Reodors Duett 44506-1957

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

445 wrote:Orden i sysakene. Fant bildet.
Kan ikke huske at den vr så pen? Men det er utrolig hva en god fotograf kan trylle fram...
Dette må vi kunne lage til ganske greit:
IMG_1690.JPG
Prima håndsveiset... Litt trang, men så spretter den ikke avgårde så lett. Også et påskudd til å gjøre delene skikkelig reine for slagene kommer.

En gang jeg brukte pressa på den og en bolt gikk skalaen opp til seks tonn før smellet kom!

Kan man si god sveis da? doren avr like hel og sprekkfri...
Den neste gikk lettere.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Har nå startet med å lage spesialverktøyet. Bruker en gammel kingbolt som jeg har dreid ned en mm. For sentreringsverktøyet brukte jeg også en utslitt stjernetrekker som håndtak. Den ble jeg ferdig med, må fore litt ut på doren da hodet på armen er 22mm mens kingbolten er 19mm.
Sentreringsverktøy ferdig.
Sentreringsverktøy ferdig.
Fikk også testet induksjonsvarmeren litt. Skrutrekkeren som jeg bøyde var rødglødende på ca 10 sekunder. Faktisknså rask at stålet var kaldt ved håndtaket. Det lover godt :-). Apparatet var en førjulsgave fra julenissen til "far" :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Denne var jo induktiv!

Så tidlig nissen var hos deg da? Men han må vel begynne et sted for å rekke over alle...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Gjelder å rekke over all de snille som det ikke er tvil om kandidaturet til hehe. Det er tvilstilfellene som tar tid vet du.
Verktøyet er da en erstattning for SVO 4005 om jeg ikke husker helt feil. Greit og enkelt når en skal legge inn shims på toppen. Slipper da å dra kingbolten frem og tilbake mens en justerer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Da har jeg fått laget en dor som ligner den Torbo2 har laget. Derved kunne jeg endelig ferdigstille første hjulspindel. Men, den neste byr på problemer. Kingbolten vil bare ikke ut. Har varmet en stund, men hvor mye kan en varme før en ødelegger noe? Det hjelper ikke hvor mye jeg slår det sitter bom fast!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Ansgar445 »

Jeg brukte en 20 tonns presse på mine.. Vet ikke hvor mange utav de 20 som skulle til, men de satt godt.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Jeg regner med at du har fjernet låsekilen....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Det meste jeg har vært borte i er 6 tonn på en presse.
Men vanligvis går det med spesialdor og hammer.
Dette er jo seigt legert stål som skal tåle litt varme, men gløding er for mye.
Slip rent og varm til blåfarge, ca 300 grader. Det er sikkert... Evt. gjenta prosessen varme kjøling. Men ikke kjør for fort, da det er noe karbon i stålet og strukturen kan endre seg og bli sprøtt. Det skla jo være mykt for å tåle en støyt uten å sprekke.

Med dette er du ganske trygg. Om du varmer mer, må du avkøle langsomt slik at det ikke skjer endring av konstrukturen i stålet.
Hvor varmt du egentlig kan gå tør jeg ikke uttale meg om offentligt....
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Jo da låsekilen er fjernet. 6 tonn holdt ikke. Dro opp til 9tonn. Varmet til det røyk godt av den. Dvs halsen som holder kingbolten.. Tynet pressa opp til maks. Dvs 10 tonn, men da røyk en sveis på doren. Kingbolten har ikke rikket seg en tusendels mm en gang.. Fikser doren i morgen og fortsetter da. Takk for blåfargetrikset. Det skal jeg bruke, selv om jeg ikke tror jeg var langt unna i dag.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Dette høres ikke logisk ut.
Skulle tro at det var slitt en metallkant et sted som "butter".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Godt at pressa ikke sprakk!
En gang jeg skulle presse ut en bolt så sprakk den nederste holderen/motholdet. Så var det å varme og kjøle, varmer og kjøle og presse igjen med nytt mothold så kom den til slutt.

Problemet med å varme her er at alt blir like varmt, ikke som å løsne en mutter eller bolt, hvor man kan konsentrere varmen for å få en av delene til å utvide seg mer enn de andre.

Vet ikke om det går, men man kunne jo varmet selve bolten med en konsentrert sveiseflamme slik at den sprengte litt ut i den innerste spindeldelen, for å å avkjøle langsomt i friluft. Da skulle den kunne sprenge et par tusendeler og gå det samme tilbake og håpe på hullet ble en tusendel større?
Det kunne teoretisk halvere kraften som skal til fra pressa?

Det er i alle fall sikkert at du har tak en av verstingene av en spindel!
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Klarer du å få sveist fast en metallbit (bolt) på enden av kingbolten?
I så fall kan du bruke din nye induksjonsvarmer til å varme selve bolten til den blir fargerik og fin...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Har reparert døren og forsøkt på nytt. Varmet stålet rundt bolten til det ble blått med induksjon svar mer en. Dette mens pressa sto på 6tonn. Banket med hammeren, og banket med mothold på motsatt side. Sitter like f.... Fast. Funnet frem en ny spindel mens den motstridige kjøler seg ned i pressa. Tok forresten ut bolten som begrenser styreutslaget, så da kan jeg bruke vinkelsliper om jeg går lei.. Ulempen er at jeg ødelegger noen shims...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Hadde du ikke en sånn slaghammer? Intense slag kan vel være noe?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Foreløpig lar jeg den være. Fant frem en ny spindel i stedene. Den er snart ferdig honet, og klar for montering.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply