Reodors Duett 44506-1957
Re: Reodors Duett 44506-1957
Brukte en diamantfil til å plane toppen på ventilene. Polerte toppen av ventilen med metallpolish og dremel. Monterte på vippearmbrygga. Justerte ventiler og startet opp. Gikk pent fra før med litt ekstra tikking fra et par ventiler. Det var nå borte. Nå tikker alle likt. Tenkte å kjøre den en stund slik at ting får gått seg til. Alltids noen små topper som må gå seg til. Det jeg opplevde var at jeg måtte magre bensinblandingen
. Det tyder bra.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Det høres ut som om du snart er klar for ny sesong 
Nå må vi bare bli kvitt dette ekle hvite stoffet som ligger på bakken.
Nå må vi bare bli kvitt dette ekle hvite stoffet som ligger på bakken.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Ikke helt klar ennå. PVn skulle ha vært lakkert i vinter, men det gikk skeis da formen ikke tillot større prosjekter.
Ble som en ser andre mye mindre prosjekter i stedenfor. Artig det også. Ikke minst det siste. Hater biler som tikker i ventilene, ikke minst hvis det er enkeltventiler som gjør det selv etter iherdig og ofte justering. Sånn har jeg alltid vært, så er nok født sånn hehe. Det jeg opplevde i går var at det var en ørliten forskjell på høyden på ventilene. Det vil gi en ørliten forskjell i åpning når armene ikke står i samme stilling. De ble slipt ned med diamant flatfil og polert. Med slipingen av vippearmene tror jeg at jeg kan ha oppnådd en litt annen bue også. Dette fordi jeg slipte de inn med større vandring enn de normalt har. Litt teknisk dette, men når en sliper begge veier vil ytterpunktene få lengre slipeperioder enn mellomliggende flater. Det vil da si at en flytter buen alt etter hvor langt en går før en vender når en sliper. Siden jeg vender på rundt 80 grader mellom arm og slipeskive vil midpunktet flytte seg utover. Det kan forklare at jeg måtte magre blandingen en del på forgasseren da ventilene nå åpner mer og likt da alle nå også har samme høyde.
Skal bli gøy å se ihvertfall, så får lakken komme tilbake på plakaten etter smøretreffet til høsten, om jeg ikke finner ut at jeg vil starte før. Noe skal en jo holde på med.
Først tenkte jeg at delelageret skal repareres slik at jeg har de delene jeg har i orden når jeg trenger dem. Der har jeg litt å ta tak i fant jeg ut. Vippearmsbrygger blir jeg ferdig med i kveld. Noen som vet om, eller som har justeringsskruer til vippearmene på B16? Mangler en 4-5 skruer med mutter for å få vippearmsbryggene komplette.
Ble som en ser andre mye mindre prosjekter i stedenfor. Artig det også. Ikke minst det siste. Hater biler som tikker i ventilene, ikke minst hvis det er enkeltventiler som gjør det selv etter iherdig og ofte justering. Sånn har jeg alltid vært, så er nok født sånn hehe. Det jeg opplevde i går var at det var en ørliten forskjell på høyden på ventilene. Det vil gi en ørliten forskjell i åpning når armene ikke står i samme stilling. De ble slipt ned med diamant flatfil og polert. Med slipingen av vippearmene tror jeg at jeg kan ha oppnådd en litt annen bue også. Dette fordi jeg slipte de inn med større vandring enn de normalt har. Litt teknisk dette, men når en sliper begge veier vil ytterpunktene få lengre slipeperioder enn mellomliggende flater. Det vil da si at en flytter buen alt etter hvor langt en går før en vender når en sliper. Siden jeg vender på rundt 80 grader mellom arm og slipeskive vil midpunktet flytte seg utover. Det kan forklare at jeg måtte magre blandingen en del på forgasseren da ventilene nå åpner mer og likt da alle nå også har samme høyde.
Skal bli gøy å se ihvertfall, så får lakken komme tilbake på plakaten etter smøretreffet til høsten, om jeg ikke finner ut at jeg vil starte før. Noe skal en jo holde på med.
