Bilbatterier 6 volt

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
bilmann54
Posts: 29
Joined: Wed 26 Nov 2014 13:28
Location: hokksund

Bilbatterier 6 volt

Post by bilmann54 »

Kom over en annonse hos Olav Teigen Maskinforretning, på 6volt bilbatterier : 6 volt - 84 A høyde: 21,7 cm,bredde: 22,5cm pris : 1190,- pluss ett 6 volts 112 A batteri, kr 1350 begge batteriene ser ut til passer.Dette er de gamle svarte batteri typene . Ellers ligger det nye typer 6 volts batterier med ganske høy startstrøm .Pluss noen 6 volts lyspærer,tenkte prisen på batteriene ikke var så ille.Ellers ligger det ganske mye motor deler ute til b18 , b20 motorer, tenkte dette kunne være aktuelt å se på sidene.
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bilbatterier 6 volt

Post by Reodor57 »

Biltema sine 6volt fungerer også bra om en ikke er så nøye med å se "laskene" på toppen av batteriet. Større batteri er ikke nødvendigvis en fordel da det er hvor godt en klarer å lade det som avgjør levetiden. Et større batteri trenger en større dynamo for å holde seg toppladet Ellers har vel Olav Teigen det største utvalget av deler fra Forsvaret. Det er ikke nødvendigvis 100% likt gateversjonen så en må passe på.
Men, for all del en god kilde til deler.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
bilmann54
Posts: 29
Joined: Wed 26 Nov 2014 13:28
Location: hokksund

Re: Bilbatterier 6 volt

Post by bilmann54 »

Har ett spørsmål biltema batteriet leverer 78 A , mens batteriet til olav teigen leverer 84 A har det noen stor betydning i forhold til start egenskaper ,eller er det slik att vi bruker bilene mest om sommer halvåret , og bilene våres er så godt vedlikeholdt og lettstarta att en ikke trenger dei f¨å ampherene eller har det ikke noen betydning uansett?
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bilbatterier 6 volt

Post by Torbo2 »

Nå er det ikke store forskjellen her, så det blir neppe merkbart. Men 6-volts starterne til Volvo sluker jo strøm.
Det som også er vikitg er kaltstartstrømmen etter f.eks. DIN/SAE-norm. Den kan være forskjellig, ikke nødvendigvis best på det som har høyest Ah-tall.
Da snakker vi om hvor mange celleplater eller annen innvendig konstruksjon batteriet har, som kan gi forskjellige egenskaper.
Det er ikke alltid dette er oppgitt på ukurante batterier. Men Ah-tallet kan normalt gi en indikasjon om ikke annet fins.

Biltemabatteriene er normalt bra, de andre vet jeg ikke noe om. Men nytt er jo nytt, uansett.
bilmann54
Posts: 29
Joined: Wed 26 Nov 2014 13:28
Location: hokksund

Re: Bilbatterier 6 volt

Post by bilmann54 »

Hei har noen flere spørsmål å plage deg med ,84 ah batteriet har startstrøm på 330, 112 ah batteriet har 370, dem leverer også ett såkalt vedlikeholds fri batteri 6v 50 Ah med en start strøm på 815 cca, på toppen står det også GA: 1000 A.Spørsmålene er ,vil ikke batteriet på 84 AH i pv,en få ett underskudd på ladestrøm med en dynamo på 49A ,avhengig av årgang ? Kan du lese noe ut av opplysningene på 50 AH batteriet? Er dette ett batteri en kan bruke tross den lave AH,eller er det for lavt i forhold til vanlig strømforbruk ? Takk for utfyllende besvarelser.
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bilbatterier 6 volt

Post by Torbo2 »

Jeg ville ikke valgt vedlikeholdsfritt eller tett. Det er trolig også dyrt om vi skal tro på den oppgitte startstrømmen? Selger må kunne svare på hva som er rett og riktig. Vedlikeholdsfritt er et batteri som ikke kan vedlikeholdes utenom å lade det. Det kan også tørkes ut, og væskenivået kan minke og batteriet blir raskere ødelagt. Jeg ville nok gått for et godt gammeldags med åpne cellefobindelser,samt påfyllingsplugger, som også er mer tidsriktig.
Passer det pent inn med 112 Ah-batteri så er nok det best, men ikke en nødvendighet om du ikke skal bruke bilen om vinteren...
Jeg ville valgt mellom Teigens og Biltema om størrelse og utseende stemmer. Prisen har vel også noe å si?
Er tenning og bensintilførsel på plass skal den starte. Et større problem et at ladingen kan bli for dårlig ved køkjøring og lysbruk.
Hjemmelader er også et must....
På sønnak.no finner du mye nyttig om batterier. DEt framkommer også at de vedlikeholdsfrie med gele og annet gørr ikke er best på alle måter.
Hva betyr CCA?
CCA er en forkortelse for ”cold cranking amps” og angir strømmengden i ampere (A) som batteriet avgir ved -18 °C uten å gå under en bestemt spenningsgrense, dvs. et mål på batteriets kaldstartsegenskaper. Det finnes ulike standarder for hvordan testingen skal utføres, men Europastandarden (EN)
er den vanligste. Testing i henhold til EN-standarden skjer i tre trinn:
1. Utlading med den angitte CCA-strømmen i 10 sekunder der spenningen ikke må gå under 7,5 V.
2. Hvile uten strømbelastning i 10 sekunder.
3. Utlading med 60 % av den angitte CCA-strømmen til spenningen synker til 6,0 V. Utladingstiden i dette trinnet må være på minst 73 sekunder for personbilbatterier og 133 sekunder for lastebilbatterier.

Hva GA betyr må forhandleren svare på::
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bilbatterier 6 volt

Post by 445 »

I min Duett har jeg et Sønnak Superline 6V batteri.
Det er på 80Ah og yter 600 cca.
Jeg har alltid en hjemmelader tilkoblet når bilen står i garasjen slik at batteriet holdes fullt ved småkjøring.
Etter langturer er det alltid fullt, selv med vanlig standard dynamo.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bilbatterier 6 volt

Post by Reodor57 »

Da har du også en fintunet dynamo/spenningsregulator. Jeg tappet batteriet helt etter en tur på ca 15 mil med vifte, vinduspussere, lys og radio. Derfor ble det vekselstrøm etter det. Nå er det forskjellige bstterityper også. Rene optimaliserte startbatterier med tynne plater og mer forbruksbatterier med tykkere plater og lavere cca. Den siste typen er den mest vanlige for 6volt. Denne tåler også flere dyputladninger enn det rene startbatteriet. Jeg lærte en gang at batterier kjøper en etter vekt. Batterier som f.eks brukes i UPS systemer i data anlegg er bokstavelig talt blytunge. Der vil et batteri av bilbatteritype veie nærmere 50kg. Cca er der lavere enn på et standard batteri men levetiden er bortimot 20 år.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
volvopv444ls
Posts: 6
Joined: Thu 10 Dec 2015 22:21
Location: Nord Odal

Re: Bilbatterier 6 volt

Post by volvopv444ls »

Hei har installert 6v vekselstrøm dynamo i dag ,ble kjempe bra lader 7,3v på tomgang .Etter noen få minutters gange gikk den mye raskere på starteren og hvitt lys på tomgang. :D
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bilbatterier 6 volt

Post by Reodor57 »

Gratulerer med nytt liv i lyset :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
volvopv444ls
Posts: 6
Joined: Thu 10 Dec 2015 22:21
Location: Nord Odal

Re: Bilbatterier 6 volt

Post by volvopv444ls »

Takk for det ,lett å montere etter dine gode instrukser.... :D
Post Reply