Reodors Duett 44506-1957

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Reodor57
Webmaster

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Bare ett sår i gleden her. Limet på Biltema asfaltpapp og plater er noe dritt. Det løsner! Selv den tynneste asfaltpappen faller ned. OG det etter to dager når trekket var oppe..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:For "Blåmann" er det motsatt. Nå har interiøret blitt så bra at det er på tide å lakke den utvendig.... Ser fin ut på bildene, men starter å "koke" mer og mer på utsiden. Rene sandpapiret enkelte plasser. Så da er vinteren berget :-(.
Men, nå tilbake til Duetten ("Gråbein"). Har tatt jamnlige kompresjonstester i det siste for å se om den skulle "komme seg" etter dvalen fra 1992 og frem til i dag. Jo den går litt penere og javnere, men kompresjonstrykket synker stadig og oljeforbruket er stabilt på "Opelnivå" (1liter/100mil). Kjøpte meg et inspeksjonskamera her om dagen på Biltema, av den typen som kobles til PC. Har ett fra før, men det har for stor diameter til å komme inn i sylinderen gjennom plugghullet. Det nye har diameter på 10mm og har også speil for å se oppover. Sjekket sylinder no1, og den var uten vertikale riper og stempeltoppen hadde leselig tekst, men litt vått av olje.. OK, Oljeringene må byttes leser jeg ut av det. Men, det forklarer ikke kompresjon på rundt 6 kg på varm motor (Sunket fra ca 9kg). På med speilforsatsen for å se på ventilene. Blir ikke helt godt bilde da lyset blender litt, men det avslørte et lite hakk i kanten på innsugsventilen. Eksosventilen var fin og rund, men med noe blyavleiringer på midten. Hvorfor ventilen har tatt kvelden nå vites ikke, det kan kanskje Torbo2 forklare mekanismen bak, men motoren vil ihvertfall ikke bli bra før den får en liten overhaling med nye ventiler, stempelringer og rådelagere. Av det jeg kunne bedømme fra kameraets bilder, var det lite slitasje i sylinderen forøvrig noe som tyder på at stempelringene ihvertfall ikke har knukket.
Da blir det nok en expressoverhaling en vakker dag tenker jeg. Bilen kan jo ikke stå stille, og da kan ingen si at jeg ikke har vært igjennom alle deler på bilen heller...
Går vi tilbake i tid, så ligger det i sakens (Volvos) natur at det ikke er uvanlig at disse motorene sotes ned. Det står faktisk i verkstedshåndboken at det skal foretas ventilsjau (sotning) for hver 30 000 til 40 000 km! ? Litt tidlig, da de feste biler gikk rundt 100 000 km for det måtte ventilsjau til på 50- og 60-tallet.
Og hvorfor brenner ventiler? Mitt svar er at det bygger seg opp sot på ventilstammene, samt på ventiler og seter. Og det er i hovedsak olje fra ventilstyringene.
Det er to ting som skjer:
1. olje som bygger seg opp på seter og venntiltallerken hindrer kjøling.
2. Olje bygger seg opp nederst på ventilstammen, og da vil den til slutt gå tregt i styringen og "henge" mer elelr mindre. Det vil hindre ventilfjærene å klemme ventilen med godt trykk mot setene, og ventilen får begrenset kjøling og kan/vil brenne.(gløde/smelte).
VW løste dette på 60- 70-tallet ved å frese ut litt større diameter i styringene mot ventiltallerkenen (ca. 0,5 cm) for å gi plass til sot og derved unngå henging.
Det ligger noen oljestoppere øverst på ventilene på B!& og B18, men de er lite effektive.
Først nå motorene kom med oljedeflektorer (Volvo B20 fra 1969), andre før, så ble dette fenomentet minimalisert. Og motorene gikk to til tre ganger lengre før det oppstod problemer.
Hold deg fast! På 80-tallet forsøkte man å fjerne sot nederst på ventilene med olje- og bensintilsetningsmidler. Dette ble i mange tilfelle en fiasko. Fastbrent sot løste seg opp til en seig asfaltmasse som sørgert for at ventilene gikk enda tregere og klarte ikke å følge med sin egen takt. Så ble ikke ventilbrenningsproblemet mindre. I mange tilfelle ble det motorhavari.

Løsningen: Rense opp, bytte alle deler som ikke holder mål, og montere ventildeflektorer. De til B20 egner seg bra. Brukes ventiler og ventilstyringer som er i grenseland slitasjemessing bør de originale gummibrikkene brukes i tillegg på toppen av ventilene.
Men her må man dreie av de originale styringene for å få på hettene.
Er bilen kjørt mindre enn 100 000 - 150 000 km, er det neppe nødvendig med nye stempelfjærer. Men det kan jo være smart å bytte når først toppen er av. Bunnpanna kan tas ned ved å løsne motorfestene, og med litt lirk og tålmodighet.
Hva med veiv- og rammelagrene?
De kan byttes uten å ta ut motoren. noen bytter bare veivlagrene, da de er mest utsatt. Men en teoretisk ulempe med å ikke bytte alle er at oljestrømmen da vil bli mindre til veivlagrene og gå den lettere veien ut av rammelagrene som da vil være romsligere.
Under normale forhold vil en delvis utbedring være ok, men valget er ikke mitt...
Jeg liker det best knirkefritt!
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Grunnen til at jeg bare skifter rådelagere i denne omgang er fordi motoren kun har gått ca 74000 totalt. Den har også et stabilt høyt oletrykk som den har hatt helt sidennjeg kjøpte den og også de sisteb100 milene som den nå har gått i år. Sotlaget på stempelet er lite, men ventilene var det være med. Fargen på tennpluggene er fin, så tror ikke det er noe vesentlig feil med forgasser justering en. Siden det ligger olje mellom stempel og sylindervegg, så går jeg ut ifra at oljeringene ikke lenger er all verdens. Mener de standard var en ring på disse motorene, så en tredelt vil fungere bedre. Tar samtidig en lett honing av sylinderen for at ting skal gå seg til litt kjappere. Så ikke ut til å være nevneverdig slitekant i sylinderen heller. Planen er å få den klar til kjøreturen 21 mai. Har lovet bort en tur med klubben denne dagen til et vennepar. Håper jeg rekker det, for jeg har delene og bare litt jobbing igjen med topplokket jeg har liggende.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Med den kjørelengden kan jeg være ening i at det kan gå bra å bare skifte rådelagre, hvis du i det hele tatt må bytte?
Oljefjørene er nok tredelte, men de kan ha satt seg av gammel oljebek.
Det kan hende fjærene er ok, men det lønner seg nok å bytte med tanke på framtida....

Tror du får den største overraskelsen når du får demontert toppen. Hvis kjøreøengden er riktig, ligger nok problemene der.
Dette er spennende..

Godt å få sjekket ut uansett!
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Hei Torbo2. Har mistenkt toppen en stund vedr kompresjonen. Skyldes flere ting. 1. Blåser ikke nevneverdig i oljeeksosen. 2: Har sett tendenser til blårøyk ut av luftfilteret når jeg brått har gitt gass. 3: Kompresjonen synker litt for hver tur jeg har kjørt. Det forunderlige er at motoren går pent... Når jeg kikket inn i sylinderen var det ingenting som antydet noe feil. Kunne se rester av honing til og med. Inspeksjon med kamera og speil tilsa ujevn sirkel på ventilhodet. Har flere ventiler med samme feil på lager, så feilen er ikke ukjent. Fristende å bygge opp ett mer moderne topplokk på sikt. Dvs med alle forbedringer som er mulig. Kan bli et artig prosjekt :-). Noen sier det er natta nå, så da får jeg vel få meg litt søvn også...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Å fillern.... Det ble visst litt sent, men jeg har fri i morgen, så jeg får ta meg inn.... Bør vel gi sovemedisin til katta, så han ikke vekker meg kl. seks eller sju.... Men der datt øynene nesten igjen, så da så......
445

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Bare ett sår i gleden her. Limet på Biltema asfaltpapp og plater er noe dritt. Det løsner! Selv den tynneste asfaltpappen faller ned. OG det etter to dager når trekket var oppe..
Jeg merket også dette med de tunge platene jeg har under panseret. Måtte tilleggslime med TEC-7.
Hvordan har du tenkt å løse problemet? Ta ned taktrekket igjen? Det er vel ellers en fare for at sterk sommervarme (som vi ikke er plaget av foreløpig) kan få alle platene til å løsne?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Løsne! Det er problemet nå på "Gråbein". Topplokket har sittet fast på samme plassen siden 1958 ser det ut for. Løsne vil det ikke foreløpig. Har dratt motoren rundt uten muttere. Har nå laget et provisorisk løfteåk for topplokket med løfteøyer i vippearmboltehullene. B16 er heldigvis med mm :-). Kan løfte hele motoren med denne løsningen. Har nå latt den henge litt og tatt meg en kaffekopp, så får vi se hva jeg gjør videre. Har forsøkt med hammer langs kanten og dekkspak mellom topplokksbolt og løfteåk uten at det rikker seg... Får bruke vinkelsliper om det ikke gir seg...:-D. Av skal det..
[attachment=1]IMG_20150515_133023.jpg[/attachment]
[attachment=0]IMG_20150515_133014.jpg[/attachment]
Skakke være kjapt nei. Da vet jeg ihvertfall at når en skal gå igjennom en bil, så gå igjennom alt!. Jeg hadde ikke tid når det sto på som værst, så må betale for det nå..
Attachments
Sånn henger det nå
Sånn henger det nå
Oppheng
Oppheng
445

