Har byttet bakhjul fordi et hjul var blitt urundt. Og trodde at ulydene ville forsvinne helt.
Men når jeg kommer opp i ca 60 km/t kommer det en brummelyd i drivverket. Denne blir lavere når jeg øker farten.
Kan det være knutekors? Eller en skjevhet i aksling?
Tips mottas
Hilsen Bjørn
PV 57 brumming i drivverk
Ville begynt med å sjekke kryssene i mellomakslingen ja. Sjekk at det ikke er slakke, og at de ikke har knepet seg fast.
Det siste skjedde på en Mitsubishi jeg hadde før. Bakerste krysset gikk helt fast. Kjørte litt for lenge med dette, og dermed fikk jeg kast i mellomakslingen. Etter bytte av kryss hadde jeg fortsatt en sånn brumming i drivverket på 80 km/t. Lyden avtok når jeg økte farten videre.
Problemet løste seg etter at jeg fikk avballansert mellomakslingen.
Det siste skjedde på en Mitsubishi jeg hadde før. Bakerste krysset gikk helt fast. Kjørte litt for lenge med dette, og dermed fikk jeg kast i mellomakslingen. Etter bytte av kryss hadde jeg fortsatt en sånn brumming i drivverket på 80 km/t. Lyden avtok når jeg økte farten videre.
Problemet løste seg etter at jeg fikk avballansert mellomakslingen.
Brummingen borte
Omsider fått jobbet litt med bilen igjen og nå er brummingen borte. Viste seg å være noen gummiforinger midt på akslingen ved lageret. Disse var helt morkne og bare hang der av gammel vane. Satte i nye og vips alt bra. Da trenger jeg ikke bytte kryssene og har et sett hvis noen trenger.
Jeg løsnet akslingen ved girkassen og bakakslingen. Da kunne jeg greit vri den midterste delen og sette ny gummibussing på plass. Ikke sikkert du må løsne hele greia. Det var ikke så lett å få den sammen igjen ved girkassa. Var ikke plass til å holde det sammen og skru i bolter samtidig. Eller jeg er litt klønete. Kanskje.
Sjekk linken og blad deg ned til side 23. Under Propshaft Kan du se hel akslinge splittet.
http://www.cvi-automotive.se/upload/PDF ... pv_eng.pdf
Sjekk linken og blad deg ned til side 23. Under Propshaft Kan du se hel akslinge splittet.
http://www.cvi-automotive.se/upload/PDF ... pv_eng.pdf
Merking med kjørner er viktig slik at tingene kommer riktig på plass, slik det var fra fabrikken. Ellers kan man få ublananse.
Sier det bare fordi andre kan sikkert ha behov for en slik oppgradering på et eller annet tidspunkt.
Tenker på å bytte den midtre gummien selv, men jeg tror jeg tar med lagret i samme slengen, da marginene er små her for å få ubalanse.
OBS: Det visst forskjell på gamle og nyere oppheng.....
Sier det bare fordi andre kan sikkert ha behov for en slik oppgradering på et eller annet tidspunkt.
Tenker på å bytte den midtre gummien selv, men jeg tror jeg tar med lagret i samme slengen, da marginene er små her for å få ubalanse.
OBS: Det visst forskjell på gamle og nyere oppheng.....
- Man vet jo aldri?