Linn's Volvo PV 544 1961
- aarlijenta
- Posts: 29
- Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
- Location: Kristiansand
Linn's Volvo PV 544 1961
Pv'en min kjøpte jeg høsten 2008, da jeg var 15 år.
Kjøpte Pv'en med konfirmasjons pengene jeg fikk. Og var storfornøyd med bruk av pengene til min første og den råeste bilen.
Planen var å sveise alt rust, bytte det som måtte byttes og lakke den. Men først uten jobb så lærling, så var det ikke så mye penger til overs
til prosjektet mitt. Så bilen har stått i en garasje i noen år nå. Men nå strekker endelig pengene til og jeg har fått begynt på det jeg har ventet 5 år på!
Begynte nettopp, så har egentlig bare ribbet bilen til nå for å se hvordan det er med rust og beregne hvor mye jobb det er.
Alle bildene jeg har tatt under prosjektet er med mobilen..
Her har dere noen bilder av før og mens jeg holder på...
Her har du bilde fra når jeg egentlig skulle selge den i vår.
Heldigvis var det ingen bud jeg ville godta. For jeg hadde nok angret ganske mye på det...
Inni bilen før jeg begynte ribbingen.. Har desverre ikke originale seter foran.
Da var alle seter og matter ute..
Har tatt av panseret, fangeren og diverse lys på høyre side.
Bakenden begynner å bli simpel, uten lys, fanger og bagasjelokk.
Da var alt karosseri foran av.. Står en B18 motor i, den skal nok overhales..
Da var skjermene bak og bensintanken ute.. Så nå er det bare å fjerne rusten.
Ble en del bilder her nå, men håper dere synes det er nesten like moro som meg..
Har ventet i mange år på å få penger nok til å begynne på bilen min
Tar gladelig imot tips på ting jeg burde være obs på..
Kjøpte Pv'en med konfirmasjons pengene jeg fikk. Og var storfornøyd med bruk av pengene til min første og den råeste bilen.
Planen var å sveise alt rust, bytte det som måtte byttes og lakke den. Men først uten jobb så lærling, så var det ikke så mye penger til overs
til prosjektet mitt. Så bilen har stått i en garasje i noen år nå. Men nå strekker endelig pengene til og jeg har fått begynt på det jeg har ventet 5 år på!
Begynte nettopp, så har egentlig bare ribbet bilen til nå for å se hvordan det er med rust og beregne hvor mye jobb det er.
Alle bildene jeg har tatt under prosjektet er med mobilen..
Her har dere noen bilder av før og mens jeg holder på...
Her har du bilde fra når jeg egentlig skulle selge den i vår.
Heldigvis var det ingen bud jeg ville godta. For jeg hadde nok angret ganske mye på det...
Inni bilen før jeg begynte ribbingen.. Har desverre ikke originale seter foran.
Da var alle seter og matter ute..
Har tatt av panseret, fangeren og diverse lys på høyre side.
Bakenden begynner å bli simpel, uten lys, fanger og bagasjelokk.
Da var alt karosseri foran av.. Står en B18 motor i, den skal nok overhales..
Da var skjermene bak og bensintanken ute.. Så nå er det bare å fjerne rusten.
Ble en del bilder her nå, men håper dere synes det er nesten like moro som meg..
Har ventet i mange år på å få penger nok til å begynne på bilen min
Tar gladelig imot tips på ting jeg burde være obs på..
Last edited by aarlijenta on Thu 28 Nov 2013 14:58, edited 1 time in total.
Volvo Pv 544 61mod
Re: Linn's Volvo PV 544
Absolutt morosamt! Det så ut til å være et bra utgangspunkt.
Re: Linn's Volvo PV 544
Hei
Vi på forumet her er nok like ivrige som deg skal du se . Mange bilder er bare bra det. Bilen ser tilnærmet "rustfri" ut. Dvs kun overflaterust. Da er jo mye gjort med stålbørste og ferrobet rustvask. Vask til det blir reint og bruk tokomponent grunning over etter at det har tørket. Les bruksanvisningen nøye på de produktene du har tenkt å bruke. Det beste er å velge lakksystem allerede nå, slik at du får merker og typer som matcher med hverandre uten å koke opp. For fjerning av lakk er det best å bruke en slipemaskin med skikkelig støvavsug. Har en ikke det, og allikevel har tenkt å støve ned lokalet er vinkelsliper med stålbørste noe å tenke på. Den spiser lite stål og fjerner det meste av lakk og understellsmasse veldig effektivt. Det er ihvertfall min erfaring. Gjelder jo å sdlipe bort så lite av stålet som overhodet mulig.
Lykke til videre, skal bli artig å se utviklingen .
P.S. Lakkrekvisita.no kan ha både produkter og råd og tips på sine hjemmesider som du kan dra nytte av. I tillegg har klubben rabattavtale der som du finner på hjemmesiden vår. (De sender også produkter i posten)
Vi på forumet her er nok like ivrige som deg skal du se . Mange bilder er bare bra det. Bilen ser tilnærmet "rustfri" ut. Dvs kun overflaterust. Da er jo mye gjort med stålbørste og ferrobet rustvask. Vask til det blir reint og bruk tokomponent grunning over etter at det har tørket. Les bruksanvisningen nøye på de produktene du har tenkt å bruke. Det beste er å velge lakksystem allerede nå, slik at du får merker og typer som matcher med hverandre uten å koke opp. For fjerning av lakk er det best å bruke en slipemaskin med skikkelig støvavsug. Har en ikke det, og allikevel har tenkt å støve ned lokalet er vinkelsliper med stålbørste noe å tenke på. Den spiser lite stål og fjerner det meste av lakk og understellsmasse veldig effektivt. Det er ihvertfall min erfaring. Gjelder jo å sdlipe bort så lite av stålet som overhodet mulig.
Lykke til videre, skal bli artig å se utviklingen .
P.S. Lakkrekvisita.no kan ha både produkter og råd og tips på sine hjemmesider som du kan dra nytte av. I tillegg har klubben rabattavtale der som du finner på hjemmesiden vår. (De sender også produkter i posten)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Snakk om ungdommelig pågangsmot. Kjempeflott!!
Dette blir nok både lærerikt og morsomt.
Bra du ikke solgte den. Lykke til!
Dette blir nok både lærerikt og morsomt.
Bra du ikke solgte den. Lykke til!
PV 444 1947 - G-7595
Fordson Dexta -62 - B-15923
Fordson Dexta -62 - B-15923
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Dette er gøy
Denne tråden gleder jeg meg til å følge!
Det ser ut som du har et bra sted å stå å mekke. Da er du langt på vei til å lykkes.
I tillegg ser det ut som du har et veldig bra utgangspunkt i selve bilen. Har ikke sett mange alvorlige rustangrep på de bildene du har lagt ut.
Du skriver at du har vært lærling - skal jeg tippe innen bilfag?
Du spør om tips. Det ser ikke ut som om du trenger det, men jeg kan jo forsøke:
I din alder har du masse energi og pågangsmot, men sikkert også mange andre interesser som tar tid.
Tror den største faren for "fiasko" er at du gaper over for mye, og mister lysten til å fortsette. Det er mange fine biler som står demontert på diverse låver.
Forsøk å være strukturert og planlegg arbeidet. Lag en overordnet plan, og fyll deretter på med detaljer.
Jeg har en billig whiteboardtavle fra Biltema (80,-) på verkstedveggen. Selv med møkkete hender kan jeg ta tusjen og notere ting jeg skal huske på.
Jeg har en "kolonne" for ting jeg skal gjøre, og en "kolonne" for det jeg trenger av deler, utstyr.
I tillegg noterer jeg et par stikkord før jeg avslutter på kvelden om hva jeg skal fortsette med neste gang.
På denne måten holder jeg oversikt over prosjektet/fremdriften.
Jeg ønsker deg all lykke til med prosjektet! Her kommer du til å få en kjempefin bil.
Gleder meg til neste oppdatering av tråden!
Denne tråden gleder jeg meg til å følge!
Det ser ut som du har et bra sted å stå å mekke. Da er du langt på vei til å lykkes.
I tillegg ser det ut som du har et veldig bra utgangspunkt i selve bilen. Har ikke sett mange alvorlige rustangrep på de bildene du har lagt ut.
Du skriver at du har vært lærling - skal jeg tippe innen bilfag?
Du spør om tips. Det ser ikke ut som om du trenger det, men jeg kan jo forsøke:
I din alder har du masse energi og pågangsmot, men sikkert også mange andre interesser som tar tid.
Tror den største faren for "fiasko" er at du gaper over for mye, og mister lysten til å fortsette. Det er mange fine biler som står demontert på diverse låver.
Forsøk å være strukturert og planlegg arbeidet. Lag en overordnet plan, og fyll deretter på med detaljer.
Jeg har en billig whiteboardtavle fra Biltema (80,-) på verkstedveggen. Selv med møkkete hender kan jeg ta tusjen og notere ting jeg skal huske på.
Jeg har en "kolonne" for ting jeg skal gjøre, og en "kolonne" for det jeg trenger av deler, utstyr.
I tillegg noterer jeg et par stikkord før jeg avslutter på kvelden om hva jeg skal fortsette med neste gang.
På denne måten holder jeg oversikt over prosjektet/fremdriften.
Jeg ønsker deg all lykke til med prosjektet! Her kommer du til å få en kjempefin bil.
Gleder meg til neste oppdatering av tråden!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Flott…store fine bilder av en tøff PV…skjermer og frontstykke er i bra forfatning?
Spennende prosjekt. Har tegnet abonnement på tråden din...
Spennende prosjekt. Har tegnet abonnement på tråden din...
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Jeg gleder meg også til neste oppdatering, men vet godt hvordan det er....
Når man har vært ute og skrudd, slipt og vasket - så er ikke alltid overskuddet/tiden der til å oppdatere forumet.
Den som venter på noe godt....
Snart er det jul.
Når man har vært ute og skrudd, slipt og vasket - så er ikke alltid overskuddet/tiden der til å oppdatere forumet.
Den som venter på noe godt....
Snart er det jul.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- aarlijenta
- Posts: 29
- Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
- Location: Kristiansand
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Takk for gode tips! Og jeg klarte jo selvsagt å velge alle bildene jeg hadde uten rusten, men var heldigvis mindre enn jeg trodde.
Kommer med noen bilder av rusten lenger nede.
Oppdateringen blir ikke prioritert nei, prøver men nå som juletidene er rett rundt hjørnet så er det andre ting som tar tid også desverre :/
Men har fått handlet inn alt som skal til for å begynne å ta vekk rusten, hentet sveiseapparat så nesten alt er på stell.
Samt nå går jeg til verkstedet å vet akkurat hva vi skal gjøre, når vi er ferdige men den tingen kan vi gå.
Framakselen er av, samt bakakselen er på vei av, skal ha det ned å pusse det og lakke med noe bengalakk.
Så det som er litt vrient nå er vel bremsetromlene bak, som man må ha den spesielle avtrekkeren for å få de av..
Blir en liten oppdatering, og fikk ikke tatt så mange bilder pga mobilen gikk tom for strøm.
Kan se at bilen er fikset på før og noe av jobben er ikke det beste, er noen sted lakken er blåst opp og det er rust under.
En del ting på framakselen var sveist fast så det blir nok en del laging av ting framover.
Her har du høyre side der framskjermen er festet.
Her har du venstre side.
Her er der hvor reservehjulet skal stå.
Kommer nok flere oppdateringer framover, og skal huske å lade mobilen så jeg kan ta en del bilder.
Kommer med noen bilder av rusten lenger nede.
Oppdateringen blir ikke prioritert nei, prøver men nå som juletidene er rett rundt hjørnet så er det andre ting som tar tid også desverre :/
Men har fått handlet inn alt som skal til for å begynne å ta vekk rusten, hentet sveiseapparat så nesten alt er på stell.
Samt nå går jeg til verkstedet å vet akkurat hva vi skal gjøre, når vi er ferdige men den tingen kan vi gå.
Framakselen er av, samt bakakselen er på vei av, skal ha det ned å pusse det og lakke med noe bengalakk.
Så det som er litt vrient nå er vel bremsetromlene bak, som man må ha den spesielle avtrekkeren for å få de av..
Blir en liten oppdatering, og fikk ikke tatt så mange bilder pga mobilen gikk tom for strøm.
Kan se at bilen er fikset på før og noe av jobben er ikke det beste, er noen sted lakken er blåst opp og det er rust under.
En del ting på framakselen var sveist fast så det blir nok en del laging av ting framover.
Her har du høyre side der framskjermen er festet.
Her har du venstre side.
Her er der hvor reservehjulet skal stå.
Kommer nok flere oppdateringer framover, og skal huske å lade mobilen så jeg kan ta en del bilder.
Volvo Pv 544 61mod
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Flott med oppdatering. Ser det er en del å gjøre, men det er ikke uoverkommelig. Har du punktsandblåser?aarlijenta wrote:En del ting på framakselen var sveist fast så det blir nok en del laging av ting framover.
