Jeg planlegger å montere et ryggelys på min 66 PV Sport.
Gearkassen (M40) er utstyrt med ryggelyskontakt.
Hvordan skal da koblingsskjema være?
Montering av ryggelys - koblingsskjema
Antar at du kan ta minusen fra godset der du monterer ryggelyset.
Da blir det følgende PLUSS-koblinger:
Finn en passende sikring, eller monter en separat sikring for dette lyset.
(En kabel fra batteripluss --> separat sikring)
En kabel fra sikringen --> ryggelyskontakten
En kabel fra ryggelyskontakten --> ryggelyset
Lykke til, og legg gjerne ut noen bilder av ryggelyskontakten + jobben du gjør.
Da blir det følgende PLUSS-koblinger:
Finn en passende sikring, eller monter en separat sikring for dette lyset.
(En kabel fra batteripluss --> separat sikring)
En kabel fra sikringen --> ryggelyskontakten
En kabel fra ryggelyskontakten --> ryggelyset
Lykke til, og legg gjerne ut noen bilder av ryggelyskontakten + jobben du gjør.
Min mening er at kortversjonen av svar blir: Nei.
Den lengre versjonen blir:
For meg er et relé noe som brukes f.eks når det skal brukes mer strøm enn det som kan gå gjennom en vanlig sikring, eller at du skal "snuse" om det går strøm i en kabel.
Jeg har koblet ekstralys på min Duett. Disse bruker totalt 100W, altså over 16A. Til disse fikk jeg tak i et 6V relé. Dette er montert slik at det "snuser" på strømledningen til de originale fjernlysene. Dersom det går strøm i den originale fjernlyskabelen, så klikker reléet til. Reléet åpner da for min hjemmelagde kurs med tykke kabler fra batteri, via relé til fjernlys.
Til et ryggelys regner jeg med at du klarer deg med maks 50W. Når dette i tillegg er på en egen kurs, så ser jeg ikke behovet for et relé.
Den lengre versjonen blir:
For meg er et relé noe som brukes f.eks når det skal brukes mer strøm enn det som kan gå gjennom en vanlig sikring, eller at du skal "snuse" om det går strøm i en kabel.
Jeg har koblet ekstralys på min Duett. Disse bruker totalt 100W, altså over 16A. Til disse fikk jeg tak i et 6V relé. Dette er montert slik at det "snuser" på strømledningen til de originale fjernlysene. Dersom det går strøm i den originale fjernlyskabelen, så klikker reléet til. Reléet åpner da for min hjemmelagde kurs med tykke kabler fra batteri, via relé til fjernlys.
Til et ryggelys regner jeg med at du klarer deg med maks 50W. Når dette i tillegg er på en egen kurs, så ser jeg ikke behovet for et relé.