Linn's Volvo PV 544 1961
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
FINN-kode: 51967080
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- aarlijenta
- Posts: 29
- Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
- Location: Kristiansand
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Hei og hå!
Da var det ei lita stund siden jeg har oppdatert her.. og det er på tide å få vist dere litt hva vi har gjort de siste ukene!
Føler det begynner å bli en ende på dette nå, vi har fått gjort en del synes jeg
Litt kjedelig med torpedosiden og kanalen som jeg har bestilt, men han på jørgenrud var redd det var litt lang leveringstid.
Dere vet ikke om noen andre steder?
Her har dere et bilde av den nesten ferdige høyre siden, gjenstår å bestille og bytte ut den fremste delen.
Her har dere et bilde av når vi har kappet vekk alt på venstre side.. skummelt!
Her har vi limt det med karosseri lim og boret med skruer , så nå er de tilpasset og klare til sveising.
Hva syns dere?
Da var det ei lita stund siden jeg har oppdatert her.. og det er på tide å få vist dere litt hva vi har gjort de siste ukene!
Føler det begynner å bli en ende på dette nå, vi har fått gjort en del synes jeg
Litt kjedelig med torpedosiden og kanalen som jeg har bestilt, men han på jørgenrud var redd det var litt lang leveringstid.
Dere vet ikke om noen andre steder?
Her har dere et bilde av den nesten ferdige høyre siden, gjenstår å bestille og bytte ut den fremste delen.
Her har dere et bilde av når vi har kappet vekk alt på venstre side.. skummelt!
Her har vi limt det med karosseri lim og boret med skruer , så nå er de tilpasset og klare til sveising.
Hva syns dere?
Volvo Pv 544 61mod
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Dette ser lovende ut! Det blir ny bil!
- aarlijenta
- Posts: 29
- Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
- Location: Kristiansand
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Ja, det var litt mer rust enn jeg hadde trodd.. Så følte det var lettere bytte ut hele deler
Gøy hobby!
Gøy hobby!
Volvo Pv 544 61mod
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Faren her er at bakskjermen kan "slå seg". Men det vit du nok, siden du påtar deg et slikt stort prosjekt.
En ide er vel å punktsveise butt i butt med 0,2-0,5 mm klaring i skjøten, da sveisen trekker seg sammen. Man kan også med fordel massere sveisepunktene med karosserihammer og mothold for at sveisen ikke skal spenne plateskjøtene for mye sammen. Når alt er på plass og i plan, kan man sveise 2-3 cm om gangen på varierte steder, slik at det ikke blir formye varmespredning utover i platene.
Korriger gjerne, da du sikkert er bedre å sveise enn meg. Men jeg nevner det jeg har lært, for dem som måtte ha glede av det?
Fint om du forteller detaljer underveis som vi andre kan lære av.
Hvordan passe på at platene er i plan?
Linjal?
Hvordan unngå spenninger, at platene bulker seg?
Bruker du magnet for å holde platene i plan ved sveising?
Bruker du sveisegrunning?
Her har du sikkert ting å fortelle....
Her har nok mange av oss noe å lære....
(vi har jo en liten forståelse for at du trenger tiden til prosjektet og derved mindre tid til å skrive og ta biler...)
Men jeg tror mange vil ha glede av tips fra deg...
En ide er vel å punktsveise butt i butt med 0,2-0,5 mm klaring i skjøten, da sveisen trekker seg sammen. Man kan også med fordel massere sveisepunktene med karosserihammer og mothold for at sveisen ikke skal spenne plateskjøtene for mye sammen. Når alt er på plass og i plan, kan man sveise 2-3 cm om gangen på varierte steder, slik at det ikke blir formye varmespredning utover i platene.
Korriger gjerne, da du sikkert er bedre å sveise enn meg. Men jeg nevner det jeg har lært, for dem som måtte ha glede av det?
Fint om du forteller detaljer underveis som vi andre kan lære av.
Hvordan passe på at platene er i plan?
Linjal?
Hvordan unngå spenninger, at platene bulker seg?
Bruker du magnet for å holde platene i plan ved sveising?
Bruker du sveisegrunning?
Her har du sikkert ting å fortelle....
Her har nok mange av oss noe å lære....
(vi har jo en liten forståelse for at du trenger tiden til prosjektet og derved mindre tid til å skrive og ta biler...)
Men jeg tror mange vil ha glede av tips fra deg...
- aarlijenta
- Posts: 29
- Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
- Location: Kristiansand
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Jeg sveisen punkter litt hver for seg for at det ikke skal bli for varmt! Pluss at jeg bruker trykkluft for å kjøle ned sveisen. Jeg har Sveits en del - men ikke så mye karosseri før.. Fikk sett en del på en kollega jeg jobbet med før da og jeg har en del folk som hjelper til med hvordan jeg burde gjøre det. Og jeg har lest en del her inne - mange som har mye kunnskap her
Kan godt være at jeg gjør litt feil - men jeg håper på at dette blir bra til slutt.
Jeg bruker linjal og diverse for å tilpasse , kutter ut med litt å gå på også tilpasser forhånd. Jeg er ikke så flink til å forklare vekk hvordan jeg gjør ting men.. Jeg bruker sånn tegner til å holde på plass delene når det skal sveisest , samt limer og bruker karosseri skruer de stedene jeg kan..
Kan godt være at jeg gjør litt feil - men jeg håper på at dette blir bra til slutt.
Jeg bruker linjal og diverse for å tilpasse , kutter ut med litt å gå på også tilpasser forhånd. Jeg er ikke så flink til å forklare vekk hvordan jeg gjør ting men.. Jeg bruker sånn tegner til å holde på plass delene når det skal sveisest , samt limer og bruker karosseri skruer de stedene jeg kan..
Volvo Pv 544 61mod
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Hvordan går det med prosjektet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- aarlijenta
- Posts: 29
- Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
- Location: Kristiansand
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Hei!
Nå har jeg vært utrolig dårlig til å skrive her inne , det skjedde lite i sommer. Kjører bilcross, så det tar mye tid om sommeren og pga jeg slet med å få tak i diverse karosseri deler.
Men til slutt så fikk jeg pratet med Volvo PV Klubben i Sverige og de hadde det liggende. Prøvde å få de til å sende, men det var ikke mulig.
Både pga det var tungvindt å sende til Norge og fordi delene var store. Så da ble det en "svipptur" til Stockholm for å hente diverse deler.
Når jeg kom tilbake så merket jeg at gnisten kom tilbake, endelig etter mye mail og diverse så hadde jeg endelig fått tak i delene jeg trengte for å fortsette fremover på bilen.
Jørgen Rud var kjempe hjelpsomme, men de slet med å få tak i delene jeg skulle ha. Som var torpedoside med kanal begge sider.
Nå har vi da nesten blitt ferdig med å pusse og lakke bakakselen, så det som gjenstår der for å montere den opp er skålene til fjørene. Skal bli godt å nesten være ferdig bak nå og se fremgang igjen!
Vi har også begynt å demontere høyre torpedoside, skal fortsette idag så mulig jeg legger ut noen bilder i morgen. + at vi skal pusse, grunne og lakke gulvet.
Jeg må bli flinkere til å ta bilder når vi holder på.. Skal prøve å være flinkere til å legge ut ting her, men nå med juletider og masse som skjer så er jeg redd vi ikke får prioritert denne nettsiden. Men målet er å holde på flest mulig dager etter jobb og de helgene vi ikke skal på julebord eller diverse. Legger ved diverse bilder av bakaksel og delene jeg hentet i Sverige.
Nå har jeg vært utrolig dårlig til å skrive her inne , det skjedde lite i sommer. Kjører bilcross, så det tar mye tid om sommeren og pga jeg slet med å få tak i diverse karosseri deler.
Men til slutt så fikk jeg pratet med Volvo PV Klubben i Sverige og de hadde det liggende. Prøvde å få de til å sende, men det var ikke mulig.
Både pga det var tungvindt å sende til Norge og fordi delene var store. Så da ble det en "svipptur" til Stockholm for å hente diverse deler.
Når jeg kom tilbake så merket jeg at gnisten kom tilbake, endelig etter mye mail og diverse så hadde jeg endelig fått tak i delene jeg trengte for å fortsette fremover på bilen.
Jørgen Rud var kjempe hjelpsomme, men de slet med å få tak i delene jeg skulle ha. Som var torpedoside med kanal begge sider.
Nå har vi da nesten blitt ferdig med å pusse og lakke bakakselen, så det som gjenstår der for å montere den opp er skålene til fjørene. Skal bli godt å nesten være ferdig bak nå og se fremgang igjen!
Vi har også begynt å demontere høyre torpedoside, skal fortsette idag så mulig jeg legger ut noen bilder i morgen. + at vi skal pusse, grunne og lakke gulvet.
Jeg må bli flinkere til å ta bilder når vi holder på.. Skal prøve å være flinkere til å legge ut ting her, men nå med juletider og masse som skjer så er jeg redd vi ikke får prioritert denne nettsiden. Men målet er å holde på flest mulig dager etter jobb og de helgene vi ikke skal på julebord eller diverse. Legger ved diverse bilder av bakaksel og delene jeg hentet i Sverige.
Volvo Pv 544 61mod
- aarlijenta
- Posts: 29
- Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
- Location: Kristiansand
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Nå begynner det å gå fremover foran også, vi har nesten fått av venstre side kanal/torpedovegg. Et par sveisefester igjen så er vi ferdig.
Her har dere et par bilder underveis. Det ene snudde seg, vet ikke helt hvorfor.
Her har dere et par bilder underveis. Det ene snudde seg, vet ikke helt hvorfor.
Volvo Pv 544 61mod
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Du/dere gjør en grundig jobb!
Gleder meg til hver eneste oppdatering. Dette blir bra.
Gleder meg til hver eneste oppdatering. Dette blir bra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Ser at noen har mer pågangsmot enn andre ja. Jeg hadde bare skiftet ut det som var dårlig i skjerminnfestingen.... Men, så blir det jo 100 da
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Hvordan går det med renoveringen?aarlijenta wrote:Skal prøve å være flinkere til å legge ut ting her, men nå med juletider og masse som skjer så er jeg redd vi ikke får prioritert denne nettsiden. Men målet er å holde på flest mulig dager etter jobb og de helgene vi ikke skal på julebord eller diverse. Legger ved diverse bilder av bakaksel og delene jeg hentet i Sverige.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Jeg tar en liten runde og "pirker" i de som tidligere har presentert interessante prosjekter her på forumet.
Hvordan går det hos deg? Har du kommet noe videre på PV'en?
Hvordan går det hos deg? Har du kommet noe videre på PV'en?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Hei
Kom bilen på veien igjen i 2016-2017 eller har det blitt et litt sovende prosjekt. Det kan hende den beste det . Ikke er det billig heller selv om en gjør det meste selv.
Kom bilen på veien igjen i 2016-2017 eller har det blitt et litt sovende prosjekt. Det kan hende den beste det . Ikke er det billig heller selv om en gjør det meste selv.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").