B18 går på 3 sylindre
Re: B18 går på 3 sylindre
Fin natur med pent motiv.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Litt av en dugnadsinnsats kan man si! Og Esk1ld vant dugnaden overlegent! 
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- lystrupduett66
Nå sto Duetten og venta på meg i oppkjørselen da jeg kom hjem fra folkehøgskole
Godt å se den igjen.
På tide å lage en handleliste for hva som må kjøpes:
* Restaurert toppdeksel av Torbo2 (hvis du fortsatt har noen på lager?)
* Stempler på finn.no (finn-kode 66003179)
* Pakningssett (http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=275494).
* Litt rød maling når motoren først er ute? (http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... no=9434521)
* Stempelringer (http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=275282)
* Foringer/lager, finner ikke ut hvor det ligger på nettsidene
Er det fortsatt mulig å låne plass og elefantjekk hos deg Reodor57, mens arbeidet pågår? Passer i så fall godt for meg å komme med bilen i begynnelsen av juni.
Jeg vil helst gjøre dette 110% når jeg er i gang, kan dere komme på noe mer som må handles inn før jeg plukker fra hverandre motoren? Også er jeg som dere sikkert er klar over avhengig av å få en god del hjelp i prosessen, men vil jo gjøre så mye som mulig selv. Hvis dere har tid og mulighet til dette så blir jeg utrolig takknemlig
Hva vil dere tippe på at er en realistisk prisantydning for hele renoveringen?
Har hvertfall et par uker i begynnelsen av juni hvor jeg har mulighet til å tilbringe myyye tid med dette prosjektet, gleder meg!
På tide å lage en handleliste for hva som må kjøpes:
* Restaurert toppdeksel av Torbo2 (hvis du fortsatt har noen på lager?)
* Stempler på finn.no (finn-kode 66003179)
* Pakningssett (http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=275494).
* Litt rød maling når motoren først er ute? (http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... no=9434521)
* Stempelringer (http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=275282)
* Foringer/lager, finner ikke ut hvor det ligger på nettsidene
Er det fortsatt mulig å låne plass og elefantjekk hos deg Reodor57, mens arbeidet pågår? Passer i så fall godt for meg å komme med bilen i begynnelsen av juni.
Jeg vil helst gjøre dette 110% når jeg er i gang, kan dere komme på noe mer som må handles inn før jeg plukker fra hverandre motoren? Også er jeg som dere sikkert er klar over avhengig av å få en god del hjelp i prosessen, men vil jo gjøre så mye som mulig selv. Hvis dere har tid og mulighet til dette så blir jeg utrolig takknemlig
Hva vil dere tippe på at er en realistisk prisantydning for hele renoveringen?
Har hvertfall et par uker i begynnelsen av juni hvor jeg har mulighet til å tilbringe myyye tid med dette prosjektet, gleder meg!
Litt viktig å ile langsomt her!!! Pakningssett er sikkert ok å kjøpe inn. Ellers ikke kjøp noe som helst!!! Du vet ingenting om motoren før den er demontert. Først da Bør en se på alternativer. Må den bores er stemplene verdiløse. Samme gjelder veiv om den må slipes. Da passer ikke standard lager. Det finnes også andre muligheter. Topplokk fra Torbo2 er sikkert lurt da dette er 100%. Om han ikke har på lager kan han sikkert overhale det du har. Men igjen, ile langsomt!!! Ut og innmontering går bra her, men ikke stå inne med bilen under hele prosessen. Har tre biler stablet oppå hverandre nå på sommeren, men det finner vi ut av
.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- lystrupduett66
Ok, da bestiller jeg ingenting før motoren er i biter for å spare fraktkostnader.
Tusen takk! Dette blir knallbra.
Tusen takk! Dette blir knallbra.
Jeg kan tenke meg det klør i fingrene nå!
Topplokk fra Torbo2 kan trygt anbefales. Bedre må du lete lenge etter.
Pakningssett er også helt trygt å ha på listen.
Kan du sette opp en liste over hvilke dager og tidspunkter du er ledig for motormekk? Da er det lettere å legge en "vaktplan"
Hvor mobil er du rundt om i Oslo-området uten egen bil?
Står bilen ganske flatt nå, og på hva slags underlag? Det er jo et alternativ at motoren løftes ut der den står. Da trenger ikke bilen å flyttes.
Topplokk fra Torbo2 kan trygt anbefales. Bedre må du lete lenge etter.
Pakningssett er også helt trygt å ha på listen.
Kan du sette opp en liste over hvilke dager og tidspunkter du er ledig for motormekk? Da er det lettere å legge en "vaktplan"
Hvor mobil er du rundt om i Oslo-området uten egen bil?
Står bilen ganske flatt nå, og på hva slags underlag? Det er jo et alternativ at motoren løftes ut der den står. Da trenger ikke bilen å flyttes.
Hei igjen
Jeg kan foreslå følgende:
1) Motor plukkes ut hjemme hos deg. Da slipper vi å flytte bilen frem og tilbake.
2) Motor transporteres til meg og settes på motorbukk
3) Reparasjonsjobb skjer hos meg
Fordelen med å gjøre jobben hos meg er at Torbo2 også bor på den kanten av byen, og Reodor57 kan velge å kjøre den veien hjem fra jobb.
Jeg antar at vi 3 kommer til å være litt "støttekontakt" vedr. denne jobben, og da er det bedre at du flytter på deg til oss, enn at vi skal farte frem og tilbake til deg
Jeg kan foreslå følgende:
1) Motor plukkes ut hjemme hos deg. Da slipper vi å flytte bilen frem og tilbake.
2) Motor transporteres til meg og settes på motorbukk
3) Reparasjonsjobb skjer hos meg
Fordelen med å gjøre jobben hos meg er at Torbo2 også bor på den kanten av byen, og Reodor57 kan velge å kjøre den veien hjem fra jobb.
Jeg antar at vi 3 kommer til å være litt "støttekontakt" vedr. denne jobben, og da er det bedre at du flytter på deg til oss, enn at vi skal farte frem og tilbake til deg
- lystrupduett66
Det høres ut som en solid plan! Bilen står på gressplen/jordunderlag, relativt flatt. Jeg ser at det er et trikkestopp i nærheten av der du bor 445, så det skal være fullt mulig for meg å komme dit med kollektivtrafikk. Kanskje jeg får sitte på med hlyshaug til og med 
Jeg kan mekke samtlige dager fra og med 2. til og med 14. juni.
Bare nevner det i slengen, høyre bakbrems er gåen så jeg trenger litt hjelp/veiledning til å fikse det også. Mener å huske at det var en slags overgang der bremsevæsken kommer inn og ledes videre for å skape press på trommelen, som lakk og dermed bidro til at det ikke ble friksjon (helt på jordet?). Men det kan vi jo ta muntlig eller på en annen tråd.
Jeg kan mekke samtlige dager fra og med 2. til og med 14. juni.
Bare nevner det i slengen, høyre bakbrems er gåen så jeg trenger litt hjelp/veiledning til å fikse det også. Mener å huske at det var en slags overgang der bremsevæsken kommer inn og ledes videre for å skape press på trommelen, som lakk og dermed bidro til at det ikke ble friksjon (helt på jordet?). Men det kan vi jo ta muntlig eller på en annen tråd.
Jeg ser at våre tidsplaner ikke går helt bra sammen, men det er alltid muligheter
Det positive er at jeg er disponibel på ettermiddagene 26/5, 31/5, 1/6, 7/6, 8/6, 9/6 og 13/6.
Det negative er at verkstedet er stengt 2/6, 3/6, 4/6, 5/6, 6/6, 10/6, 11/6, 12/6 og 14/6.
Dersom jobben skal gjøres hos meg bør vi ha tatt ut motoren 26/5 og kjørt den til meg.
Kan svippe innom min jobb og ta en skikkelig motorvask med det samme.
Deretter demonterer vi den 31/5 og 1/6.
Du skaffer deler i perioden 2/6-6/6, og så setter vi sammen motoren igjen i perioden 7/6-9/6.
Inn i bilen igjen 13/6.
Bremsen ordner vi når bilen er kjørbar igjen.
Det positive er at jeg er disponibel på ettermiddagene 26/5, 31/5, 1/6, 7/6, 8/6, 9/6 og 13/6.
Det negative er at verkstedet er stengt 2/6, 3/6, 4/6, 5/6, 6/6, 10/6, 11/6, 12/6 og 14/6.
Dersom jobben skal gjøres hos meg bør vi ha tatt ut motoren 26/5 og kjørt den til meg.
Kan svippe innom min jobb og ta en skikkelig motorvask med det samme.
Deretter demonterer vi den 31/5 og 1/6.
Du skaffer deler i perioden 2/6-6/6, og så setter vi sammen motoren igjen i perioden 7/6-9/6.
Inn i bilen igjen 13/6.
Bremsen ordner vi når bilen er kjørbar igjen.
Topplokk er klart i påvente....
- lystrupduett66
Jeg beklager at jeg ikke har svart på dette tidligere. Er i USA og dagene har gått i ett med begrenset tilgang til internett. Kommer hjem 1. juni, så får ikke tatt ut motoren i dag. Da blir vel første mulighet 7/6?
Flott at du har klart et topplokk torbo2!
Flott at du har klart et topplokk torbo2!
Så fort du er hjemme kan du starte med å koble vekk alt som skal vekk før motorløft. Du kan også tømme motoren for olje og kjølevæske.lystrupduett66 wrote:Jeg beklager at jeg ikke har svart på dette tidligere. Er i USA og dagene har gått i ett med begrenset tilgang til internett. Kommer hjem 1. juni, så får ikke tatt ut motoren i dag. Da blir vel første mulighet 7/6?
Deretter kan du bruke noen timer på å løsne de 4 skruene som holder girkassen fast i clutch-huset. Vet ikke hvor trangt det er på B18, men på B16 er det et He...te!
Så kan det jo tenkes at andre har mulighet til å hjelpe til med selve løftet?
Foreslår at motoren legges på en pall. Hvis den må ligge ute bør du ha presenning tilgjengelig slik at den ikke blir våt av regnvær og nattefukt.
Så langt er det greit. Deretter ser jeg at kalenderen begynner å stokke seg litt. Det kan ta litt tid før du får tak i deler, siden disse må bestilles etter at vi har sett hvordan motoren ser ut innvendig.
Jeg foreslår derfor at motoren åpnes på pallen hos deg, og at deler bestilles ut fra det vi da finner. Når du har delene i hus, ser vi hva som er igjen av tilgjengelige dager for mekking både for deg, meg og andre støttespillere. Det kommer dager etter den 14/6 også
- lystrupduett66
Høres ut som en god plan![SMILING FACE WITH SMILING EYES] Hvordan jeg skal få løftet motoren ut vet jeg ikke. En mulighet kan vel være å bruke en sånn enkel motorløfter fra Jula og feste den i bjelkene i taket i carporten?
Både Reodor57 og jeg har et løfteåk fra Jula som kan brukes, så ikke kjøp noe. Hvis bjelkene er solide høres det bra ut, ellers finnes det en elefantkran nærmere enn du tror 

- lystrupduett66
Bra saker!