Post by 445 »

Har du forsøkt å skjære langs toppakningen med en modellkniv?
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Dette sitter nok være enn som så gitt. Har nå tatt tyvtriks 15 i boka... Bruker her topplokksmutteren til å løfte topplokket :-). Det lager ca 1mm åpning på ene siden, men kun der..
Løfte av topplokket med topplokksmutteren
Løfte av topplokket med topplokksmutteren
Har nå satt det i spenn og løftet lokket med krana i andre side. Lar det stå og drar en kort tur i butikken..
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Tyvtriks 20 ble redningen. Hehe. Modifiserte en punktdor til lufthammeren. Dvs kappet av spissen slik at den ble hammer. Satte på mutterne for hånd med litt klaring, og banket så på dem med trykkluft hammeren. Løsnet litt så jeg fikk inn en skrutrekker. Dekkspak og brekkjern ble også brukt i tillegg til masse wd40 i bolthullene. Etter ti ganger opp og ned med hjelp av gummiklubbe og elefantkran løsnet svineriet.
Tre sylindere med olje på stempeltoppen og en tørr. Var oljefilm mellom stempel og sylinder. Toppen så forbausende bra ut og det har løsnet sot fra ventilene på siste kjøring. Men, nå orker jeg ikke mer i kveld.
Urørt men frynsete toppakning
Urørt men frynsete toppakning
Topplokk
Topplokk
Sylinderne ser bra ut. Liten slitekant øverst, men ikke mye. Den forsvinner i morgen.
Pene sylindere
Pene sylindere
445

Post by 445 »

Jeg er redd du finner noen brukne stempelfjærer her....
Torbo2

Post by Torbo2 »

Litt seint med råd, sein i det hele tatt. Det ble maling av vinduer og veranda pluss lister på Duetten i dag.
Men du ordnet det....
På min sønns PV måtte jeg varme topplokksboltene vekselvis for å få løsnet topplokket. Pluss mange slag med hammer.
Har vært inne på dette før, men så fikk du oppleve det også:
Boltene kan ruste fast i hullene. Velkjent på engelsekbiler f.eks. Morris/Austin og Rover. Noen verksteder bruke hammer og meisel mellom topp og blokk, og fikk lokket litt opp, nok til at de kunne sake av boltene.

Men pulsing (som her) og varme på boltene lan løse saken, men det kreves tålmodighet.

Bra sylindrene ser fine ut. Godt å få byttet stempelfjærer også tenker jeg, uansett. Er dem ok nå er det ikke sikkert de er det om to - tre år?
Men denne bilen er kjørt så lite, så da kan fjærene være hele, men neppe holdbare. Inger betydlige riper lover bra. Og skal du hone blir det jo som å starte på nytt med "ny motor". Herlig!
Har nok mistanke om at ventilene ikke er særlig tette og fulle av sot i setene, siden kompresjonen var elendig.
Ventil- og setebilder ønskes?
Dette blir bra!
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Må hone for slitekanten vil ellers ødelegge de nye ringene. Tar slitebanen før jeg dytter stemplene opp. Vi får se :-)
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

I dag, eh i går mener jeg, ble stemplene tatt ut etter litt jamning av slitekanter. Var omtrent ikke sot i sporene så drivstoff forbedreren jeg hadde i før har nok gjort sitt. Ingen av stempelringene satt fast heller. Sylinderne ble honet og nye stempelringer kom på plass. Nye rådelagere også naturligvis. Veiva var tro det eller ei som ny. Ikke en stripe! Bunnpannen var full av dritt, så den innvendige motorvasken har gjort sitt den også. Olja var kølsvart og det etter bare 100 mil. Motoren ble så montert igjen med et topplokk jeg har hatt liggende en stund. Fikk også låne et lokk som skulle kjøres inn, men lot det bli med det i denne omgang. Har så mye annet som presser på så håper dette lokket holder et par år ihvertfall. Hadde det ikke vært for det gjenstridige topplokket som ikke ville av hadde jeg blitt ferdig med jobben i dag(igår). Nå står det bare igjen å fylle på vann og montere eksospotta. Da ser det ihvertfall ut som det kan bli kjøring på torsdag :-).
Oppstøtting av motor for å få ut bunnpanne
Oppstøtting av motor for å få ut bunnpanne
Sånn så de ut når de kom opp
Sånn så de ut når de kom opp
Klar for montering i nyhonede sylindere
Klar for montering i nyhonede sylindere
Ferdig!
Ferdig!
Ha en flott 17 mai!
Post Reply