Reodors Duett 44506-1957
Re: Reodors Duett 44506-1957
Modig er vel ikke ordet, men jeg var nødt. Og i nøden spiser fanden fluer som det heter hehe. Er man nødt så er man nødt så får resultatet bli som det blir. Jeg er foreløpig ikke skremt av hva jeg har sett. Sånn det ser ut nå må en begynne bakfra med snoren rundt kanten og liggende bøyler. Når man så kommer til døren reisen en "kjærringa" og strammer til. Langs døra er det spikring som gjelder.. Det spikerslaget må lages på en eller annen måte. Tenkte derfor å kle sidene i bilen først og bruke rester av fineren med asfaltmatter utenpå. Dette blir så limt inn i sporet rundt døra. Asfaltmatta har den hensikten at den lager friksjon slik at stoffet forhåpentligvis ikke sklir mort underlaget. Så vil tiden vise om det holder. Her skal det jo en stofflist på utsiden også. Ved frontvinduet er det bare å stappe stoffet pent og forsiktig opp i sporet med mothaker.
Jobben nå er å få det seende greit ut rundt om i bilen og få på plass tre/asfaltlistene rundt dørene, så tar jeg taket til slutt før jeg setter inn setene. Skal også ha noe linolje inn i kanaler og innerskermer, så kan være greit å være ferdig med den delen før trekket kommer på plass om det skulle bli noe sprut. Må også rustmale litt i taket over førerplassen, men nå er ihvertfall de siste muserestene ute av bilen. Har vært noen kg tilsammen...
Beklager at bildene kommer så rart inn, men om en klikker på dem kommer de riktig opp på skjermen. Er bare mobiltelefonen som spiller meg et puss.....
Jobben nå er å få det seende greit ut rundt om i bilen og få på plass tre/asfaltlistene rundt dørene, så tar jeg taket til slutt før jeg setter inn setene. Skal også ha noe linolje inn i kanaler og innerskermer, så kan være greit å være ferdig med den delen før trekket kommer på plass om det skulle bli noe sprut. Må også rustmale litt i taket over førerplassen, men nå er ihvertfall de siste muserestene ute av bilen. Har vært noen kg tilsammen...
Beklager at bildene kommer så rart inn, men om en klikker på dem kommer de riktig opp på skjermen. Er bare mobiltelefonen som spiller meg et puss.....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Da ble det en økt i dag også etter generalforsamlingen i NVPVK. Har startet opp med å legge finer inni etter at jeg behandlet kanalene inni med linolje i går. Har kommet godt i gang,men bakre hjørnet var vrient da finéren var litt tykk. Gode råd var dyre,men forsøkte meg med å legge finéren i varmt vann i 5minutter der svingen kom. Ble litt mer medgjørlig...
Da er det bare motsatt hjørne igjen i morgen før pussing og lakking.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Hva med å lage noen striper med vinkelsliperen på tvers av bøyen, for å kunne bøye lettere?
Du kan prøve/teste på en finerbit først?
Du kan prøve/teste på en finerbit først?
Er ikke stålpllate dette men telags finer. Ser den øvre kanten så tror ikke det blir pent. Kunne selvsagt høvlet ned tykkelsen noe men ser at den gamle er litt svak i svingen. Den første plata ble grei når den nå har tørket. Klar for neste plate nå. Takk for gipset
.
Det kan hende det ikke blir helt jevnt? Men jeg har sett på liknende ting at det er spor på bøyde plater. Og om du bruker vinkelsliper eller annet for å lette bøyningen, kan vel ikke utgjøre noen forskjell. Du trenger ikke lage sporene helt opp.
Kan du få en sirkelsag til å sage spor på en millimeter gr ve det også. Men tenker at vinkelsliperen er letter å kontrollere på frihånd.
Om sporene blir svarte på baksiden gjør vel ikke noen, da det ikke vil synes, som sagt om du ikke sliper helt opp.
Men kokende vann er vel også bra. Båtbyggere bruker det.
Kan du få en sirkelsag til å sage spor på en millimeter gr ve det også. Men tenker at vinkelsliperen er letter å kontrollere på frihånd.
Om sporene blir svarte på baksiden gjør vel ikke noen, da det ikke vil synes, som sagt om du ikke sliper helt opp.
Men kokende vann er vel også bra. Båtbyggere bruker det.
Nå var plata på vei opp i kummen med varmt vann, så da ble det sånn.
. Bare litt pussing og lakking så er ting på plass. Bare resten igjen hehe.
Dessverre noen mørke striper på platene, men den siden jeg så og hadde tenkt å bruke var baksiden. Den var for tynn og fliser seg.. Finnes blekemiddel. Tror ferrobet kan funke om jeg husker rett.
Ferrobet og Klorin bleker. Ferrobet kan gi litt brunaktig overflate, mens klorin bun bleker, med det tar litt lengre tid, husker jeg fra trebåttiden.
Dette blir kjempefint!
Jeg synes de mørke feltene bare kan være der. Det er jo naturlige fargeforskjeller i treverket.
Jeg synes de mørke feltene bare kan være der. Det er jo naturlige fargeforskjeller i treverket.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Originalt er det teakfarget bjørkefiner som er brukt. Litt i tvil om hva jeg skal gjøre. (Liker ikke jukseteak). Ser der sitteputa på baksetet har vært at det er temmelig mørk teak. Lakker jeg platene så er løpet kjørt, og motsatt. _Men for å holde skitt og møkk unna bør de lakkes.. Har en stripe på det ene sidepanelet ved baksetet også. Det blir jo ikke symetrisk slik som på bakdørene. Tester klorin tenker jeg, så får vi se om jeg får bleket det litt til..
Du har jo ulike "vidundermiddel":
http://vakrehjem.no/problemlosere/probl ... pa-treverk
Og noen gode tips:
http://www.hilmarsen.com/talavera_bleki ... laaved.htm
http://www.dinside.no/789642/nytt-panel-med-klorin
http://vakrehjem.no/problemlosere/probl ... pa-treverk
Og noen gode tips:
http://www.hilmarsen.com/talavera_bleki ... laaved.htm
http://www.dinside.no/789642/nytt-panel-med-klorin
Avgjørelsen er tatt. Det ble imitert teak som originalt, men denne gangen blir det en bedre lakk på toppen som tåler varme og vann. Beiset ferdig i går kveld.
Laget også nye lister til dørkarmen. Finer rester kappet i 14mm bredde og limt sammen to og to.
Er i ferd med å dra seg til her…,ser bra ut. Imitert teak,blir det imitert skai i setene da?...
Spent på å se listprosjektet.
Spent på å se listprosjektet.
Skai blir det på dørsidene og nederst på setetrekkene. Litt råflott å bruke imitert skai... Det er jo etter hva jeg vet skinn.. Hehe. Listene er klare for montering. Legger lim i bunnen av kanalen rundt døra og skrur men javne mellomrom. Så kan jeg stifte taktrekket og skru på listene utenpå. Litt lange skruer på Biltema. De korteste er 16mm. Får gå litt i tenkeboksen...
Hvilken type skruer trenger du, og hvor mange?
Som sagt litt i tenkeboksen. Feste de nye listene som jeg har laget er en ting, men feste taktrekk og stofflisten på utsiden er en annen. Har der sett både spiker og skruer.. Mulig jeg bør bruke de samme som fester pappen på torpedosidene. De med "pynteskive" De er muligens også litt for lange.. Sier ifra når jeg kommer så langt. Tenkte å gjøre bilen helt ferdig innvendig og så ta å gå løs på fordørene til slutt med gummi og innmat. Tror det er enklere å få til skikkelig om dørene er av, og de vil ikke være i veien når taktrekket skal på plass... I kveld blir det nok gulvlister i varerommet som står på planen.. Pussing, liming og lakking.