Torbo2 wrote:Er virkelig drifssikkerheten blitt bedre?
Hvis jeg skal svare generelt, er svaret ubetinget ja. La meg begrunne:
Før var det ikke uvanlig at biler ble kjørt på huggern når de passerte hundre tusen, mange var da regelrett oppbrukt. Unntakene var premiummerkene som også da lagde biler som holdt.
I dag er bilene så godt som nye ved samme kilometerstand.
"Mandagsbilene" er så godt som borte på grunn av moderne produksjonsmetoder. Kvalitetskravene har aldri vært høyere eller mer etterlevd. Bilfabrikkene i dag er så høyteknologiske at de like gjerne kunne produsert fly.
All elektronikken og funksjonene i moderne biler gjør selvfølgelig at det er mer som kan gå i stykker, og at det gjerne er komplisert å fikse. Men generelt går bilene lenger mellom hver feil i dag. Påstand, men jeg er rimelig sikker på at jeg har rett i den.
For ikke å snakke om sikkerheten. Den har tatt sjumilssteg. Ulykker du i dag spaserer ut fra med mobilen på øret, ville du forlatt i kiste for 30-40 år siden.
Jeg tror heller ikke at verditapet er særlig større i dag enn det var før. Det kommer selvsagt an på merke / type, men levetiden på bilen er ikke kortere i dag. Bilene var heller ikke billigere før. En vanlig bil kostet kjapt en årslønn da også.
At man kan bli skremt av et seks-sifra verditap i året, ja. Jeg går ut fra at den nye sommerbilen min er av samme merke som du nevner ovenfor
Men vi, om ikke andre, bør da vite at bil er så mye mer enn transport fra A til B, og man kan ha like mye glede av en bra veteranbil som en nyere entusiastbil.