Men valget falt på venstre side av grillen for pickup'n sin del. Hva er det egentlig som er korrekt plassering?
Byttet også høyre blink-/parklysglass foran, da dette var svært mattet og faktisk tok inn en hel del med vann. Passet godt at det fulgte 4 x nye glass med PV'n da.
I samme anledning ble det også byttet til tidsriktige hjulkapsler.
I neste omgang ble PV-klubbens grillmerke montert. Satte samtidig på nytt Volvo-emblem i grillen. Ser at det varierer stort hva som er plasseringen til sistnevnte, på PV'n stod det blant annet på høyre side. Men valget falt på venstre side av grillen for pickup'n sin del. Hva er det egentlig som er korrekt plassering?
Byttet også høyre blink-/parklysglass foran, da dette var svært mattet og faktisk tok inn en hel del med vann. Passet godt at det fulgte 4 x nye glass med PV'n da.
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:35, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Bilen bærer litt preg av å ha stått stille mye den senere tid, og blant annet slet jeg litt med strømtrøbbel ved starting. Lading etc. som normalt. Antok at batteriet hadde vært såpass utladet kanskje at det hadde fått seg en knekk, og ikke klarte ctek-laderen å få det fulladet. Det ble derfor likesågodt kjøpt inn nytt 6V batteri. Når jeg skulle ta ut det gamle batteriet så viste det seg at det faktisk var hull på det, og det rant batterisyre ut av toppen når man vinklet det litt, så ikke rart det batteriet ikke fungerte helt som det skulle...
Utover dette er det litt småtekniske problemer, som for eksempel at tankmåler ikke fungerer (nål står på full hele tiden). Har ikke fått sett særlig på dette, så usikker på hva årsak kan være her. Har også opplevd at bilen kan være trøblete på tomgang, og i går stoppet den helt for meg og nektet å starte igjen inntil den hadde kjølt seg helt ned. Jeg frykter rusk i bensinfilter eller lignende, så får se litt mer på dette (hadde av glasstoppen på pumpen, og det var en del "brun guffe" i bunn der). Observerte også litt "svetting" av bensin ved bensinpumpen, så her må det uansett gjøres noe.
Bilen mangler også diverse småting for å være 100 % komplett, blant annet hanskeromsinnsats og rullegarding foran radiator. Hvis noen vet hvor jeg kan få tak i en ok rullegardin, så mottas tips med takk! Monterte kjettingkjeden som opprinnelig går fra denne rullegardinen til kupeen kun for "show off".
Utover dette er det litt småtekniske problemer, som for eksempel at tankmåler ikke fungerer (nål står på full hele tiden). Har ikke fått sett særlig på dette, så usikker på hva årsak kan være her. Har også opplevd at bilen kan være trøblete på tomgang, og i går stoppet den helt for meg og nektet å starte igjen inntil den hadde kjølt seg helt ned. Jeg frykter rusk i bensinfilter eller lignende, så får se litt mer på dette (hadde av glasstoppen på pumpen, og det var en del "brun guffe" i bunn der). Observerte også litt "svetting" av bensin ved bensinpumpen, så her må det uansett gjøres noe.
Bilen mangler også diverse småting for å være 100 % komplett, blant annet hanskeromsinnsats og rullegarding foran radiator. Hvis noen vet hvor jeg kan få tak i en ok rullegardin, så mottas tips med takk! Monterte kjettingkjeden som opprinnelig går fra denne rullegardinen til kupeen kun for "show off".
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:35, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Vi har allerede rukket å være med på vårt første treff ilag, da Bilens og Motorsykkelens dag ble arrangert i Kristiansund lørdag 7 mai. Her ble bilen stilt ut ilag med mange andre flott kjøretøy, både av Volvo og andre merker.
Også her fattet bilen interesse blant folk, og vi fikk litt oppmerksomhet i lokalavisen. Tidsriktig utstyr som KNA/NAF veibok fra 1961 er selvfølgelig på plass
Også her fattet bilen interesse blant folk, og vi fikk litt oppmerksomhet i lokalavisen. Tidsriktig utstyr som KNA/NAF veibok fra 1961 er selvfølgelig på plass
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:36, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Grattis! Skikkelig fin bil!
Dette lover bra! Synd med PV-en, men da får vel Pickupen full oppmerksomhet, virker det som.
Håper det kommer mer om denne bilen?
Litt "rusk i forgasseren" blir det vel i starten?
Lykke til med ervervelsen!
Skulle forresten hilse fra en slektning på Sørlandet:
Litt eldr, men sliter godt ennå!
Dette lover bra! Synd med PV-en, men da får vel Pickupen full oppmerksomhet, virker det som.
Håper det kommer mer om denne bilen?
Litt "rusk i forgasseren" blir det vel i starten?
Lykke til med ervervelsen!
Skulle forresten hilse fra en slektning på Sørlandet:
Litt eldr, men sliter godt ennå!
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Flotte innlegg om en enestående bil.
Gøy med dekning i "lokalpressen".
Gøy med dekning i "lokalpressen".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Jeg kan driste meg til å komme med et par anbefalinger her.esk1ld wrote:Har også opplevd at bilen kan være trøblete på tomgang, og i går stoppet den helt for meg og nektet å starte igjen inntil den hadde kjølt seg helt ned. Jeg frykter rusk i bensinfilter eller lignende, så får se litt mer på dette (hadde av glasstoppen på pumpen, og det var en del "brun guffe" i bunn der). Observerte også litt "svetting" av bensin ved bensinpumpen, så her må det uansett gjøres noe.
1) Ta ut og rens bensintanken godt. Egen erfaring viser at det har lett for å samle seg mye grums som kan være greit å få ut.
Bildet under viser hva vi fant i en bensintank for et par år siden. Undrer hva som har skjedd med den originale bensinen, eller om noen har helt oppi noe "lurium". Tanken ble renset og bilen går fint.
2) Monter et fint bensinfilter på en plass det er lett å komme til for å bytte. Det originale filteret stopper småstein, men ikke mye annet.
3) Kjøp en overhalt bensinpumpe (jeg har) eller kjøp et renoveringssett og overhal selv. Det er et par ventiler og en gummimembran som kan være greit å få byttet ut hvis de er noen år gamle.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Etter hva jeg vet ble pumpen på denne overhalt i forbindelse med renoveringen av hele bilen.
Men, det skader ikke med et stort filter mellom tank og pumpe.
Sjekk også med startgass rundt forgasserfoten og manifold og topplokk om det kan være lekkasje her. Husker at den var vrien å få til å gå på tomgang da jeg hentet den i Askim i fjor høst for å ha den med til Oslo Motorshow. Fikk justert den så den gikk greit når jeg leverte den tilbake, men den var litt kilen som kan indikere noe luftlekkasje. startgass vil avdekke dette med en gang. Forgasseren er av nyoverhalt type, men foten er ikke alltid helt 100% når en setter den på en gammel manifold.
Men, det skader ikke med et stort filter mellom tank og pumpe.
Sjekk også med startgass rundt forgasserfoten og manifold og topplokk om det kan være lekkasje her. Husker at den var vrien å få til å gå på tomgang da jeg hentet den i Askim i fjor høst for å ha den med til Oslo Motorshow. Fikk justert den så den gikk greit når jeg leverte den tilbake, men den var litt kilen som kan indikere noe luftlekkasje. startgass vil avdekke dette med en gang. Forgasseren er av nyoverhalt type, men foten er ikke alltid helt 100% når en setter den på en gammel manifold.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Takk for det. Skal forsøke å holde dere oppdatert om veien videre med denne ja.Torbo2 wrote:Grattis! Skikkelig fin bil!
Dette lover bra! Synd med PV-en, men da får vel Pickupen full oppmerksomhet, virker det som.
Håper det kommer mer om denne bilen?
Så hyggelig, du får hilse tilbake!Torbo2 wrote:Skulle forresten hilse fra en slektning på Sørlandet:
Litt eldr, men sliter godt ennå!
Grip-karosseri? Så det lå en annen pickup (Grip-karosseri) på Finn for kort tid tilbake siden, også denne fant veien til Sørlandet tror jeg.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Det kan kanskje være verdt et forsøk ja. Uansett vil det ikke skade å gjøre det. Sliter også med tankmåler som nevnt, så det må kanskje demonteres litt under der allikevel for å kontrollere diverse.445 wrote:Jeg kan driste meg til å komme med et par anbefalinger her.
1) Ta ut og rens bensintanken godt. Egen erfaring viser at det har lett for å samle seg mye grums som kan være greit å få ut.
445 wrote:2) Monter et fint bensinfilter på en plass det er lett å komme til for å bytte. Det originale filteret stopper småstein, men ikke mye annet.
Har allerede et nytt bensinfilter liggende klart til montering i forkant av pumpe. Det er en slangestuss et lite stykke før pumpen, mulig at jeg kan få satt inn filteret der, men er litt i tvil om det er lengde nok. Antar slangebiten er der som en form for "vibrasjonsdemper", så vil ikke korte den for mye.Reodor57 wrote:Etter hva jeg vet ble pumpen på denne overhalt i forbindelse med renoveringen av hele bilen.
Men, det skader ikke med et stort filter mellom tank og pumpe.
Takk for tipset. Sjekket litt rundt i motorrommet i går, og fant dette på forgassersiden;Reodor57 wrote:Sjekk også med startgass rundt forgasserfoten og manifold og topplokk om det kan være lekkasje her. Husker at den var vrien å få til å gå på tomgang da jeg hentet den i Askim i fjor høst for å ha den med til Oslo Motorshow. Fikk justert den så den gikk greit når jeg leverte den tilbake, men den var litt kilen som kan indikere noe luftlekkasje. startgass vil avdekke dette med en gang. Forgasseren er av nyoverhalt type, men foten er ikke alltid helt 100% når en setter den på en gammel manifold.
Ellers er det som nevnt litt bensinlekkasje ved pumpen også. Når motoren går kommer det litt bensin ved skruen som er markert med gult på bildet under. Mulig det kan være at det er ved nippelen markert med grønt at lekkasjen faktisk er, og at det renner ned til skruen markert med gult.
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:38, edited 2 times in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Stort sett virker bilen tørr ellers. Men (det er alltid et lite men ) ved bakdiffen har vi litt olje som kommer fram, så her må det også gjøres noe.
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:38, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Takk for tipset. Sjekket litt rundt i motorrommet i går, og fant dette på forgassersiden;
Ellers er det som nevnt litt bensinlekkasje ved pumpen også. Når motoren går kommer det litt bensin ved skruen som er markert med gult på bildet under. Mulig det kan være at det er ved nippelen markert med grønt at lekkasjen faktisk er, og at det renner ned til skruen markert med gult.
Det er nok ved inntaket. Så må du kansje også belage deg på å bytte nåleventil i forgasseren, da det som regel er den som gir slike tegn til lekkase som på bildet.
Ellers er det som nevnt litt bensinlekkasje ved pumpen også. Når motoren går kommer det litt bensin ved skruen som er markert med gult på bildet under. Mulig det kan være at det er ved nippelen markert med grønt at lekkasjen faktisk er, og at det renner ned til skruen markert med gult.
Det er nok ved inntaket. Så må du kansje også belage deg på å bytte nåleventil i forgasseren, da det som regel er den som gir slike tegn til lekkase som på bildet.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Vi har også meldt oss inn i Nordmøre og Romsdal Kjøretøyhistorisk Klubb (forøvrig ilag med den gjengen vi stod utstilt på Bilens og Motorsykkelens dag i helgen). Her er det en kar som selger diverse oljer etc. spesielt beregnet for veteranbiler. Ble anbefalt greasen på bildet under for smøring av understell etc., så kjøpte en tube av det. Mulig noen av dere har kjennskap til denne?
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:37, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
esk1ld wrote: Bilen mangler også diverse småting for å være 100 % komplett, blant annet hanskeromsinnsats og rullegarding foran radiator. Hvis noen vet hvor jeg kan få tak i en ok rullegardin, så mottas tips med takk!
Om ikke du finner en, så er alternativet å kjøpe denne (bilde 10) http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=63965073 og bruge som mal. Sandblåse, lakke og pynte delene/mekanismen
og få laget selve gardina ny. Vet ikke hva slags stoff det er i den men muligens en seilmaker, møbeltapetserer eller noe slikt kan lage nytt med den gamle som mal.
Hanskeromsinnsats har Jørgenrud.
Last edited by G.Larson on Mon 09 May 2016 22:17, edited 1 time in total.
Ståle B.