I den siste tiden har spenningen flydd litt opp og ned. Har justert ragulatoren (litt opp), men spenningen er ujevn.
I går og i dag begynte ikke dynaomen å lade før jeg hadde kjørt noen km.
Mistenker børstene i dynamoen? Feil i regulatoren?
Regulatoren er med tre spoler (Bosch) og skulle være av beste slaget.
Tidligere har spenningen variert fra 14,9 til 14,5 fra kaldstart til normal driftstemperatur.
Setter inn en reserveregulator først... Så får vi se.
Har noen opplevd slik "hoppende spenning" ?
I dag kjøpte jeg nye børster til dynamoen. Da jeg tok ut de gamle så de fine ut, under 1/4 slitt. Når jeg tenker meg om skiftet jeg disse for ca. tre år siden.
Men de gikk tregt i holderen. Renset og pusset litt av børstene slik at de skulle gå lett. Venter da med børsteskift.
Ut å kjøre og måle: Fin spenning, varierende fra 14,3 til 14,8 volt, avhengig av turtall og forbrukere innkoblet.
Er fortsatt litt minstenksom til regulatoren, men ingen "nøkker" med den i dag... Det bør i alle fall holde til neste år!
Ujevn lading – problem løst
Ujevn lading – problem løst
- Man vet jo aldri?
Re: Ujevn lading – problem løst
Kun 2 timer igjen nå!Torbo2 wrote:Det bør i alle fall holde til neste år!
Kan snart ønske Godt Nytt År!
Re: Ujevn lading – problem løst
Takk det samme!445 wrote:Kun 2 timer igjen nå!Torbo2 wrote:Det bør i alle fall holde til neste år!
Kan snart ønske Godt Nytt År!
Torbo2
- Man vet jo aldri?
Slenger meg på her og håper det blir et godt nytt år jeg også.
Men bare for å kommentere litt. Det er jo derfor vi holder på med dette. Synsing på høyt plan hehe.
Men, med høy ladepenning så vil avdampingen fra batteriet bli større. Det er en naturlig konsekvens, men for oss som ikke har tett batteri kan vi selv sjekke syrenivået. Det bør ligge ca 1 cm over cellene for at batteriet skal kunne ta imot all den deilige strømmen fra dynamoen. Lavt syrenivå gjør at dynamoen jobber tungt og har lav kapasiet.
Bare et tips som ligger litt på siden av feilen her, men som også kan gi liknende symtomer.
Men bare for å kommentere litt. Det er jo derfor vi holder på med dette. Synsing på høyt plan hehe.
Men, med høy ladepenning så vil avdampingen fra batteriet bli større. Det er en naturlig konsekvens, men for oss som ikke har tett batteri kan vi selv sjekke syrenivået. Det bør ligge ca 1 cm over cellene for at batteriet skal kunne ta imot all den deilige strømmen fra dynamoen. Lavt syrenivå gjør at dynamoen jobber tungt og har lav kapasiet.
Bare et tips som ligger litt på siden av feilen her, men som også kan gi liknende symtomer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Ja nå har ladingen holdt seg bra helt siden i fjor.....
– Det som forunder meg er at ladespenningen flyr helt opp i 15, 5 - 15,8 volt etter kalstart og går jevnt nedover mot 14,4 -14,2 etter ca 15 minutter.
Målinger skjer på batteriet, alt annet er uinteressant og da luker jeg også bort spenningstap... Blir det for mye vil nok ladelampa begynne å gløde. Det gjor den pa Amazonen før jeg doblet ledningstverrsnittet fra D+ til Batteriet.
Ser ingen problemer med det, men jeg skulle tro at den hold seg under 15 volt også med kald "Vippe"?
Denne "trippelvippa" (tre spoler) skulle jo være av beste slaget, bedre enn de kombinerte... men for batteriets del er det bare sundt!
Har andre gjort målinger? Vil anta at 6-voltsutgaven skulle fungere likt med halve spenningen?
– Det som forunder meg er at ladespenningen flyr helt opp i 15, 5 - 15,8 volt etter kalstart og går jevnt nedover mot 14,4 -14,2 etter ca 15 minutter.
Målinger skjer på batteriet, alt annet er uinteressant og da luker jeg også bort spenningstap... Blir det for mye vil nok ladelampa begynne å gløde. Det gjor den pa Amazonen før jeg doblet ledningstverrsnittet fra D+ til Batteriet.
Ser ingen problemer med det, men jeg skulle tro at den hold seg under 15 volt også med kald "Vippe"?
Denne "trippelvippa" (tre spoler) skulle jo være av beste slaget, bedre enn de kombinerte... men for batteriets del er det bare sundt!
Har andre gjort målinger? Vil anta at 6-voltsutgaven skulle fungere likt med halve spenningen?
- Man vet jo aldri?