Hei
Da har jeg lagt ut det jeg hadde av verkstedsmanualer på hjemmesiden vår. En må registrere seg for å få tak i dem, men det er kjapt og enkelt¨å gjøre . Tips og triks som ikke står i manualene, og det er det jo noen av....., kan med fordel legges ut her på forum. Gjerne flankert av ett bilde eller to .
Ellers hadde det vært fint med noen flere instruksjonsbøker på hjemmesiden også. Helst med 150dpi oppløsning og med så lite "luft" rundt sidene som mulig. Dette for å holde størrelsen på filene på et minimum. En kan stille inn margene når en skanner sidene. Skann helst i farger da dette ofte gir bedre kvalitet selv på sort hvitt og en får med seg fargen på omslagene. Har problemer med å motta filer på over 25MB, noe de lett blir om en ikke skanner riktig. komprimering i etterkant er tidkrevende og ikke alltid mulig med godt resultat. Sendes til Webmaster. På forhånd takk .
Verkstedsmanualer på hjemmesiden
Verkstedsmanualer på hjemmesiden
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Sånn da skal det være i orden .
Det skal sies at jeg har hatt litt hjelp av både Turbo2 som har sendt meg noen filer, og av 445 til å skanne inn en del manualer til denne siden. Greit med litt seriøs overtid for klubbens skyld . Forsøker å samle så mye informasjon om modellene vi har på hjemmesiden. Dette for også å få opp interessen for å jobbe med dem og få de som er igjen på veien om de ikke er det. Har selv strevet en del med gamle biler opp igjennom tiden og sett hvor viktig det er å ha god dokumentasjon.
Manualene er også å få kjøpt bla. hos Jørgenrud om en vil ha de i god trykk kvalitet. Men ved å legge de ut så ser en ihvertfall om den manualen en tenker på, inneholder den infoen en ønsker, og så kan en kjøpe seg den om en vil ha bedre illustrasjoner enn det webkvaliteten gir muligheter for.
Det skal sies at jeg har hatt litt hjelp av både Turbo2 som har sendt meg noen filer, og av 445 til å skanne inn en del manualer til denne siden. Greit med litt seriøs overtid for klubbens skyld . Forsøker å samle så mye informasjon om modellene vi har på hjemmesiden. Dette for også å få opp interessen for å jobbe med dem og få de som er igjen på veien om de ikke er det. Har selv strevet en del med gamle biler opp igjennom tiden og sett hvor viktig det er å ha god dokumentasjon.
Manualene er også å få kjøpt bla. hos Jørgenrud om en vil ha de i god trykk kvalitet. Men ved å legge de ut så ser en ihvertfall om den manualen en tenker på, inneholder den infoen en ønsker, og så kan en kjøpe seg den om en vil ha bedre illustrasjoner enn det webkvaliteten gir muligheter for.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: Verkstedsmanualer på hjemmesiden
Interessant! Sånn skal det være...
Da kan jeg sikkert finne noen på Volvos/VW- femsylindrete motor for å skifte registerreim. Den er visst litt komplisert..
Da får vi følge med å se...
Da kan jeg sikkert finne noen på Volvos/VW- femsylindrete motor for å skifte registerreim. Den er visst litt komplisert..
Da får vi følge med å se...
Re: Verkstedsmanualer på hjemmesiden
Er det samme motor som står i Volvo 850?Torbo2 wrote:Da kan jeg sikkert finne noen på Volvos/VW- femsylindrete motor for å skifte registerreim. Den er visst litt komplisert..
I så fall har jeg Haynesmanualen med beskrivelse av kamremskifte.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Verkstedsmanualer på hjemmesiden
Det tror jeg er ganske likt, men jeg har 2,4 diesel, tror det er samme femmeren omtrent, men litt forskjell på aggregatene som sitter påmontert. Skulle gjerne ha sett på boka di ved anledning. Det har ikke bråhast, men jeg vil gjerne sette meg inn i saken før jeg tar et slikt skritt. Et problem er at insprøytningspumpa
ikke sitter på kile, men kun kon. det er nemlig en kamreim i begge ender av denne motoren... kamreim i ene enden og pumpereim i den andre for å være presis.
Skal prøve å finne en smart måte å smyge reima på uten å løsne kamhjula. Låse tannhjulene og løsne pumpa/strammingen...
Det anbefales i stille pumpa/innsprøytningstidspunkt etter reimskift, men det ser jeg ikke behov for om jeg klarer å lirke tingene fra hverandre.
Regner med å spare minst 10 000 kroner på å gjøre det selv. Så får jeg litt ekstra å putte inn i det store sluket....
ikke sitter på kile, men kun kon. det er nemlig en kamreim i begge ender av denne motoren... kamreim i ene enden og pumpereim i den andre for å være presis.
Skal prøve å finne en smart måte å smyge reima på uten å løsne kamhjula. Låse tannhjulene og løsne pumpa/strammingen...
Det anbefales i stille pumpa/innsprøytningstidspunkt etter reimskift, men det ser jeg ikke behov for om jeg klarer å lirke tingene fra hverandre.
Regner med å spare minst 10 000 kroner på å gjøre det selv. Så får jeg litt ekstra å putte inn i det store sluket....
Re: Verkstedsmanualer på hjemmesiden
Du har nummeret og epostadressen min, så bare ta kontakt.
Hyggelig om du stikker innom enten på jobb eller hjemme.
Hyggelig om du stikker innom enten på jobb eller hjemme.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen