Hei; Først og fremst; Jeg har aldri byttet kingbolt på en PV, og jeg har skudd en del. Dernest: Skaff deg en verkstedhåndbok for PV, selges bl.a. av de svenske forhandlerne som CVI og VP, Jørgenrud kan sikkert også skaffe deg en. Der får du svar på dette og en masse annet nyttig, selv om de fleste av oss holder oss unna de mer spesialistbetonte reparasjonene. For å skifte kingbolter bør du i alle fall ha jobbet med forstillinger tidligere, samt ha tilgang på verktøy så som avdragere etc. Vet at det er foringer som må presses ut (og nye inn), og det krever også verktøy som i alle fall ikke jeg har i min samling. Jeg er blitt fortalt at mange Volvomekanikere tidligere manglet et ledd eller to på en av pekefingrene, dette var fra kingboltreparasjoner når man skulle få bærebroa på plass igjen ved hjelp av en vaklevoren jekk. Fingeren ble brukt for å kjenne etter når man kunne få inn den gjennomgående bolten, og glapp jekken da bli fingerklipp resultatet. Huttetu
Jeg ville i alle fall gått til et bilverksted for en sånn jobb, jeg kjenner mine begrensninger på mekkefronten.
Hadde du mye slark? Jeg vet at bittelitt slark kan "fjernes" for en stund ved å presse godt med fett inn i kingboltene, samme gjelder andre ledd på forstillinga.
Lykke til!