B18 går på 3 sylindre

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
lystrupduett66

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Ok, skjønte ikke helt det med tenning/kompresjon. Det er vel logisk å utelukke at problemet ikke omhandler tenning - altså at det ikke er elektrisk?

Må vel kanskje til verksted for å ta av toppen? Får avvente for å høre på flere råd ja :)
Torbo2

Post by Torbo2 »

Brent ventil er også en mulighet, men da er den i så fall mye brent siden det ikke er kompresjon i det hele tatt.

Siden tennpluggen er så oljete eller sotete, så kan det være verre ting. Men vi får vel rapport når toppen kommer av?
445

Post by 445 »

Før du tar av toppen må du tenke på et par ting.
1) Bilen kommer til å bli stående en stund. Kan den stå akkurat der den er?
2) Tøm motoren for kjølevæske.
3) Selve topp-demonteringen kommer jeg tilbake til :-)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:Før du tar av toppen må du tenke på et par ting.
1) Bilen kommer til å bli stående en stund. Kan den stå akkurat der den er?
2) Tøm motoren for kjølevæske.
3) Selve topp-demonteringen kommer jeg tilbake til :-)
Bra det. Må huske på å løsne utenfra og innover og ikke omvendt, på grunn av at toppen ha lett for å bli buet under.
Rett og slett omvendt rekkefølge av tiltrekning.
Dette er spesielt viktig (must) med aluminiumstopper, her er det også litt fordelaktig (sikring).
445

Post by 445 »

Det er vel vippearmsbrygge på B18 også? Har faktisk aldri åpnet en B18.....
I så fall er det vel samme regel der som for B16; Løsne skruene som holder vippearmsbryggen litt og litt på alle sammen, slik at det ikke er fare for bøying?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Hull i stempel vil medføre massiv blårøyk. Ref "kurtreist". Der var det hull i stempel. Pluggen vil også bli full av olje. Defekt ventil er nok mer sannsynlig. Forhåpentlig ligger det ikke fragmenter av ventilen som ligger igjen i forbrenningrummet. Sjekk også om begge ventilfjærene er hele og ikke knukket. Toppen bør nok av om det ikke er synlige feil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:Det er vel vippearmsbrygge på B18 også? Har faktisk aldri åpnet en B18.....
I så fall er det vel samme regel der som for B16; Løsne skruene som holder vippearmsbryggen litt og litt på alle sammen, slik at det ikke er fare for bøying?
Det er viktig, ja....
Torbo2

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Hull i stempel vil medføre massiv blårøyk. Ref "kurtreist". Der var det hull i stempel. Pluggen vil også bli full av olje. Defekt ventil er nok mer sannsynlig. Forhåpentlig ligger det ikke fragmenter av ventilen som ligger igjen i forbrenningrummet. Sjekk også om begge ventilfjærene er hele og ikke knukket. Toppen bør nok av om det ikke er synlige feil.
Brukket fjær, har jo forekommet, selv om Volvofjærene er av god kvalitet. Men alder og mange spenninger er jo ikke pluss for fjærer.
lystrupduett66

Post by lystrupduett66 »

Tusen takk for alle gode råd! Jeg setter stor pris på entusiasmen, duetten hadde ikke klart seg uten dere!

Godt å høre at det er liten sjans for hull i stempel. Det kommer mye røyk, men den er hvit. Begge ventilfjærene er hele og alt ser ok ut med toppdekselet av så vidt jeg kan se.

Høres ut som jeg kan ta av topplokket selv, begynner å opparbeide meg solide mekkeskills med deres hjelp nå :) Skal prøve å finne et tørt sted bilen kan stå en stund mens operasjonen pågår.
Last edited by lystrupduett66 on Mon 11 Apr 2016 23:44, edited 2 times in total.
lystrupduett66

Post by lystrupduett66 »

Image

Image

Et par bilder der toppdekselet er tatt av, hvorav siste er av ventilarmene og fjærene (om man kan kalle det noe sånt) som tilhører defekt sylinder.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Vær forsiktig med temperaturføleren i bakkant av motoren. For all del ikke bøy på røret, da det sikkert er noen som har bøyd nok på forhånd. Det knekker det er det ern ublid fornøyelse mid oppi alt det andre. løsner den ikke etter å ha løsnet mutteren, kan du ta noen lette slag med hammer og dor nedi for at messingføleren slipper taket. Men forsiktig forsiktig. Litt tid her mye tid spart ve montering.
Tapp av all kjølevæske... Vet ikke om 445 nevnte det?
Skruene på eksosflensen kan være litt lune fulle, Bruk tid her også så de ikke knekker. ut og inn nen ganger om det ikke går glatt.

Og så var det visst noen andre skruer også, men dem ser du...
Så krysser vi fingrene.....
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Tempføler på 66 modellen er vel elektrisk? Da er det bare ledningen som må av. Massiv hvit røyk er et dårlig tegn forøvrig. Hm, kan bare håpe det beste. Redd en ventil kan ha knekt av og slått hull i stempelet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
lystrupduett66

Post by lystrupduett66 »

Hvit røyk kommer forøvrig bare i store mengder når jeg akselererer/i oppoverbakker.

Tror bilen er en 1965 modell egentlig. Husker ikke akkurat hvordan dette var, men mener den først ble registrert i '66.

Så, demontering kjapt oppsummert:
*Av med toppdeksel
*Av med kamaksel + ventiler mm.
*Av med topplokk?

Jeg skal prøve meg med den informasjonen jeg har fått hittil. Akkurat hvordan jeg gjennomfører detaljene i prosessen må jeg kanskje få forklart med teskje. Har forresten også en verkstedhåndbok om B18 som jeg kan ta i bruk (div. henvisninger til verktøy jeg ikke har, på svensk, gjør det litt tidkrevende).
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Hei

Ventilene vente du med. Ta av toppdeksel og vippearmsbrygga i ett stykke. Dvs du løsner pent og forsiktig de mutterne som holder "røret" som vippearmene sitter på. Løsne en omdreining om gangen f.eks. deretter må de stengene som kommer nedenfra motoren og opp til vippearmene løftes opp og legges i rekkefølge slik at de kommer tilbake på samme sted. For enkelhets skyld kan de merkes med malertape og tusj. Merkes da fra 1 til 8. Fordelen er at de da kan legges i en boks. Deretter løsner du alt rundt. Eksos og innsugsmanifold. Løsne så store deler som mulig. Dvs ikke plukke alt i smådeler. Før du begynner tapper du ut vannet og tar ut batteriet. Øvre radiator slange må av. Den nedre lar du sitte.når alt rundt topplokket er demontert starter du med å løsne topplokksboltene en kvart omdreining ad gangen. Når de er av er fjernhjelpen på plass igjen :-). Ikke alle topplokk er like enkle å få til å løsne skjønner du. Foreløpig trenger du heller ikke spesialverktøy.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Tempføler på 66 modellen er vel elektrisk? Da er det bare ledningen som må av. Massiv hvit røyk er et dårlig tegn forøvrig. Hm, kan bare håpe det beste. Redd en ventil kan ha knekt av og slått hull i stempelet.
Oljetrykksensoren er elektrisk. Tempen er styrt av et kobberrør med en spritblanding, som på B16. Mener å huske det etter noen topplokksoverhalinger. Har jo slik motor selv også.
Så da skjønner jeg ikek hvilken motor du sikter til?
Post Reply