På grunn av tyngden på kula vil den kunne holde småting på plass, f.eks. når man sveiser. Har bare så vidt prøv den, men den fungerer greit. Kula kunne kanskje vært tyngre, men den holder for meg tror jeg.hlyshaug wrote:Hmmm... Vil gjerne se bilde av trollet i aksjon, for å skjønne hvordan den virker!
Hva har du gjort i dag?
Re: Hva har du gjort i dag?
Re: Hva har du gjort i dag?
Nettopp! En ekstra finger når begge hender er opptatt med noe annet, f.eks. TIGing eller når man sveiser med gass...445 wrote:Som skrevet i et annet innlegg: Du har ikke laget et troll, men "Den lille Hjelper", assistenten til Petter Smart.
Forøvrig ingen dum sammenligning når det gjelder deg!
Til MIG er den ikke like viktig, da man utfører sveisingen med et håndgrep og kan holde med den andre.
Re: Hva har du gjort i dag?
Ellers så har en magnetvinkler som også virker bra. Litt upraktisk at det samler seg metallspon på dem, men de fungerer. En kan jo selvsagt kjøpe noen dyrere vinkler hvor en kan skru av og på magnetfeltet. Tror Biltema har slike.
Fant ut noe jeg ikke visste her om dagen. SU forgassere er laget av aluminium, og ikke av AluZink. Hadde et par reserveforgassere som så helt bedritne ut, som jeg har kviet meg for å kjøre i ultralyden. Dette fordi denne kan være temmelig brutal mot Aluzink om en bruker proffe vaskemidler. Disse er sjelden helt tilpasset det materialet. Men, aluminium går uten problemer. Plukket derfor forgasserne ifra hverandre og slang de oppi badet som da holdt ca 50 grader. Kjørte en runde, og så en runde til, og da var de omtrent som nye innvendig. Det lille som var igjen av sot kunne fjernes med fingrene, og skylles bort i varmt vann. Ble bare lekkert . Legger inn et bilde av den første forgasseren jeg kjørte sammen med forgasser nr 2 før denne gikk i vasken den også. Som en kanskje ser blir ikke overfalten matt som på aluzink forgasserne som en må være ytterst forsiktige med. Da jeg manglet spesialverktøy for sentrering av dysene ble ikke disse demontert i denne omgang, men den ble ihvertfall ren . Er tross alt bare reserve disse forgasserne, og ble gjort for ikke å utfordre ryggen for mye med biljobbing. Snømåkingen dagen før hadde satt sine spor..
Fant ut noe jeg ikke visste her om dagen. SU forgassere er laget av aluminium, og ikke av AluZink. Hadde et par reserveforgassere som så helt bedritne ut, som jeg har kviet meg for å kjøre i ultralyden. Dette fordi denne kan være temmelig brutal mot Aluzink om en bruker proffe vaskemidler. Disse er sjelden helt tilpasset det materialet. Men, aluminium går uten problemer. Plukket derfor forgasserne ifra hverandre og slang de oppi badet som da holdt ca 50 grader. Kjørte en runde, og så en runde til, og da var de omtrent som nye innvendig. Det lille som var igjen av sot kunne fjernes med fingrene, og skylles bort i varmt vann. Ble bare lekkert . Legger inn et bilde av den første forgasseren jeg kjørte sammen med forgasser nr 2 før denne gikk i vasken den også. Som en kanskje ser blir ikke overfalten matt som på aluzink forgasserne som en må være ytterst forsiktige med. Da jeg manglet spesialverktøy for sentrering av dysene ble ikke disse demontert i denne omgang, men den ble ihvertfall ren . Er tross alt bare reserve disse forgasserne, og ble gjort for ikke å utfordre ryggen for mye med biljobbing. Snømåkingen dagen før hadde satt sine spor..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Hva har du gjort i dag?
Vakkert!
Som nye gitt. Det er fristende å glemme igjen et par aluklumper oppe hos deg...
Som nye gitt. Det er fristende å glemme igjen et par aluklumper oppe hos deg...
Re: Hva har du gjort i dag?
Greit, så lenge du husker å komme på hvor du har glemt aluminiumsklumpene hehe. Siden du har dreisen på så mye kan du jo få "bryne" deg på å lage sentreringsverktøy for dysa også.. Er egentlig en "lang" stang ca 150mm med diameter 1/2" Dvs stangen på stempelet som passer i lokket er målt til ca 12,72 mm, og dysa som skal sentreres er 1/4" dvs ca 6,3mm. Må vel være ca 10mm lang det tynneste partiet skal det bli noe dreis på det... Det kan vel dreies av en gammel "spiker" det kanskje?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Hva har du gjort i dag?
Det kan jo være et lite prosjekt.
Det er jo o regel litt justeringsmonn på den dysa, men om den har vært ute eller byttet, så er det på sin plass å få den rikitg på plass.
Venter fortsatt på min dreiebenk, og nå er det like før jeg tar affære...
Det er jo o regel litt justeringsmonn på den dysa, men om den har vært ute eller byttet, så er det på sin plass å få den rikitg på plass.
Venter fortsatt på min dreiebenk, og nå er det like før jeg tar affære...
Re: Hva har du gjort i dag?
Jøss, må komme med båt fra Kina den da eller? De har sagt at de har sendt den? Bør vel ha noen form for "tracing"?
Jeg venter på et par dynamoer fra USA til PVn og Duetten. De er sendt, men hvor lang tid de tar...
Jeg venter på et par dynamoer fra USA til PVn og Duetten. De er sendt, men hvor lang tid de tar...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Hva har du gjort i dag?
Var det disse dynamoene som skulle lade så voldsomt?Reodor57 wrote:Jeg venter på et par dynamoer fra USA til PVn og Duetten. De er sendt, men hvor lang tid de tar...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hva har du gjort i dag?
Stemmer det. 100Amps
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Hva har du gjort i dag?
Er det meningen at en skal skrive opp alt en gjør av ting utenom her Torbo2?
I så fall har jeg renset 445 sine SU forgassere på lørdag da han kom og hjalp meg med sveising på Duetten. Så var jeg hos han i går hvor jeg tok ut gummireimene på ventilslipemaskinen for å se hvor en kan få tak i slike hen. To flatremmer og en rund av ikke all verdens lengde. Dette er en WOLF ventilslipemaskin, men Wolf har gått inn som firma.. Noen som har forslag?
Så fikset vi en snøfreser for en nabo. Vann/is i forgasseren, så den måtte inn for å tines/tømmes og smøres. Deretter freste naboen hjemover .. Ikke lett å ta livet av disse småmotorene, men jeg har et par eksemplarer som er skutt med hagle, så de går naturlig nok ikke, men noen deler kan jo brukes hehe.
Dynamoene har kommet også, men jeg har lovet redaktøren av PVMagazinet å skrive noe om det, LED pærer og andre morsomheter jeg har fått tak i som gjør det greit å kjøre 6 Volt. Planen er at det skal komme i blad nr 4 i år..
I så fall har jeg renset 445 sine SU forgassere på lørdag da han kom og hjalp meg med sveising på Duetten. Så var jeg hos han i går hvor jeg tok ut gummireimene på ventilslipemaskinen for å se hvor en kan få tak i slike hen. To flatremmer og en rund av ikke all verdens lengde. Dette er en WOLF ventilslipemaskin, men Wolf har gått inn som firma.. Noen som har forslag?
Så fikset vi en snøfreser for en nabo. Vann/is i forgasseren, så den måtte inn for å tines/tømmes og smøres. Deretter freste naboen hjemover .. Ikke lett å ta livet av disse småmotorene, men jeg har et par eksemplarer som er skutt med hagle, så de går naturlig nok ikke, men noen deler kan jo brukes hehe.
Dynamoene har kommet også, men jeg har lovet redaktøren av PVMagazinet å skrive noe om det, LED pærer og andre morsomheter jeg har fått tak i som gjør det greit å kjøre 6 Volt. Planen er at det skal komme i blad nr 4 i år..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Hva har du gjort i dag?
SU-ene ble riktig fine. Mange takk!
Har noen bilder fra sveising på din bil. Legger det i din prosjekttråd etter hvert.
Har noen bilder fra sveising på din bil. Legger det i din prosjekttråd etter hvert.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen