Montere sikkerhetsbelte eller ikke?

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Montere sikkerhetsbelte eller ikke?

Post by 445 » Wed 25 Jun 2014 12:21

Jeg har ikke montert belter i min Duett. Har et sett liggende som jeg kjøpte av et medlem i klubben.
Ble litt betenkt når jeg tok en risikovurdering av en kollisjons-situasjon.
Skulle jeg få en bil i fronten, eller kjøre inn i noe hardt, så vil rattstamme og ratt bli trykket inn mot fører.
Vil det ikke da være dumt å sitte fast ved rattet? Hvis man (i teorien) kan klare å kaste seg over til passasjersiden, så vil man i alle fall unngå rattet.

Innspill og synspunkter?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Montere sikkerhetsbelte eller ikke?

Post by Reodor57 » Thu 26 Jun 2014 09:06

Ser argumentene og tenker følgende. Om rattstammen kommer inn ved en kollisjon vil du sannsynligvis ikke klare å holde imot okkesom. Det jeg mener er at den kraften du blir slynget forover med er med på å øke skaden.
MA (Motorførernes Avholdsforbund) kjørte i mange år rundt med en tilhenger med et karosseri på. Dette sto på en glidebane som gjorde at du hadde ca 10km/t når det stoppet. Dette var uten ratt og vinduer, men med sikkerhetsseler.
Meningen var å vise effekten av seler. En person som kjørte rally "blåste i barten" og mente dette ikke hadde noen effekt veg så lav hastighet og ville forsøke uten sele. Han fikk på seg fullt verneutstyr inkl hjelm og satte seg inn. Resultatet? Han lå å sprellet på panseret når karosseriet hadde stoppet. Dette til tross for at han visste om bråstoppen og holdt imot. Sannsynligheten for at rattstammen kommer inn ved så lav hastighet er liten, men skadene på deg vil være langt større uten bruk av sele. Vil en kaste seg til siden, vekk fra rattet, ved et sammenstøt er det fortsatt mulig da selen gir fritt leide innover mot midten i bilen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Montere sikkerhetsbelte eller ikke?

Post by 445 » Thu 26 Jun 2014 09:20

Takk for et godt svar. Kan levende se for meg situasjonen, og er klar over at det ikke er mulig å "holde igjen".
Får gå en runde til i tenkeboksen og se hva vinteren bringer.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Montere sikkerhetsbelte eller ikke?

Post by Reodor57 » Thu 26 Jun 2014 09:25

Husk også at vi ikke har polstring av noe slag inne i våre biler unntagen i setene og innvendig dørhåndtak. Alt vi møter på vår vei fremover er hardt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Montere sikkerhetsbelte eller ikke?

Post by 445 » Thu 26 Jun 2014 09:30

Reodor57 wrote:Husk også at vi ikke har polstring av noe slag inne i våre biler unntagen i setene og innvendig dørhåndtak. Alt vi møter på vår vei fremover er hardt.
Kanskje jeg burde drikke mer øl og spise mer chips slik at jeg får mer innvendig polstring? :idea:
Sommerferien står snart for døren, og da hørtes jo dette ut til å være et behagelig prosjekt...... 8)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Post Reply