Har fylt på olje, og startet den opp. Meningen var jo at den skulle ut å kjøre i dag hadde det ikke vært for det gjenstridige topplokket. Men, altså når en først har startet opp og latt den gå seg varm, hvor lang tid tar det å ettertrekke topplokket og justere ventiler da?. Med rydding tok det en time, men det var mye å rydde etter motorsjauen. Tenkte å ta en tur rundt kvartalet, men med restaurant og vennebesøk ble det ca 5mil. Da er det bare 95 mil igjen til innkjøringen er ferdig og toppen kan trekkes til en tredje gang. Målet for jobben ble mao. nådd. Det ble kjøring 17mai .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Eller kjøre sist og holde mitt eget ujamne tempo. Sakte oppover og fort nedover hehe. Ikke mye futt i motoren nå ihvertfall, så trenger noen mil til før den løsner. Målte temperaturen på utgangen til eksosmanifolden og på tennpluggene for moro skyld. De holdt innbyrdes samme temperatur så det tyder bra. Tror også det var på tide å skifte rådelagere da de var iferd med å bli kobberfarget, noe som tyder på at de er utslitte i "boka" mi. Hadde ikke mer måletråd, men målte med mikrometer at de hadde samme størrelse som de jeg satte inn som var av standard størrelse. Har opplevet på en Opel at en måtte hone den ene råden for at standardlageret ikke skulle bli for trangt, men det skjer vel ikke på en Volvo vil jeg tro hehe.
Da er det bare å få så mange mil som mulig på den i sommer slik at den løsner før den blir satt bort for vinteren. På torsdag blir det vel da to biler fra oss, PV og Duett av samme modellårgang.. . Gleder oss og satser på finvær, nistekurv og muligens grillmuligheter!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Klart det ble nye fjærer! Enkel oljering smører nok sylinderen greit, men er allergisk mot "Opelløsninger", så har en forkjærlighet for tredelte oljering er. Senker forbruket av olje til et minimum. Neste nå blir vel å lage nytt topplokket ala 445/Torbo2. Fristende å bytte inn i ferdig topplokk fra pvklubben i Sverige og så modifisere dette videre. Vi får se hva det blir til. Nå skal det bare kjøres inn pent og forsiktig. Tror jeg skal lage meg noen nye vippearmer også for synes det tikker litt i overkant mye. Du kunne kanskje ha konstruert en form for slipejigg du som kan alt, så kunne en slipt opp et lager .
Det er smart som du sier at vippearmene bør væøre plane, samt ventiltoppene for å få riktig ventilklaring.
Dette pleier å går raskt med de midlene jeg har. Men man kan bruke en ventilslipemaskin, som du eler 445 har. De fleste gamle ventilslipemaskinene har denne muligheten, ettersom jeg husker....
Da blir de 100, ved å legge dem inntil slipesiva med 90 graders mothold. Men det mangler vel noen reimer på maskinen?
Det går på en slipemaskin også, men der må jeg først lage et nøyaktig 90 graderes mothold. Og så bør man ha fin skive.
Ellers kan jeg fikse med ypperlig nøyaktighet med en annen metode. Og nøye må det jo være her...
Ulempen er at jeg ikke kan gjøre det før om 14. dager - tre uker....
Ellers har jeg et topplokk til B16, som er høvlet av 1 mm, for å matsje perfekt med 95 oktan bensin. Det har selvfølgelig ventilhetter. Prisen skal det ikke være noe å si på....
Alle mål på ventiler og styringer er godt innenfor spesifikasjonene selvfølgelig. Og nøyaktigheten mellom sete og ventil er under tykkelsen på en tysj.
Men der må du også vente minst 14 dager.... Og det er vel verre?
Lokket jeg har på nå er slipt 1,5mm og det er ikke antydning til tenningsbank. Jeg har det overhodet ikke travelt. Med de trøblete lokkene til b16 og b18 bør en vel alltid ha et på lager.
Men, altså kunne det vært av interesse å lære hvordan en sliper vippearmer og ventiltopper 100%.
I går oppdaget jeg noe rart. Skulle teste kompresjonen på motoren etter overhaling. Pluggene var helt perfekte, motoren går som en drøm, men kompresjonsmåleren viser tildels store avvik fra sylinder til sylinder. Testet PVn også, og det samme var tilfellet der. Gjengene på Biltema testeren passer ikke helt i tennplugghullet så det er ikke mulig å få den helt inn, men jeg oppdaget at det er tildels stor motstand om jeg bare blåser inn i slangen uten at testinstrumentet er tilknyttet. Skal se feilen ligger her og ikke i motoren. Tror ikke tre motorer (2 blokker og tre topplokk) skal ha lav kompresjon på sylinder nr1. Den sannsynligheen er liten. Det nye topplokket på duetten har jeg slipt inn ventilene på også og ikke brukt siden. Skal bli spennede å se på ventilene på det lokket jeg tok av. Kanskje de er greie? Uansett så har jeg ihvertfall fått nye rådelagere og stempelringer som motoren trengte.
Torsdagens tur med Oslo og Akershusavdelingen ble en artig opplevelse og en tur som ristet godt i understellet til tider. Fikk meg til i kveld å gå over alle skruer etter oppussingen i vinter, og det var løsnet litt på noen steder etter ca 150 mils kjøring totalt. Både forstilling og bakstilling kunne etterdras selv om jeg hadde gått over både en og to ganger før den kom på veien. Selv spissingen hadde endret seg litt etter hva jeg kunne måle, eller så har jeg vært helt på bærtur sist. Den endrer seg sikkert litt når ting/fjærene har fått satt seg. Har en annen bil hvor forstillingsjustering skal foretas med vekt tilsvarende passasjerer er plassert i bilen på riktig plass. Styrestagene og bærearmene får jo litt annen vinkel selv om de skal kompensere for hverandre slik at vinklene består. Ble satt tilbake til 3mm Toe In. Uansett godt å få gått over bilen, og gjort normalt vedlikehold med smøring av dører og låser.
Ellers har den i det siste hatt en tendens til å "skru opp" dempeskruene på toppen av SU forgasserne. Det begynte etter at jeg skiftet pakninger på plasttoppene. Siden man har litt på lager ble det i dag byttet ut med messingtopper med sekskanthode. Tenker de sitter jeg. Oppdaget også at de dempeskruene med messinghode er ca 5mm kortere enn de med plasthode. Forklar meg det den som kan. Begge passer imidlertid.. Forbruket med to forgassere er omtrent det samme som på PVn med en forgasser med samme kjøring, men synes Duetten er litt seigere og bedre på høyere turtall, men det blir subjektivt da de ikke har samme girkasse og utveksling. Mulig 445 kan si litt om sitt forbruk etterhvert da han har beholdt samme utveksling og bare byttet forgassere.
Litt sent svar, men gjengepartiene er like lange. Kun stanga som er kortere.
Uansett merker jeg ikke noen forskjell unntatt at skruene nå sitter fast . Har nå passert 50 mil etter overhaling så det begynner å løsne litt på "toppturtallet". Kan nå ligge fint i ca 80 uten at den virker anstrengt på noen måte. Plukker ut pluggene ved javne mellomrom for å se på fargen. Dette sier noen om hvordan forgasserne er under normal drift og ikke bare ved tomgang. Sist var de lyse brune i midten med tendens til å være hvite, så ga forgasserne ca 1/12 omdreining mer på blandingsskruen. Dette til tross for at de oppfører seg normalt når en løfter stempelet. Det ga litt bedre overganger når en kommer litt opp i turtall, så lar det være der en stund og ser etter neste "langtur" på noen mil. Veldig følsomme for endringer disse SU forgasserne, men det har mye med at en justerer hele turtallsområdet når en justerer og ikke bare tomgangen. En kan selvsagt gå inn å justere nålene, men det er en egen vitenskap og tar ikke minst laaaaaang tid og krever mye instrumenter.
Da jeg hadde to Zenith Stromberg på Amazonen ble nålene slitt på den midtre delen. Det er der de ligger mest å jobber ved kjøring. Den brukte litt mye bensin, og jeg kjøpte nye og fikk ned forbruket en smule.
Etter det gikk bilen greit men ikke bedre.... Blandingen ble litt mer mager, men det var greit på langtur.
Litt mer følsom på tenningen osv. Det er mange ting som henger sammen her...
Men jeg hadde 10,5:1 i kompresjon (litt mye), så det gjorde det ikke bedre!
- Aldri mer enn 10:1, sier jeg bare! Alt over 9,5:1 er liter vits om man sklal kjøre med 95 oktan.
Snart er det ikke annet å få tak i! Ikke aller er begeistret for det!
Det fins en rekke nåler å få tak i der til forskjellig bruk og ønsker. Hvis Forgasserservice i Drøbak roter i skuffene sine, kan han sikkert finne forskjellige nåler til SU også?
Skal ikke fortelle hva trimmere gjør med nålene, da noen kan bli fristet! Og det emnet krever en del kunnskap da man kan gjøre feil. (det som å borre et for stort hull og angre på det, bare motsatt).