Urolig bensinmåler?

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Torbo2

Urolig bensinmåler?

Post by Torbo2 »

Har noen opplved at bensinmåleren er urolig med en bestemt bensinmengde i tanken? - hoppende viser?
om ikke skirver jeg ikke mer her....
- Man vet jo aldri?
445

Post by 445 »

Kan ikke si at jeg har opplevd at den "hopper", men rolig er den jo aldri.
Måleren viser ulikt avhengig av om jeg kjører oppover eller nedover.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det du har er vel normalt... Men jeg har opplevd at visernåla på måleren var svært urolig rundt halv tank på min Amazon.
Giveren er nok slitt. men jeg satte inn en kondensator på 5 eller 10 mikrofarad mF parallelt med ledningen til måleren bak og nåla ble rolig.
Forklaring: Kondensatoren roer ned spenningspulsene fra giveren og selve måleren får et stabilt signal og nåla holder seg rolig. Dette har fungert i fire år ca. og virker fortsatt.
Men jeg skal ikke si at dette er bedre enn å bytte giver.....
Funksjonen er jo den samme som på PV/Duett så kansje dette er et brukbart tips?
Last edited by Torbo2 on Fri 28 Jan 2011 21:18, edited 1 time in total.
- Man vet jo aldri?
445

Post by 445 »

Dette hørtes interessant ut.
Kan du tegne opp koblingen?
Vil dette fungere på et 6V system også?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det virker uansett spenning. Ser om jeg får laget en tegning.

Den settes rett på ledningen. Pluss til ledningen og minus til gods rett og slett.

Størrelsen kan godt være 5 - 10 mF, kanskje mer om om du vil ha en treg bevegelse... 50 - 100 kan også går bra om jeg ikke husker feil. Ingen fare med å prøve,,,
Den bør tåle 25 volt (påstemplet) - (Elektrolytkondensator).
En coilkondensator kan trolig også dempe litt, men den er nok i minste laget. Har ikke prøvd.
Ikke så lett å tegne på pcen, men det ble nå slik:
Image
Torbo2

Re: Urolig bensinmåler?

Post by Torbo2 »

Hadde en liten kjøretur med en Duett på smøretreffet lørdag 16. okt. og registrerste en hoppende bensinmåler. Der er nok giveren slitt på det mest brukte stedet, ofte rundt halv tank.
Så her kan eieren, som så jeg stakk av med bilen, bare melde seg, så kan han få en kondensator, "rask eller treg" fra roteskuffen min, som takk for lånet av bilen. Så er det håp om at den roer seg uten å bytte giver...? :)
445

Post by 445 »

:D :D :D
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Har du flere Torbo2? Gråbein sin pendler mellom full og tom hvert halve sekund... Mulig dårlig kontakt i sikringen kanskje? Ellers har jeg sett at det er mange kondensatorer på den, så kanskje det er en grunn... Har jo stått noen år... så sikkert mye dårlige kontakter... Skal se til våren etter at jeg forhåpentlig har fått skrudd litt i vinter. Malte gulvet i garasjen i kveld med litt sandblåsesand i førstestrøket i går...
Antiskli. Stålglattet gulv så blir "bambi på isen" ellers.....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Har en god del, er litt usikker på størrelsen som må til, men kan sjekke på Amazonen. Ellers kan jeg legge flere i lomma foreløpig, som jeg kan legge igjen hos 445? Eller levere annet sted...? Dette er overskudd fra en en annen av mine hobbyer, ser hva jeg har, men jeg tror jeg har har mer enn nok...
445

Re:

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Det virker uansett spenning. Ser om jeg får laget en tegning.
Den settes rett på ledningen. Pluss til ledningen og minus til gods rett og slett.
......
Ikke så lett å tegne på pcen, men det ble nå slik:
http://lagrebilder.no/out.php/i80404_demper.jpg
Klarer du å laste opp tegningen på nytt? Den forrige ble borte med "lagrebilder.no".
Torbo2

Post by Torbo2 »

Prøver en beskrivelse først: Plussen på kondensatoren kobles til ledningen som går bak til føleren. Minus på kondensatoren kobles til jord. DE nkan monteres hvor som helst - det som er mest praktisk. På min Amazon er den rett innenfor bakskjermen.
Dette skan virke om ikke føleren er helt utslitt... Desto større kondensator desto roligere blir den....
Det står påstemplet er spenning, det er bare hva den kan tåle av spenning, ergo må verdien være høyere enn det elektriske anlegget + litt til i sikkerhet...
Jeg fant noen på 47 og 470 mikroFarad, tro det skal funke... Elelrs må jeg lete litt i avdeling to, som er flyttet ut i garasjen...
445

Post by 445 »

Altså:

Jeg har en ledning som kommer fra tankmålergiveren.
Denne klipper jeg ikke, men flekker av litt isolasjon og lodder pluss-siden av kondensatoren fast til denne ledningen?
Minussiden av kondensatoren kobler jeg til jord.
Riktig oppfattet?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Korrekt! :)
445

Post by 445 »

Takk for at du fikk meg til å skjønne.
Og ikke minst takk for at du kom innom med kondensator i går. Nok et vinterprosjekt på listen.
Ikke det at det tar mange minuttene, men disse vinterprosjektene er så deilig å se frem til.
Litt tid til å pusle med den kjære gamle Volvoen mens det er fullt av ekkelt hvitt stoff ute.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Kom til å tenke på at det kan være smart å lodde på noen ledningsstumper på kondensatoren og så kan den festes nesten hvor som helst, bare minusen kobles til karossen og pluss til lendningen som går til tankgiveren. Godt med elekstrotape sikrer kortslutning av loddepunktene, enda bedre er å bruke epoxy som isolator, det gjør jeg med ledingssskøter, så kan de umulig kortslutte. Teip kan løsne!
På Amazonen festet teipet jeg kondensatoren til ledningen for tankgiveren, og fant en festeskrue som jeg brukte som jording...
Post Reply