Først tenkte jeg at delelageret skal repareres slik at jeg har de delene jeg har i orden når jeg trenger dem. Der har jeg litt å ta tak i fant jeg ut. Vippearmsbrygger blir jeg ferdig med i kveld. Noen som vet om, eller som har justeringsskruer til vippearmene på B16? Mangler en 4-5 skruer med mutter for å få vippearmsbryggene komplette.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Nå holder 445 på med 4sylindrede motorer og Torbo2 med 3sylindret motor. Det mest naturlige da er å gå til 2sylindret motor. Gårsdagen gikk med til bla det. Inn med gammel Citroën Visa motor som også er fra "billigkroken" men denne gang ikke et VAG produkt men Citroën. Ventiler i aluminiumstopp uten løse seter. Motoren har etter sigende bare gått 73k. Det kan jeg tro på. Ingen slitematter noe sted, men etter å ha tappet oljen kom det ut noen rare metallbiter. Tygd og knøttet sammen. Fant også noen uforklarlige hakk inni stemplene. Moderne kirurgi bruker kikkhullsmetoden. Så siden denne motoren i likhet med Torbo2 sin ikke har bunnpanne ble endoskopet og PCn funnet frem. Jo da det var mer inni der. Motoren ble så splittet og resten av metallet funnet. Mye av det også i inntakssilen til oljepumpa. Full disekering og ultralydvask ble foretatt av hele motoren. Til alt hellige er det ikke en stripe eller ødelagte lagere i motoren. Metallet kommer fra en perforert deflektorplate som har gått i oppløsning inne i motoren. Den er trolig der for å hindre skumming av oljen. Siden 2CV ikke har denne tror jeg den blir montert igjen uten. Lærde også en ting til i går. Man starter IKKE opp en 2CV eller Visa med denne motoren om den har stått lenge. Da vi tok av manifolden var eksosporten full av rust. Siden vi hadde rotert litt på motoren hadde også en del av dette havnet i sylinderen. Årsak? Eksosen går opp og manifolden er av støpegods. Rustflak fra denne havner automatisk ved eksosventilen.
Ellers ingen brente ventiler men hadde litt belegg på eksosventilen. Denne motoren har ventiltettinger på ventilstyringene som Gjør at det blir lite avleiringer på ventilstammen.
De der metallrestene var godt å få ut!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Jepp. Tipper plata har vært 10x15cm men nå var det bare festene igjen. Blir mye metallbiter av det. Det mest utrolige er at motoren ikke har tatt skade.
Dette ser spennende ut! Det høres ut som denne motoren er laget for å reparere i det minste!?
Tror neppe fabrikken har pønsket ut hemmeligheter på denne...
Masse bilder ønskes! Om ikke må jeg komme å inspisere/inspirere?
Er opptatt av stempler ringspor og ringer akkurat nå.
Tror neppe fabrikken har pønsket ut hemmeligheter på denne...
Masse bilder ønskes! Om ikke må jeg komme å inspisere/inspirere?
Er opptatt av stempler ringspor og ringer akkurat nå.
Oljeringen på denne er et kapittel for seg selv. Den er myk.!! Tar flere bilder senere. Ellers er du velkommen til inspeksjon...
Bra! Det hadde vært fint...
Det var nytt for meg at Visa var tosylindret. Gjaldt dette alle Visa-modeller - også "GT-versjonen"?Reodor57 wrote:Oljeringen på denne er et kapittel for seg selv. Den er myk.!! Tar flere bilder senere. Ellers er du velkommen til inspeksjon...
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Nei tror dette bare var de billigste variantene. De med 652 cm3.
Flere bilder til Torbo2. Fant forresten ventilsetene. Godt gjemt stål i aluminiumen. Samme med stålforingen i sylinderen. Den er hele 0.5mm tykk! Eller tynn om man vil. Sylinderen er også konisk. Dvs at en ikke får satt inn stemplene ovenifra. Kun undenifra.
Bilder ja.....
Flere bilder til Torbo2. Fant forresten ventilsetene. Godt gjemt stål i aluminiumen. Samme med stålforingen i sylinderen. Den er hele 0.5mm tykk! Eller tynn om man vil. Sylinderen er også konisk. Dvs at en ikke får satt inn stemplene ovenifra. Kun undenifra.
Bilder ja.....
Ser man det! Her går det unna! Uvanlig form på stempeltoppen, litt rart at stempelfjærene sitter så lavt? Volvo Volvo satte de lengre opp på senere modeller og hadde flere uforklarlige grunner til det. Blant annet skulle det gi lavere oljeforbruk og med tynnere stempelfjærer skulle det bli mindre friksjon osv. Er ikke bombesikker på at effekten er så stor?
Får man lett tak i deler til disse motorene?
Får man lett tak i deler til disse motorene?
Deletilgangen er vel det en kan kalle grei. Veiva er litt spesiell ved at den har faste råder som på en motorsykkel, den har også et fast helt bærelager og to splittbare. De er ikke i handelen,men en får kjøpt ferdig overalt veiv inkludert lager. Husker ikke pris, men Burton er visst av de bedre leverandørene. Denne bilen er kultur med svakheter som rammeverk og syltynt stål som ruster. Kul bil men vil ikke eie en selv. Den er definitivt for spesielt interesserte. Da var det bare å finne ut av fargekoden på ventiltettingene... grønn og sort. De gamle var hvite...
Skal du bytte lagre og fjærer og simmeringer? Eller er det mer alvorlige greier?
Simmeringer og stempelringer og alle pakninger skal byttes. Deretter skal den tilpasses 2CV. Passer ikke direkte så må gjøre noen tilpasninger. Dreie av svinghjul og bytte startkrans bla. Den er krympet på...