Når det gjelder forstillingen var jeg gjennom min i fjor: viewtopic.php?f=4&t=1357
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Bare en ting med den avdrageren. Ikke gjør den feilen mange gjør når de skal trekke av ved å kun stramme bolten på avdrageren. Denne skal kun skrues til for hånd. Dvs at en setter på hjulboltene med kun en til to omdreininger først. Strammer til midten for hånd og så trekker til hjulboltene i kryss som når man setter på hjulet. En halv til en omdreining ad gangen. Da kommer trommelen som et skudd. Avdrager har de i de fleste bilrekvisitabutikkene eller en kanskje kan få lånt dette på et lokalt verksted. Brukes jo ikke akkurat hver dag. Fremgangsmåten er viktig for ikke å stuke drivakselen. Jeg pleier å kun ta av mutteren i midten og ta av skiven for så å skru på mutteren til den ligger jamnt med akselen. Da ødelegger en ikke noe og får større anleggsflate mot bolten på avtrekkeren. Trommelen skal jo bare løsne fra konen den sitter på på akselen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Status? ….Rust? ….slipe, slipe?…(husk vi er flere, som har det sånn…)
- aarlijenta
- Posts: 29
- Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
- Location: Kristiansand
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
445: Heldigvis er det ikke så galt som jeg trodde Nei har ikke punktsandblåser desverre, men har vinkelkutter som jeg tenkte å bruke stålbørste og "neger" for å få vekk rust. Takk for linken, var kjempe greit å se hvordan du har gjort det!
Reodor57: Takk for gode råd når det gjelder avtrekker! Skal huske på det når jeg skal begynne på det i morgen. Har ikke hatt tid i jula til å skru desverre, så skal bli godt å komme seg opp i garasjen igjen!
nila61: Det har stått litt stille nå i jula, men jeg skal opp i morgen å begynne på karosseriet, alt er klart for masse sliping og sveising nå
Dere får nok snart en oppdatering med noen bilder av hva jeg begynner på.
Moro å se interesse Og God jul og Godt nyttår alle sammen!
Reodor57: Takk for gode råd når det gjelder avtrekker! Skal huske på det når jeg skal begynne på det i morgen. Har ikke hatt tid i jula til å skru desverre, så skal bli godt å komme seg opp i garasjen igjen!
nila61: Det har stått litt stille nå i jula, men jeg skal opp i morgen å begynne på karosseriet, alt er klart for masse sliping og sveising nå
Dere får nok snart en oppdatering med noen bilder av hva jeg begynner på.
Moro å se interesse Og God jul og Godt nyttår alle sammen!
Volvo Pv 544 61mod
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Godt nytt år til deg også.
Jeg gleder meg til oppdatering med bilder!
Jeg gleder meg til oppdatering med bilder!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- aarlijenta
- Posts: 29
- Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
- Location: Kristiansand
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Da har jeg fått tak i gass til sveiseapparatet og er klar for nye utfordringer.
Har begynt å pusse på skjermene bak, og kan se at de som har sveist rust før meg har blitt lei og bare tatt på masse sparkel over rusten :/
Men noe av arbeide er jo selvsagt greit.
Må bytte den ene innerskjermen bak på H.S og håper på at noen av dere vet hvor jeg kan få tak i ferdige karosseri deler som jeg kan sveise på istedenfor å lage det selv
Her har dere et bilde fra gårsdagens arbeid:
Innerskjermen her er ganske porøs. Skal ikke mye til for å stikke gjennom med skrugjernet. Men heldigvis er den på V.S veldig mye bedre
Lurer også på noen striper som er på begge sidene av bilen rett under cromlisten, er det orginalt?
Har begynt å pusse på skjermene bak, og kan se at de som har sveist rust før meg har blitt lei og bare tatt på masse sparkel over rusten :/
Men noe av arbeide er jo selvsagt greit.
Må bytte den ene innerskjermen bak på H.S og håper på at noen av dere vet hvor jeg kan få tak i ferdige karosseri deler som jeg kan sveise på istedenfor å lage det selv
Her har dere et bilde fra gårsdagens arbeid:
Innerskjermen her er ganske porøs. Skal ikke mye til for å stikke gjennom med skrugjernet. Men heldigvis er den på V.S veldig mye bedre
Lurer også på noen striper som er på begge sidene av bilen rett under cromlisten, er det orginalt?
Volvo Pv 544 61mod
Re: Linn's Volvo PV 544 1961
Stripen er nok kommet på i etterkant .
