Da var kreftene slutt for i dag hehe. Må ikke la det ta overhånd helt.
Reodors Duett 44506-1957
Re: Reodors Duett 44506-1957
Synes det blir greit nok jeg også. Skal jo være en bruksbil på sommeren. Hadde behov for plassen til å gjøre en bremsejobb og få lagt på nye vinterdekk på varebilen i dag så Duetten fikk en tur ut i godværet. Har skiftet pakninger i forgasserne og justert dem også så var artig å teste hvordan de oppførte seg. Fungerte prikkfritt
.
Godt å se den i dagslys også. Ble en tur ut til etter mørkets frembrudd. Fikk da testet lyset. Foruten litt skjeling var det helt fint og klart. Hjelper med lysrele og kraftig dynamo
.
.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Se der ja... Den ser jo virkelig bra ut. Bra at alt fungerer, motor med godt sug og bra effekt må vel være litt krydder på goodisen?
Som jeg skrev innledningsvis i denne tråden så synes jeg den var litt tøff i trynet selv om den var heller "løen" og trist i bakkant. Må jo stå litt i stil med trynet. Har også montert 1" stabstag mot 17mm originalt, så bør også da være litt tøffere i svinger, i tillegg er bærebrua skimset litt ekstra i bakkant for å tilpasse seg radialdekkene
. 175x15 virker riktig på denne. Satt 180x15 på den fra 80 tallet en gang når jeg kjøpte den, men betaler ikke drøyt 2000 per dekk når jeg kan få alle 4 for samme prisen.
Som bildet viser står dørene igjen utvendig, og så var det alt inni da. Mye av fineren inni er skadet på en eller annen måte, så planen er å lage ny om jeg får tak i ca 3,5mm bjerkefiner. Kan selvsagt lappe og herje på de originale, men tror ikke det blir pent. De har til tider vært for fuktige kan det se ut som da de har løst seg opp enkelte steder. Siden dette er en Herregårdsvagn og ikke en personherrgårdsvagn så har jeg også finer på sidene ved baksetet.
Uansett så har jeg nå tro på at jeg kan bli ferdig til våren, selv om girkasse og bakaksel også skal byttes. Girkassa ligger klar, bare litt klargjøring av traversen igjen, så den kan jo byttes relativt raskt. Bakakselen er litt mer jobb da det er en PV bakaksel som skal bygges om. (Utveksling 4:1). Har startet med rengjøring av den, men den haster ikke veldig. Rydding står høyere på planen etterhvert som deler forsvinner fra hylla og på bilen. Ekstralys skal også på, men foreløpig er det for mye trafikk rundt bilen med andre ting slik at de kan bli skadet.
Som bildet viser står dørene igjen utvendig, og så var det alt inni da. Mye av fineren inni er skadet på en eller annen måte, så planen er å lage ny om jeg får tak i ca 3,5mm bjerkefiner. Kan selvsagt lappe og herje på de originale, men tror ikke det blir pent. De har til tider vært for fuktige kan det se ut som da de har løst seg opp enkelte steder. Siden dette er en Herregårdsvagn og ikke en personherrgårdsvagn så har jeg også finer på sidene ved baksetet.
Uansett så har jeg nå tro på at jeg kan bli ferdig til våren, selv om girkasse og bakaksel også skal byttes. Girkassa ligger klar, bare litt klargjøring av traversen igjen, så den kan jo byttes relativt raskt. Bakakselen er litt mer jobb da det er en PV bakaksel som skal bygges om. (Utveksling 4:1). Har startet med rengjøring av den, men den haster ikke veldig. Rydding står høyere på planen etterhvert som deler forsvinner fra hylla og på bilen. Ekstralys skal også på, men foreløpig er det for mye trafikk rundt bilen med andre ting slik at de kan bli skadet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Denne er skikkelig stilig! Plasseringen av blinklys foran, er den original for en 1957-modell? Eller er det for å gi plass for ekstralys e.l. at du har valgt plasseringen "på utsiden" av hovedlysene?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Blinklysplassering er original, i likhet med "store" baklys. Dette er en av de 35 siste produsert av denne typen før M modellen tok over i oktober 1958. Dette er en 1957 årsnodell produsert ca oktober 1958. Registrert her i Norge 1.ste November på AS Skipsservice i Sandefjord. Har ikke funnet noe informasjon om det firmaet. Registreringsnummeret den har nå, fikk den i 1961. Var Znummer det første også, men Tønsberg hadde annen nummerserie enn Sandefjord.
Tilbake til Lysene. Hadde bilen vært en Skapvagn er det sannsynelig at den ville ha hatt blinklysene på innsiden og små baklys. Den ville da også ha hatt vertikal betjening av varmeapparatet mot horisontalt på min. Om blinklysglassene skal være flate eller utstående er litt usikkert. Har sett begge deler på reklamebilder. Jeg har derfor valgt de flate selv om det ikke satt på bilen da jeg kjøpte den.
