H-544
Re: H-544
Var der hele tiden ja. Da er det nok mer da antagelig, men ikke tvil om at utløserlageret må byttes uansett.
Ser på utvalget hos jørgenrud når det gjelder pakninger osv til girkassene så er ikke M4 kassa nevnt . Men passer det som går til M40. ??
Ser på utvalget hos jørgenrud når det gjelder pakninger osv til girkassene så er ikke M4 kassa nevnt . Men passer det som går til M40. ??
-60 544A Special 2
Re: H-544
Mitt lager bråkte også når jeg kjørte. Det er ikke store klatringen mellom lageret og disken, og et slitt lager har lett for å bli "revet med" slik at det lager lyd hele tiden. Ble nesten stillere når jeg tråkket inn pedalen, så her er mange muligheter. Uansett, når utløserlageret virker slitt og slarkete, mens resten virker fast i fisken hadde jeg holdt en knapp på utløserlageret i første omgang. Siden jeg hadde samme problem kan det også være en indikasjon. Bedrer ikke lyden seg, så har en andre alternativer som Torbo2 nevner i fleng .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: H-544
Svært liten forskjell på m40 og m4 når det kommer til pakninger. Tror forskjellen ligger i at m40 har en simmering på inngående aksel som ikke m4 har. Jeg brukte m40 pakningssett på min m4 og det ble ihvertfall tett. Brukte pakningslim også. Biltemas flenspakning er et alternativ her om en ikke har noe bedre alternativ.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: H-544
Etter at girkassa ble rengjort og jeg kunne lese ID-merkingen så viste det seg at det faktisk er en M40 kasse som står der. Ikke den originale tydeligvis som burde vært en M4
Måtte jo demontere mer av kassa enn hva jeg hadde tenkt meg i utgangspunktet for å bytte pakninger. Så nå har jeg utfordringen med å få den sammen igjen.
Alle rullene til nålelagrene datt jo selvfølgelig ut. Der viste det seg at det kun fantes 42stk og ikke 48 som det står i alle spesifikasjoner om de minste rullene.
6 stk borte ? kan ikke være bra. Får kjøpe nye.
Men når det er sagt , er det noen som har noen gode tips om hvordan man lettest setter inn igjen disse nålene mellom skivene og da spesielt i den underste akslingen (som vel er reversen) ??
Lærer litt av dette i hvert fall
Måtte jo demontere mer av kassa enn hva jeg hadde tenkt meg i utgangspunktet for å bytte pakninger. Så nå har jeg utfordringen med å få den sammen igjen.
Alle rullene til nålelagrene datt jo selvfølgelig ut. Der viste det seg at det kun fantes 42stk og ikke 48 som det står i alle spesifikasjoner om de minste rullene.
6 stk borte ? kan ikke være bra. Får kjøpe nye.
Men når det er sagt , er det noen som har noen gode tips om hvordan man lettest setter inn igjen disse nålene mellom skivene og da spesielt i den underste akslingen (som vel er reversen) ??
Lærer litt av dette i hvert fall
-60 544A Special 2
Re: H-544
Jeg har en aksling i tre deler som er egnet til formålet, som du kan låne. Fett på nålene holder dem så noenlunde på plass, men akslingsbitene tar resten av jobben.
Uten akslingene er det lett å miste nåler ned i girkassen, og der gjør de mer skade enn nytte!
Jeg kjører igjennom Østfold i slutten av neste uke om det passer...
Uten akslingene er det lett å miste nåler ned i girkassen, og der gjør de mer skade enn nytte!
Jeg kjører igjennom Østfold i slutten av neste uke om det passer...
Re: H-544
Når det gjelder de siste modellene med B16, kunne de ha M40 girkasse. Ofte parret med en 4.10 bakaksel. Kan være en spesial du har også, som også skulle ha åpningsbare sideruter bak. Kan selvsagt også være montert senere som du sier, men det finnes en serie M40 kasser med standard hulling for B16 clutch hus. Lykke til med rullene. Fett er tingen her som Torbo2 sier. Vanlig lyst fett er best da det er litt fastere enn f.eks MoSulfid fett.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: H-544
Takk til dere begge for svar. Dere bekreftet det jeg har tenkt.
Bilen er en spesial ja, og nok produsert 59 som en av de siste. Førstegangsregistrert så sent som sommeren 60
så da er det kanskje den originale allikevel da.
Takk for tilbudet Torbo2. Skal prøve å få tak i en selv, kan jo være kjekt å ha
Må nå først bestille nåler av Jørgenrud ettersom det manglet noen.
Bilen er en spesial ja, og nok produsert 59 som en av de siste. Førstegangsregistrert så sent som sommeren 60
så da er det kanskje den originale allikevel da.
Takk for tilbudet Torbo2. Skal prøve å få tak i en selv, kan jo være kjekt å ha
Må nå først bestille nåler av Jørgenrud ettersom det manglet noen.
-60 544A Special 2
Re: H-544
Strengt tatt skal alle nålene skiftes på hvert lager, da de gamle kan være slitt. Med f.eks. tre nye nåler kombinert med x antall gamle, vil all belastningen komme på de tre nye, da man snakker om tusendels klaringer i denne forbindelse.
PÅ grunn av tykk olje osv. pen kjøring osv. så kan det likevel gå bra, men greit å nevne...
PÅ grunn av tykk olje osv. pen kjøring osv. så kan det likevel gå bra, men greit å nevne...
Re: H-544
Hadde tenkt det, så vel det som en selvfølge. ligger i samme klasse som å bytte en støtdemper.. osv
men det er det jo heller ikke alle som tenker på har jeg skjønt.
Blir vel noen hundrelapper for de nålene, men bedre enn havari senere.
men det er det jo heller ikke alle som tenker på har jeg skjønt.
Blir vel noen hundrelapper for de nålene, men bedre enn havari senere.
-60 544A Special 2
Re: H-544
Ja det beste er å bytte alle. Det er vel denne typen: http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... rtno=19567
Alternativt kan det være at jeg har noen brukte liggende, men kostnaden for de nye er jo ikke så stor i forhold til alt arbeidet du legger ned.
Alternativt kan det være at jeg har noen brukte liggende, men kostnaden for de nye er jo ikke så stor i forhold til alt arbeidet du legger ned.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: H-544
Tror jeg har løst mysteriet med girkassen og de 42 rullene.
Jeg har tydeligvis en sen M40 fra f.eks en 140
Her er linken hos Jørgenrud
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=183498
Jeg har tydeligvis en sen M40 fra f.eks en 140
Her er linken hos Jørgenrud
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=183498
-60 544A Special 2
Re: H-544
Det var bra at du fant ut av. Det er sikkert en annen dimensjon på disse - i tillegg til helt annen pris.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: H-544
Går nå tilbake til min egen tråd og oppdaterer dere på hvordan det ble ette planslipingen av manifolden
Takk igjen for tipset om dette. Var mye å slipe og enda et liet hakk igjen som jeg lot stå.
Bildene sier vel det meste.
og så resultatet
Takk igjen for tipset om dette. Var mye å slipe og enda et liet hakk igjen som jeg lot stå.
Bildene sier vel det meste.
og så resultatet
-60 544A Special 2