feil med ventiler??

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Volvo1957
Posts: 30
Joined: Mon 02 Apr 2012 23:38
Location: berg i østfold

feil med ventiler??

Post by Volvo1957 »

Heisann.

skulle justere ventilene på en b4b ista. men ventilene ville ikke gå opp og ned på syl3..

Noen som har vært borte i det? Kammen?
Volvo pv 444LS 1957 (Svart)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: feil med ventiler??

Post by Torbo2 »

Jeg har oppllevd at de kan sette seg fast i styringene. En av årsakene er sot som har seget ned ovenfra og bygget seg opp på nedre del av ventilstammen. Så er de blit for trange forhold.
Det kan være flere andre grunner, som rust/høy luftfuktighet, feil tilsetningsstoff i bensinen o.a.

En nyoverhaling bør inneholde ventildeflektorer montert fagmessig.
Volvo1957
Posts: 30
Joined: Mon 02 Apr 2012 23:38
Location: berg i østfold

Re: feil med ventiler??

Post by Volvo1957 »

okey. Virka så rart, for toppen har nettopp fått ventilene slipa osv
Volvo pv 444LS 1957 (Svart)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: feil med ventiler??

Post by Torbo2 »

Da er det ekstra rart!
Nye styringer kan være for trange for nye ventiler, og ofte må dem brotsjes for å få tilstrekkelig klaring.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: feil med ventiler??

Post by Reodor57 »

Siden toppen akkurat har vært av. Kan det være at støtstengene til ventilene ikke sitter på plassen sin? Står begge vippearmene oppe eller nede. Dvs har de klemt sammen ventilfjærene eller ikke.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Volvo1957
Posts: 30
Joined: Mon 02 Apr 2012 23:38
Location: berg i østfold

Re: feil med ventiler??

Post by Volvo1957 »

de står oppe :) det som skjer med bilen er at den ikke vil opp i høyt turtal. vært ett problem lenge nå. derfor toppen har vært av.
Volvo pv 444LS 1957 (Svart)
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: feil med ventiler??

Post by 445 »

Volvo1957 wrote:det som skjer med bilen er at den ikke vil opp i høyt turtal. vært ett problem lenge nå. derfor toppen har vært av.
Dette høres nesten mer ut som et forgasserproblem.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: feil med ventiler??

Post by Reodor57 »

Står de oppe, så må du sjekke overføringene mellom løfterne nede i motoren og vippearmene. (Under justeringsskruene). Spørsmålet er om støtstengene treffer løfterne som sitter over kamakslingen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: feil med ventiler??

Post by 445 »

Volvo1957 wrote:de står oppe
Begge to? Hele tiden mens motor dreies rundt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: feil med ventiler??

Post by Reodor57 »

Det var noe av problemet som han oppdaget. Med to stengte ventiler vil ikke motoren komme opp i turtall, og etter mitt syn bør den ikke brukes overhodet da det skader motoren. En ting er brente ventiler, en helt annen ting er stengte ventiler. Er litt enig med Torbo2 vedr. ventilløftere som kan ha satt seg, men de setter seg ikke i nedre stilling. Da er kammen utslitt, og justeringen tar ikke opp for lengden om løftene skulle stå i øvre stilling. Da er støtstengene krokete. Jeg ville ha tatt av dekselet på siden av motoren ved sylinder3 og sett fysisk på løfterne innenfor. Det er 6 skruer å løsne og en ser da klart om løfterne står stiller, eller om de kan være ødelagte slik at støtstengene kan hoppe ut f.eks.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: feil med ventiler??

Post by Torbo2 »

Jeg tenkte på at ventiler kan ha satt seg i styringene, men det lager klakkelyd. Det gjør forsåvidt også de anre tingene som er nevnt også.
Hvis du roterer motoren til den er på kompresjon på syl. 2, skal du kunne bevege ventilene på syl. 3 opp og ned med bendeverktøy. Da er det bare fjærene som holde dem oppe, og kammen er fri fra å løfte. Går dem ne og ikke kommer opp igjen, så sitter dem fast i styringen(e). Går de lett opp igjen etter å ha yttet dem ned, så kan kammen være utslitt?

Du må nok ta av vippearmsbrygga for å sjekke. Det er en annen metode, men det er litt komplisert å forklare.
Prøver: Om du får en til å rotere motoren, kan du selv sjekke om og hvor mye ventilene beveger seg ned og opp og om dem henger.
Måleur er best og skyvelære går, samt godt øyesyn.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: feil med ventiler??

Post by Reodor57 »

Topplokket er nylig overhalt på grunn av problemene etter hva jeg forstår. Da skal det ikke være problemer med ventilene. Problemet sitter da lenger ned i motoren rundt mekanismen som trykker på vippearmene oppe. Fjerner en bakre deksel på siden av B4B motoren ser en inn på ventilløftermekanismen. Er en da heldig er begge støtstengene krokete. Dette har jeg vært utsatt for før på en B16 motor som hadde stått veldig lenge. Dvs i årevis. Noen av ventilene hadde da satt seg slik at en oppstart gjorde at støtstengene ble krokete. De skal være helt rette. Dette skjedde to ganger fordi vi ikke hadde byttet ut den gamle bensinen det luktet terpentin av. Bensinen gjorde at ventilene hang seg fast i styringene når motoren ble kald og medførte at støtstengene krøket seg.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: feil med ventiler??

Post by Torbo2 »

Hvis støtstengene bøyer seg så er det som regel treghet i ventilstringene, nyoverhalt eller gammelt topplokk.
Som jeg var inne på kan utilpassede ventilstyringer bøye støtstengene.
Dårlig bensin kan ikke lage problemer så fort tror jeg.
Eller at kamdrevet er knekt? - neppe om de andre ventilene går som dem skal.
Sjekk om tenningsmerket står på 0 grader nå syl. 1 eller 4 vipper akkurat på det tidspunktet.
Ellers hender det jo at kammen slites ned.

Støtstengene kan trolig settes i feil, men det er enklest å sjekke ved å ta av vippearmene, i stedet for å ta av lokkene på siden av blokka.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: feil med ventiler??

Post by Reodor57 »

Fordelen med å skru av det rektangulære lokket på siden av blokka er at en kan se om toppen på løfterne er skadet slik at støtstengene glipper ut og ikke blir stående oppi "skåla". Det ser en ellers ikke med topplokket på.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: feil med ventiler??

Post by Torbo2 »

Det er ikke noe kuststykke å treffe løfterne der nede uten å ta av lokkene. Det er mer et kunststykke å sette dem feil. Det er dessuten enkelt å trekke opp løftestengene. Så er det bare å bestemme seg om lett eller kronglete løsning.
Det ville vært rart om toppen på løfterne var skadet? Har aldri hørt om det....
Last edited by Torbo2 on Tue 03 May 2016 22:02, edited 1 time in total.
Post Reply