G.Larson's '54 PV 444H
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Ett bilde av min bakaksel
Tegningen viser
Det som er markert med rødt mangler på bilen min. Jeg vet ikke om den er byttet ut eller om det originalt var
mange versjoner.
Tegningen viser
Det som er markert med rødt mangler på bilen min. Jeg vet ikke om den er byttet ut eller om det originalt var
mange versjoner.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Det ser ut til at du har en annen uvanlig bakaksling på din. På den det er bilde av kan ikke de pilmerkede delene passe.
Mulig at fabruíkken har tenkt at bærearmene kan oppta dreiemomentet bak? Kanskje du har forsterkede bærearmer?
På Duett har man ikke de pilmerkede delene, men der opptar festene mot fjæærene momentet/vridningen.
Det kan hende det skal være slik?
Hvis bilen opptrer rykkete, f.eks. i en bakke, så bør bakaklsingen stabiliseres på et vis.
Det er bare å prøve og se...
Mulig at fabruíkken har tenkt at bærearmene kan oppta dreiemomentet bak? Kanskje du har forsterkede bærearmer?
På Duett har man ikke de pilmerkede delene, men der opptar festene mot fjæærene momentet/vridningen.
Det kan hende det skal være slik?
Hvis bilen opptrer rykkete, f.eks. i en bakke, så bør bakaklsingen stabiliseres på et vis.
Det er bare å prøve og se...
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Tegningen viser en Spicer bakaksel med oppheng som 544 har. Du har en ENV bakaksel som nesten alle 444 har.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Så tegningen som ligger på sidene til Jørgenrud er feil?
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... 1001060603
I følge teksten så skal det være for 444 ENV.
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... 1001060603
I følge teksten så skal det være for 444 ENV.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Ja, det er feil. Det er bare 57mod som har en Spicer, alle andre 444 har ENV, det er flere deler som tegningen viser og du har merket som du ikke har. Men alle gummideler du trenger finnes.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
På bakakslingen, i hver ende sånn ca der hjullageret sitter så er det skrudd inn en plugg. Merket 45 på tegningen.
Går denne pluggen ann å bytte ut med smørenippel for lagra? Og om så lar seg gjøre- hva slags gjenger har denne pluggen?
Eller har ikke dette noe for seg?
Går denne pluggen ann å bytte ut med smørenippel for lagra? Og om så lar seg gjøre- hva slags gjenger har denne pluggen?
Eller har ikke dette noe for seg?
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Kjapt svar "fra hofta":
Jeg har ikke sett at noen har montert smørenippel der.
Personlig ville jeg vært skeptisk til å presse fett inn i dette lageret utenfra, da det ikke skal SÅ mye til før du kan få fett på bremsebelegget.
Jeg har ikke sett at noen har montert smørenippel der.
Personlig ville jeg vært skeptisk til å presse fett inn i dette lageret utenfra, da det ikke skal SÅ mye til før du kan få fett på bremsebelegget.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Både enkelte PVer og Amazoner har også denne pluggen. Og noen setter inn smørenippel der. Her er det ikke nødvending å smøre mer enn hvert 5. - 10. år, og det skal ikke store dosen til for å erstatte litt fett.
Og med vår kjørelengde per år er det ikke mye fett som kan forsvinne, men det kan være et pluss...
Med små døtt med fett skal det mye til for å få fett ut mot tromlene, da det er en filtpakning der som stopper fett, samt drenering for fett ved ved varmgang og flyt avfett.
Så smører du med litt forsiktighet er dette uproblematisk.
Og med vår kjørelengde per år er det ikke mye fett som kan forsvinne, men det kan være et pluss...
Med små døtt med fett skal det mye til for å få fett ut mot tromlene, da det er en filtpakning der som stopper fett, samt drenering for fett ved ved varmgang og flyt avfett.
Så smører du med litt forsiktighet er dette uproblematisk.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Med vår kjørelengde er det større fare for at fettet stivner og derfor ikke smører. En skal etter pakke om lagerne hver 20000 km om jeg ikke husker feil. Har selv erfart at det er på høy tid å få vaske ut det gamle fettet og pakke lagerne på nytt. Da blir det litt feil å fylle på nytt fett på måfå. Det er nå min mening.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Her var det forskjellige meninger ute å går. Jeg får heller vurdere det seinere. Ellers er det liten fremdrift for tiden. Jobber nattskift ut helga. Neste uke blir det jakttur til Polen
Men har fått flushet bakakselen og skiftet olje her. Nytt bremserør til høyre bakhjul er også på plass. Så litt har jeg fått gjort mellom nattskifta.
Men har fått flushet bakakselen og skiftet olje her. Nytt bremserør til høyre bakhjul er også på plass. Så litt har jeg fått gjort mellom nattskifta.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Om ikke dreneringshullet i bremseskjoldet er tett, for å ta et lite forbehold, skal overflødig olje og fett kunne sige ut innerst ved akslingen. Så litt fett der hvert tiende år kan neppe gjøre skade.