Tilbake til Lysene. Hadde bilen vært en Skapvagn er det sannsynelig at den ville ha hatt blinklysene på innsiden og små baklys. Den ville da også ha hatt vertikal betjening av varmeapparatet mot horisontalt på min. Om blinklysglassene skal være flate eller utstående er litt usikkert. Har sett begge deler på reklamebilder. Jeg har derfor valgt de flate selv om det ikke satt på bilen da jeg kjøpte den.
Bilen ser fantastisk ut! Ser at du skal bytte bakaksel til PV-aksel med 4,1:1 utveksling. Jeg har også 57 duett og ønsker å få ned turtallet. Har du noen tips til hva slags bakaksel jeg bør lete etter? Ifølge matrikkel har jeg 5.13:1 utveksling i dag.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
4:1 aksel satt på Sport og Favoritt II men det fordrer at en skifter til m4 kasse (M40 fra 60-61 med tilpasset clutch hus går også). Utvekslingen vil bli for lang for en B16 med tretrinns. Ikke sluttgiret, men første og revers. 5,13:1 utveksling er jo råsterk, men en slipper opp for turtall ved vanlig kjøring. Husk at Duetten skal ha større hjul en PVn. Den har originalt også sterkere felger har jeg blitt fortalt. En kjenner på vekten at de er tyngre enn PV felgene. Problemet ligger i at moderne dekk blir for brede for gamle smale felger. Alternativet kan være å gå for C-dekk i dimensjonen 185x15. Disse er stivere enn vanlige dekk og kan fungere på Duettens smale felger.
Tilbake til bakakselen, så har de ofte en liten tag(Metallskilt) hvor utvekslingen står. Tror ikke duetten ble levert med denne bakakselen selv på spesialmodellene. Ellers kan en som Torbo2 har gjort, tilpasse en Amazon bakaksel med tilsvarende utveksling. Litt mer som må fjernes, men ellers grei da den har samme sporvidde.
Tilbake til bakakselen, så har de ofte en liten tag(Metallskilt) hvor utvekslingen står. Tror ikke duetten ble levert med denne bakakselen selv på spesialmodellene. Ellers kan en som Torbo2 har gjort, tilpasse en Amazon bakaksel med tilsvarende utveksling. Litt mer som må fjernes, men ellers grei da den har samme sporvidde.
Jeg har en bakaksling til Duett med 4,56 utvekling som jeg ikke skal bruke. Så det er jo mye bedre enn 5,13. Bare si i fra Anskar om det er noe for deg? Det fungerer bra til 195/70 R15 hjul, men siden jeg kjører mye langtur så ville jeg ha turtallet enda mer ned.
Jeg har også et løst drevsett med 4,56 om det er ønskelig. Type må sjekkes nærmere om nødvendig?
Jeg har også et løst drevsett med 4,56 om det er ønskelig. Type må sjekkes nærmere om nødvendig?
OK takk for svar
Jeg har M40-kasse. Så da blir det å jakte etter en PV eller Amazon aksel med 4.1 utveksling (tenkte å ta i litt da jeg først var i gang). Jeg er ikke sikker på om jeg har 5.13, det var bare noe jeg så utifra PV-klubbens nettsider (jeg har chs. nr. 3728)
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Info på pvklubben sier hva den er produsert med, ikke hva som er på bilen..
Ellers så tok jeg en innvendig motorvask i går kveld. Har kjøpt noe QMI greier. Nå er det hele to år og 10km siden sist. Ja det er riktig med 10km! Det gikk så langt at oljefilteret gikk tett og trykkventilen åpnet slik at trykket kom tilbake. Motoren er renset der jeg har kommet til under deksler og bunnpanne. Den sylinderen som var litt lavere i kompresjonen enn de andre ble værre så har nok fjærnet litt sot! Har nå hatt på litt QMI drivstoff forbedrer direkte i sylinderen og ny rensende olje så får vi se hvordan det bærer etter en røyklegging av boligfeltet i kveld. Motoren går upåklagelig og javnt så er neppe ventilene som er synderen.. Stått seg ihjel på Shellolje er jeg redd for..
Ellers så tok jeg en innvendig motorvask i går kveld. Har kjøpt noe QMI greier. Nå er det hele to år og 10km siden sist. Ja det er riktig med 10km! Det gikk så langt at oljefilteret gikk tett og trykkventilen åpnet slik at trykket kom tilbake. Motoren er renset der jeg har kommet til under deksler og bunnpanne. Den sylinderen som var litt lavere i kompresjonen enn de andre ble værre så har nok fjærnet litt sot! Har nå hatt på litt QMI drivstoff forbedrer direkte i sylinderen og ny rensende olje så får vi se hvordan det bærer etter en røyklegging av boligfeltet i kveld. Motoren går upåklagelig og javnt så er neppe ventilene som er synderen.. Stått seg ihjel på Shellolje er jeg redd for..
Shell passer best på havets bunn! (tidligere erfaring).
Det er flere som hevder det samme npår for tiden, blant annet i VW-forumet.
Men jeg mangler personlig erfaring, da jeg ikke har tatt sjansen på å bruke det merket i de siste årene!
Heller ikke bensinen som ble markedsført av samme selskap for millioner av kroner, viste svakheter.
Manglende fordeler ble påvist.
Det er mye mer å si her, men jeg av div. grunner må jeg holde igjen.
Det er en del faglige erfaringsvurderinger som enkelte "nyoppfinnere" glemmer å ta med i betraktningen. Og de som kun forholder seg til maks fem år gamle biler, kan sikkert få lab.resultater som kan gi de nødvendige prosentene som trengs til "villedende" markedsføring.
Men "man lurer ikke katten med en tremus"!
Så får vi, i alle fall jeg, heller snakke om hva vi har gode erfaringer med...
Det er flere som hevder det samme npår for tiden, blant annet i VW-forumet.
Men jeg mangler personlig erfaring, da jeg ikke har tatt sjansen på å bruke det merket i de siste årene!
Heller ikke bensinen som ble markedsført av samme selskap for millioner av kroner, viste svakheter.
Manglende fordeler ble påvist.
Det er mye mer å si her, men jeg av div. grunner må jeg holde igjen.
Det er en del faglige erfaringsvurderinger som enkelte "nyoppfinnere" glemmer å ta med i betraktningen. Og de som kun forholder seg til maks fem år gamle biler, kan sikkert få lab.resultater som kan gi de nødvendige prosentene som trengs til "villedende" markedsføring.
Men "man lurer ikke katten med en tremus"!
Så får vi, i alle fall jeg, heller snakke om hva vi har gode erfaringer med...
Bruker aldri Shellolje jeg heller av tidligere erfaringer med åpning av motorer som hadde brukt kvaen, selv ikke på gressklipperen bruker jeg denne! Men, tidligere eiere har en ikke kontroll på dessverre.
.
Blir nok til at stemplene må ut er jeg redd. Måler 9 bar på 1,2 og 4 mens syl nr 3 er på 8 bar. Så løsner de ikke i dag blir det ut med stemplene i romjula eller rett over nyttår. Har bestilt nye ringer fra Svenske PV-Klubben i tilfelle ullfille....
Blir nok til at stemplene må ut er jeg redd. Måler 9 bar på 1,2 og 4 mens syl nr 3 er på 8 bar. Så løsner de ikke i dag blir det ut med stemplene i romjula eller rett over nyttår. Har bestilt nye ringer fra Svenske PV-Klubben i tilfelle ullfille....
Noen ferske erfaringer kan mistenke knekte stempelfjærer, men ventilene er jo også utsatt. Uansett er det jo bra med nye fjærer.
Målingene er jo ikke så skrekkelige, så det trenger ikke være svært alvorlig. 1 bar i forskjell trenger ikke bety så mye, men de var jevnt over lave....
Ang. stempler, har jeg en genial ide for oppgradering. Men det må jeg komme tilbake til. Steml´plene er nemlig svinedyre, om du må bytte?
Målingene er jo ikke så skrekkelige, så det trenger ikke være svært alvorlig. 1 bar i forskjell trenger ikke bety så mye, men de var jevnt over lave....
Ang. stempler, har jeg en genial ide for oppgradering. Men det må jeg komme tilbake til. Steml´plene er nemlig svinedyre, om du må bytte?
Ikke veldig lavt trykk for å være en b16. Ligger en halv bar under normalen i følge boka, nen det kan skyldes feil prosedyre. Normalt skal en ha full gass noe jeg ikke gjorde. Litt vanskelig å entre gjengene helt inn også. Uansett så har hestekuren med QMI hatt virkning. Går nå stille og pent og etter at blårøyken la seg etter å ja brent av drivstoff forbedreren i sylinder tre var det bare eksosdamp som kom ut. Dro en liten tur bortover veien på snøføre på sommerdekk, men blårøyken uteble. Etter den turen prioriteres girkasse og kardan fremfor motor i første omgang. Så får vi se hva det blir tid til
Oljetrykket ligger på 3,5 kg på varm motor på tomgang så det er akseptabelt. Motoren blåser heller ikke fra påfyllingslokket eller oljeeksosen så det tyder bra.. Får bare holde et lite øye med oljeforbruket. Bilen har jo ikke gått mer enn 5000km siden 1986
.
Oljetrykket ligger på 3,5 kg på varm motor på tomgang så det er akseptabelt. Motoren blåser heller ikke fra påfyllingslokket eller oljeeksosen så det tyder bra.. Får bare holde et lite øye med oljeforbruket. Bilen har jo ikke gått mer enn 5000km siden 1986