Reodors Duett 44506-1957
Re: Reodors Duett 44506-1957
Reservehjul blir med smal originalfelg så ta det helt med ro. Bare konstaterte at luka er lav hehe. Fant ut at en 5,5" felg går inn på det berømmelige håret. Uansett må jeg finne noen som har den braketten som skrues fast i bunnen som holder hjulet på plass. Den mangler jeg. Evt, så får jeg lage noe selv i "Smijern" hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Litt jobbing etter garasjetreff med bremser som tema. Ferdigmontert oppusset bremser bak. Byttet ikke en del, bare pusset det reint og smurte opp sylinderne med litt ATE smøring. Det er ikke fett! Brukte aluminiumspasta der det er gliflater. Tok litt fri fra sveising og monterte ny dynamo. 6volt vekselstrøm! Vil komme mer om det i PVmagazinet senere med erfaringer. Fikk i går også rettet torpedoveggen foran førerdøra. Spikermetoden fungerte perfekt .
Rengjøring og smøring av bakhjulslager må tas hver 40tusen km eller hvert 54 år? På tide nå d fettet var stivt.
Så var klokka mange...1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Den dynamoen så ikke helt original ut...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Reodors Duett 44506-1957
Riktig svar. Du får premien neste gang vi møtes hehe. 6volt 100 ampere . Tenkte da å skrive omtale og nødvendige ombygginger for å få det til i pvmagazinet nr 4. Har mer på lager her også. Tester ut noe annet som ikke synes så lett også.. Mottoet mitt er at ting skal være reversibelt, og i dette tilfellet vil det kun ta 5min å bytte dynamoen tilbake til den gamle.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Reodor57 wrote:Litt jobbing etter garasjetreff med bremser som tema. Ferdigmontert oppusset bremser bak. Byttet ikke en del, bare pusset det reint og smurte opp sylinderne med litt ATE smøring. Det er ikke fett! Brukte aluminiumspasta der det er gliflater. Tok litt fri fra sveising og monterte ny dynamo. 6volt vekselstrøm! Vil komme mer om det i PVmagazinet senere med erfaringer. Fikk i går også rettet torpedoveggen foran førerdøra. Spikermetoden fungerte perfekt .Rengjøring og smøring av bakhjulslager må tas hver 40tusen km eller hvert 54 år? På tide nå d fettet var stivt.
...
Ang. bakhjullager, kan man som regel fjerne et par tynne shims etter mange års kjøring. Denne biler er jo kjørt så lite, så det er neppe nødvendig?
Her skal det som framme være 0-klaring (for å si det enkelt).
For å fortsatt holde meg innenfor en sikker løsning, kan det være bra om man klarer å rotere akslingen med håndkraft uten trommel på.
Bruker man måleur er jo det det beste, og så kan man gå inn i en tabell (se håndboka) for å finne shimstykkelse.
- litt komplisert, så jeg bruker kun "feeling" med sikker håndkraft.
Det er ingen fare med å ha litt slakk, men bruker man litt tid på dette, så kommer man ganske nær 100 prosenten...
OBS! Dette er ikke en jobb for hvermansen....
Re: Reodors Duett 44506-1957
Her var det ikke slark før det ble demontert heller, så da lot jeg være å fjerne noe som helst. Men, som du sier Torbo2 er dette ikke for hvermansen. En trenger også spesialverktøy av noe slag for å få dette ifra hverandre, men når en først har bremsene ifra hverandre og smøring av lager ikke har blitt gjort siden rundt 1960 så var det på høy tid! Brukte ikke nye pakninger heller da disse kom av temmelig hele, men brukte litt flensepakning på tube fra Biltema. Denne er tynntflytende og presser seg selv ut når en drar til, men den tetter rifter og sår. Slakken ved remontering av lager ble borte ved siste kvarte runden med tiltrekking. Har en fortsatt merkbar aksialklaring på akselen slik at det klakker, tror jeg glatt en kan ta av ett av de tynne shimsene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Var litt småkrøll foran døra som jeg hadde begynt på, men etter at det jeg trodde at bare var å fjerne litt overflødig sparkel, viste seg å være 1,5 cm med sparkel ble det mer retting av torpedoveggen i går. Så en periode ut som jeg hadde kjørt på et stålpinnsvin hehe. Så da gikk den kvelden..
Da begynner det ihvertfall å nærme seg innvendig sveising etter den mekaniske kosejobbingen
Da slipper jeg ihvertfall å sparkle så mye. Igjen takk til 445 for et raust antall betongspiker.Da begynner det ihvertfall å nærme seg innvendig sveising etter den mekaniske kosejobbingen
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Bare si fra om du trenger fler!Reodor57 wrote:Igjen takk til 445 for et raust antall betongspiker.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Reodors Duett 44506-1957
Må vel begynne å bli bra nå tror jeg . Var greit å ha mange når men skal trekke ut en "lengde" for da kan en ikke dra ut alt på en gang, Må dra i flere omganger.
Tok også en runde i helgen med ny levering av Corrofix. Dvs smurte på halve gulvet i varerommet på fredag og fjernet etter at jeg kom hjem etter generalforsamlingen. Det var andre greier ja . Legger ut bilder senere.
Begynte innvendig i går, og fant ut at lydmatter er forederriske! Under "tjærepappen" over kardantunnellen var det bare tesil i et større område. Frem med vinkelsliper, men oppdaget fort at den ikke kan skjære i vinkler. Må derfor ut å kjøpe "luftsag" for å komme i mål. Tør ikke bruke plasmaskjæreren her da det spruter så mye, og varme smelteperler er ikke noe videre. Blir ille nok å sveise i etterkant, men da blir spruten mest innvendig i bilen. I tillegg er det vanskelig å skjære rett når en ikke får montert en mal å kutte etter. Derfor luftsag.
Da får en se hva en orker etter sen middag...
Tok også en runde i helgen med ny levering av Corrofix. Dvs smurte på halve gulvet i varerommet på fredag og fjernet etter at jeg kom hjem etter generalforsamlingen. Det var andre greier ja . Legger ut bilder senere.
Begynte innvendig i går, og fant ut at lydmatter er forederriske! Under "tjærepappen" over kardantunnellen var det bare tesil i et større område. Frem med vinkelsliper, men oppdaget fort at den ikke kan skjære i vinkler. Må derfor ut å kjøpe "luftsag" for å komme i mål. Tør ikke bruke plasmaskjæreren her da det spruter så mye, og varme smelteperler er ikke noe videre. Blir ille nok å sveise i etterkant, men da blir spruten mest innvendig i bilen. I tillegg er det vanskelig å skjære rett når en ikke får montert en mal å kutte etter. Derfor luftsag.
Da får en se hva en orker etter sen middag...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Litt oppdatering. Corrofix runden på gulvet i varerommet så bra ut til jeg gikk på med stålbørste. Da dukket det opp tørr rust under. Rart da en her snakker om syltynnt lag med rust. Har nå fått en etterbehandling så får vi se. Har ellers begynt på gulvet på førersiden og gulvet der. Har tydeligvis stått parkert over lengre tid med denne siden nedover da det kan se ut som om det har stått vann langt opp på kanalen også her. Nedre del av setekanalen er også borte sammen med innerveggen på kanalen. Da er det bare å belage seg på kapping. Tatt ut litt nå, men har innsett at dette ikke er nok. Flinta bil ville vi kaldt dette når jeg var liten...
Dagen er redda . Slipper å gå ut i solen 1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Jaja det var bare å krype til korset. Viste seg å være rust på innsiden av bjelken til førersetet også, samt bak festejernet til karosseriet mot ramma på kardantunellen. Når bjelken var fjernet ble resten av gulvet neste. Mange tynne felter, og det ville ikke blitt pent med annen løsning. Så nå ble det ordentlig Flinta bil. Nå vet jeg hvorfor jeg hater rust!. Den dykker sjelden opp bare ett sted som er enkelt å fikse.
I tillegg gikk gassregulatoren min åt skogen med et smell i dag. Hjelper ikke mye at det er mye å sveise da...1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Takk for en hyggelig titt her om kvelden!
Synes du jobber jevnt og trutt - og resultatene lar ikke vente på seg.
Selv om du sier at du ikke liker rust og karosseriarbeid, så har du i alle fall evner og kunnskaper om det!
Tar en tur innom om en stund igjen.
Synes du jobber jevnt og trutt - og resultatene lar ikke vente på seg.
Selv om du sier at du ikke liker rust og karosseriarbeid, så har du i alle fall evner og kunnskaper om det!
Tar en tur innom om en stund igjen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Reodors Duett 44506-1957
Selvsagt siger det framover, men det går seint. Når jeg så bestiller f.eks ny setebjelke fra VP /Jørgenrud og oppdager at passformen er til å gråte over så mister en mye av framdriften også. Bjelken er alt for lang og mangler innvendig stiving. Når så dørken er for bred i front og for smal bak, og i tillegg har en rille for mye som kommer rett under der bjelken skal sveises fast i front og mangler flere detaljer for innfesting går jeg litt lei. Elendig og overpriset er konklusjonen på det dessverre. :-[
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Moro og se at det er noen som står på i vinterhalvåret. Bra det kommer noen flere duetter på veien igjen..
Re: Reodors Duett 44506-1957
Dette høres ikke bra ut!Reodor57 wrote:Selvsagt siger det framover, men det går seint. Når jeg så bestiller f.eks ny setebjelke fra VP /Jørgenrud og oppdager at passformen er til å gråte over så mister en mye av framdriften også. Bjelken er alt for lang og mangler innvendig stiving. Når så dørken er for bred i front og for smal bak, og i tillegg har en rille for mye som kommer rett under der bjelken skal sveises fast i front og mangler flere detaljer for innfesting går jeg litt lei. Elendig og overpriset er konklusjonen på det dessverre. :-[
Håper du gir en skikkelig tilbakemelding til VP/Jørgenrud om deler som ikke tilfredsstiller kravene.
Prisen er èn ting, passform og kvalitet en annen.
Selges delen til en Duett, så skal den passe rett inn uten modifisering.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen