I helgen ble det mange sveiseøvelser med TIG. Så begynner jeg å få dreisen på det, samt innstillingene. Det er det vanskeligste. Selve sveisingen er ikke å ulik gammeldags gassveising (autogen, som man kalte det før).. Så ble det en oppjustering av MIG/MAG- apparatet. Tråden hoppa litt, og etter diverse smøring og rens hjalp det litt. Men topp ble det ikke. Selv på litt tykt materiale måtte jeg ned med trådhastigheten, og av med varmeovnene for å få stabil strøm til god flyt i sveisen. Uff da, da må jeg beholde det en tid til... Skal vel være glad for det, men 130 amp utgave er i minste laget. skulle helst hatt 180-200 amp.
I går:
Så lagde jeg en trekker til det fremre lageret. Litt flattjern, gjengestenger og noe muttere så ble den sånn.
Den ene delen hadde jeg fra før, men den nedre delen var for liten. Men nå...
I dag:
Så ga min sønn meg en utfordring. Han har en kaffekvern med sveiv som går på en femkant. Så ville han bruke sin minidrill på den for å spare tid, me han ville ikke file om femkanten til sekskant for å tilpasse den drillen. Da måtte jeg tenke gitt..
Så ble det slik:
Jeg slipte en knekt gjengetapp om til sekskant i riktig størrelse.
Så tok jeg en kvarttommers mutter og slå "gjengtappen" igjennom.
Så ble det et pent femkantet hull.
Så skulle jeg sveise på en bit, men jeg ville ikke mangle en i settet så da slipte jeg en til som jeg sveiset på "femkantmutteren".
Så ble den sånn som den borterste. Den nærmeste er gjengetappen som jeg brukte til å stanse ut et femkantet hull (pentagon).:
Som hjelpemiddel til å fin femkant, lagde jeg en platebit av aluminium som jeg limte på gjengetappen.
Hvem skal passe på stanseverktøyet til min sønn kommer løpende og evt. forteller at overgangen er mistet?
Jo, Obama, han er kjent med pentagon....
Litt sprøtt, men noe skal man jo drive med. Og så ble min sønn fornøyd, for å si det mildt....