Så også at du hadde kommentert nila61's sveisearbeid. Dette er helt fint på en Duett, men på en Pv vil en før eller senere få problemer med at det sprekker opp. Dette fordi bilene er konstruert helt forskjellig. Om du ser på Påls 53 modell 444 så ser du fort forskjellen i konstruksjonen. Alt på PVn er bærenede, men det er ramme på Duetten slik at du faktisk kan kappe av taket og bilen vil fortsatt være lovlig å kjøre med. Det er derfor at de cabrioletene som finnes er bygget på Duett og ikke PV. Påls sveisemetoder er her å anbefale for PV for at det ikke skal sprekke opp senere. Forsåvidt samme metode som nila61 bruker, bare litt mer jobb med å helsveise. For at det ikke skal slå seg sveiser en 1 cm og hopper 10cm for så å sveise 1cm igjen. Lærte det av en fetter av meg som er biloppretter, og har fungert bra på de bilene jeg har sveist før med selvbærende karosseri som PVn. Mulig en må gå over enkelte plasser med hammer og mothold, men PVn har så tykke plater at det ikke bør by på problemer. 5mm overlapp som jeg bruker på innsiden der det ikke synes gjør at det også blir lettere, men krever at en har en falsetang. Bruker her da skrumetoden til "pals" for å holde det sammen mens jeg sveiser.(Helsveiser på store flater).
Et tips jeg fikk fra en annen biloppretter er at på steder en er redd for rust kan en lime med de nye karosserilimene som har kommet (3M f.eks). Dette går aldri opp i følge han og plata slår seg garantert ikke. Krever helt rene overflater, men ellers lite jobb. Dette er nok litt på siden i forhold til det vi driver med akkurat her, men vurderer metoden for reservehjulsbrønnen på min Duett da det er mye fuktighet her og brønnen er galvanisert .
Meningen her er ikke å utsette noe på nila61 sitt arbeid, som er bra og informativt, men poengtere at for en PV må en være litt mer grundig med sveisingen da denne har selvbærende karosseri . Pals er her i en divisjon for seg, men husk at alle plateskjøter fra fabrikk er punktsveist med varierende avstand mellom punktene. Dette kan med fordel kopieres for karosseriet skal ikke være totalt helsveist som på rallybiler. Det blir for stivt og lager problemer vet at kreftene ved en kollisjon får hele karosseriet til å ta opp kreftene slik at ting blir skjevt og slår seg på steder som er langt unna skadestedet.
Ønsker deg fortsatt lykke til videre med prosjektet .
Så også at du hadde kommentert nila61's sveisearbeid. Dette er helt fint på en Duett, men på en Pv vil en før eller senere få problemer med at det sprekker opp. Dette fordi bilene er konstruert helt forskjellig. Om du ser på Påls 53 modell 444 så ser du fort forskjellen i konstruksjonen. Alt på PVn er bærenede, men det er ramme på Duetten slik at du faktisk kan kappe av taket og bilen vil fortsatt være lovlig å kjøre med. Det er derfor at de cabrioletene som finnes er bygget på Duett og ikke PV. Påls sveisemetoder er her å anbefale for PV for at det ikke skal sprekke opp senere. Forsåvidt samme metode som nila61 bruker, bare litt mer jobb med å helsveise. For at det ikke skal slå seg sveiser en 1 cm og hopper 10cm for så å sveise 1cm igjen. Lærte det av en fetter av meg som er biloppretter, og har fungert bra på de bilene jeg har sveist før med selvbærende karosseri som PVn. Mulig en må gå over enkelte plasser med hammer og mothold, men PVn har så tykke plater at det ikke bør by på problemer. 5mm overlapp som jeg bruker på innsiden der det ikke synes gjør at det også blir lettere, men krever at en har en falsetang. Bruker her da skrumetoden til "pals" for å holde det sammen mens jeg sveiser.(Helsveiser på store flater).
Et tips jeg fikk fra en annen biloppretter er at på steder en er redd for rust kan en lime med de nye karosserilimene som har kommet (3M f.eks). Dette går aldri opp i følge han og plata slår seg garantert ikke. Krever helt rene overflater, men ellers lite jobb. Dette er nok litt på siden i forhold til det vi driver med akkurat her, men vurderer metoden for reservehjulsbrønnen på min Duett da det er mye fuktighet her og brønnen er galvanisert .
Meningen her er ikke å utsette noe på nila61 sitt arbeid, som er bra og informativt, men poengtere at for en PV må en være litt mer grundig med sveisingen da denne har selvbærende karosseri . Pals er her i en divisjon for seg, men husk at alle plateskjøter fra fabrikk er punktsveist med varierende avstand mellom punktene. Dette kan med fordel kopieres for karosseriet skal ikke være totalt helsveist som på rallybiler. Det blir for stivt og lager problemer vet at kreftene ved en kollisjon får hele karosseriet til å ta opp kreftene slik at ting blir skjevt og slår seg på steder som er langt unna skadestedet.
Ønsker deg fortsatt lykke til videre med prosjektet .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").