Men et godt oppsmurt lager vil jo holde i mer enn tjue år med vår bruk av bilene.
Men litt tilbake.. Har det aldri vært gjort noe med bakakslingen, og det er gammelt opptørket fett inni der (vanlig), og man ikke skal ha ut drivakslingene, mener jeg at det kan være smart å gi en liten dose med fett via nye smørenipler der. Men ikke så ofte, hvert tiende år maks, som nevnt.
Fornyelese og erstatning av fett er aldri feil, etter min mening. Og jeg har litt greie på det.... Om jeg ikke har 100 års erfaning med ting som går rundt og bråker, så har jeg 50 +. Nok til å bli usikker på noe og sikker på annet.....
Til og med dem som selger hjullagre, Jørgenrud, sier at det kan være greit å sette inn smørenipler på bakakslingen, bør det være nok til å ikek så tvil om at dette kan være en god ide.
Har også sett på andre bilmerket av det er plugger med mulighet for å sette inn smørenipler for langvarig drift...
En sammenlikning: Det sies at små elektriske motorer, symaskiner og foringer i vindusviskermekanismer o.m.a. er smørefrie. Altså at man aldri trenger å smøre.
Men den nevnes ikke tidspersketiv! Altså kan det være riktig i 10-20 år, men mye blir brukt mye lengre, f.eks. Volvoer...
Og du verden så fint at lyden fra varmeapparatvifte ble borte og virket i ti år til, bare på grunn av et par oljedråper på de porøse foringene i motoren. Eller at sikringene til vindisviskeern sluttet å ryke på grunn av litt fett eller olje i foringene.
Tiden: "Selv om tiden er lang, går den fort, og fortere med tiden"! sitat: TDM.
Men et godt oppsmurt lager vil jo holde i mer enn tjue år med vår bruk av bilene.
Men litt tilbake.. Har det aldri vært gjort noe med bakakslingen, og det er gammelt opptørket fett inni der (vanlig), og man ikke skal ha ut drivakslingene, mener jeg at det kan være smart å gi en liten dose med fett via nye smørenipler der. Men ikke så ofte, hvert tiende år maks, som nevnt.
Fornyelese og erstatning av fett er aldri feil, etter min mening. Og jeg har litt greie på det.... Om jeg ikke har 100 års erfaning med ting som går rundt og bråker, så har jeg 50 +. Nok til å bli usikker på noe og sikker på annet.....
Til og med dem som selger hjullagre, Jørgenrud, sier at det kan være greit å sette inn smørenipler på bakakslingen, bør det være nok til å ikek så tvil om at dette kan være en god ide.
Har også sett på andre bilmerket av det er plugger med mulighet for å sette inn smørenipler for langvarig drift...
En sammenlikning: Det sies at små elektriske motorer, symaskiner og foringer i vindusviskermekanismer o.m.a. er smørefrie. Altså at man aldri trenger å smøre.
Men den nevnes ikke tidspersketiv! Altså kan det være riktig i 10-20 år, men mye blir brukt mye lengre, f.eks. Volvoer...
Og du verden så fint at lyden fra varmeapparatvifte ble borte og virket i ti år til, bare på grunn av et par oljedråper på de porøse foringene i motoren. Eller at sikringene til vindisviskeern sluttet å ryke på grunn av litt fett eller olje i foringene.
Tiden: "Selv om tiden er lang, går den fort, og fortere med tiden"! sitat: TDM.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Ikke fått gjort så mye på en stund nå. Men har fått i hus bremsedeler,hjullager og foringer jeg trenger framme.
Begynte å demontere dempere. Her var festeboltene nede veldig dårlige og nye ble kjøpt inn.
Men pga dårlige nedre lenkearmer så kom jeg ikke videre før jeg fikk tak i nye. Fikk en god pris på brukte nyoverhalte komplett med foringer og bolter.
Slik så de gamle ut.
Og her er de nye.
Satser på at det blir litt mekking i romjula.
Begynte å demontere dempere. Her var festeboltene nede veldig dårlige og nye ble kjøpt inn.
Men pga dårlige nedre lenkearmer så kom jeg ikke videre før jeg fikk tak i nye. Fikk en god pris på brukte nyoverhalte komplett med foringer og bolter.
Slik så de gamle ut.
Og her er de nye.
Satser på at det blir litt mekking i romjula.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
De så flotte ut! Det kan hende de tåler flere lakklag?
De er jo så skrekkelig utsatt, men bilen skal vel ikke gå i saltlake?
De er jo så skrekkelig utsatt, men bilen skal vel ikke gå i saltlake?
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Det var vinterbilen sin det!
Godt å spare godbilen for salt og snø og is.
Godt å spare godbilen for salt og snø og is.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen