6 Volt vs 12 Volt - fordeler og ulemper?
-
- Posts: 31
- Joined: Mon 01 Jul 2013 22:13
6 Volt vs 12 Volt - fordeler og ulemper?
Hva er fordelene og ulempene? Er det dyrt med deler til 6V og B16?
Re: 6 Volt vs 12 Volt - fordeler og ulemper?
Bra post! Det er sikkert noen flere her som har flere kommentarer til denne problemstillingen, og vil høre fra seg.
Min mening: 12V er enkelt og effektivt. Du får bedre lys, det lettere å starte, billigere batteri og pærer, du kan få starthjelp av en moderne bil / bruke standard ladere.
Ulempen er at det ikke er originalt, det koster noen kroner og er litt jobb å konvertere.
Men det er vel en av de bedre endringene du kan gjøre med en eldre bil, om du ikke sverger til fullstendig original stand.
Min mening: 12V er enkelt og effektivt. Du får bedre lys, det lettere å starte, billigere batteri og pærer, du kan få starthjelp av en moderne bil / bruke standard ladere.
Ulempen er at det ikke er originalt, det koster noen kroner og er litt jobb å konvertere.
Men det er vel en av de bedre endringene du kan gjøre med en eldre bil, om du ikke sverger til fullstendig original stand.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Re: 6 Volt vs 12 Volt - fordeler og ulemper?
Jeg har tenkt å gjøre dette på min bil nettopp på grunn av ovennevnte fordeler. Bilen blir
litt mer brukandes liksom.
Sikkert mange meninger om dette der ute, men det er ihvertfall en endring som kan reverseres
om man skulle ønske det senere. Ikke Behøver man bytte alle deler som går på 6volt heller. Starteren
tåler 12V (sier alle som jeg har snakket med ihvertfall) Andre ting som går på 6Volt (vifte osv)kan bli værende
hvis man monterer en konverter. Har kjøpt noen av disse allerede fra Gasolin i porsgrunn
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... =konverter
Skal gi dere en tilbakemelding i vinter eller til våren hvordan dette har gått !:)
litt mer brukandes liksom.
Sikkert mange meninger om dette der ute, men det er ihvertfall en endring som kan reverseres
om man skulle ønske det senere. Ikke Behøver man bytte alle deler som går på 6volt heller. Starteren
tåler 12V (sier alle som jeg har snakket med ihvertfall) Andre ting som går på 6Volt (vifte osv)kan bli værende
hvis man monterer en konverter. Har kjøpt noen av disse allerede fra Gasolin i porsgrunn
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... =konverter
Skal gi dere en tilbakemelding i vinter eller til våren hvordan dette har gått !:)
-60 544A Special 2
Re: 6 Volt vs 12 Volt - fordeler og ulemper?
Men vindusviskerne flyr av skaftet!
Re: 6 Volt vs 12 Volt - fordeler og ulemper?
He. he, ja de hadde nok blitt litt gira med 12V , men de får også da en av disse
duppedittene så vi unngår ADHD - viskere
duppedittene så vi unngår ADHD - viskere
-60 544A Special 2
Re: 6 Volt vs 12 Volt - fordeler og ulemper?
Vindusviskeren vil som nevnt gå for fort og der nytter det ikke med motstander. 4 saftige dioder kan gå. det på grunn av ujevn belastning etter hvor pusserne befinner seg på vinduet.
Varmeapparatmotoren kan gå greit med motstander, men det anbefales å bytte til 12 volt
Starteren kan med fordel ha en lang tilfrselsledning på ca. to meter og være 16 mm for å dempe effekten. Det går meget bra på min sønns PV.
Da "safer" man starteren en del. Uansett må ikke starteren kjøres for lenge, det er ingen beregnet for.
Dynamoen kan med fordel gires opp for å få litt mer lading fra 1200 o/m ca. Det er også gjort av meg med hell...
Vindusspylermotoren kan også gå med redusert spenning fra motstander, men dioder er bedre på grunn av mer stabil spenning.
Varmeapparatmotoren kan gå greit med motstander, men det anbefales å bytte til 12 volt
Starteren kan med fordel ha en lang tilfrselsledning på ca. to meter og være 16 mm for å dempe effekten. Det går meget bra på min sønns PV.
Da "safer" man starteren en del. Uansett må ikke starteren kjøres for lenge, det er ingen beregnet for.
Dynamoen kan med fordel gires opp for å få litt mer lading fra 1200 o/m ca. Det er også gjort av meg med hell...
Vindusspylermotoren kan også gå med redusert spenning fra motstander, men dioder er bedre på grunn av mer stabil spenning.
-
- Posts: 31
- Joined: Mon 01 Jul 2013 22:13
Re: 6 Volt vs 12 Volt - fordeler og ulemper?
Vil ikke det å legge om til 12V senke fremtidig salgsverdi? Skal ha en pv som bruksbil og da blir det kanskje upraktisk med 6V.. Noen som vil liste opp alt som må byttes dersom en legger om til 12V?
Re: 6 Volt vs 12 Volt - fordeler og ulemper?
Synes det står mange ting om hva som må byttes over her i denne posten. Er du redd for verdifall på bilen, så er det ihvertfall ikke det som senker verdien. Det er som med alle andre biler at en bruker den som hverdagsbil. Da får en slitasjen og forfallet inn i verdivurderingen. Vinterkjøring på saltede veier er den ikke helt konstruert for slik som moderne galvaniserte biler er det. Det krever ihvertfall ekstremt vedlikehold, og oftere smøring av understellet enn på sommeren. Dette for å holde saltet unna stålet og forhindre at fuktighet trenger inn i lagere og hjuloppheng.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
-
- Posts: 31
- Joined: Mon 01 Jul 2013 22:13
Re: 6 Volt vs 12 Volt - fordeler og ulemper?
Det er forsåvidt sant. Om det er alt en må bytte burde det ikke være noe problem. Stemmer, bor heldigvis veldis sentrslt då trlleren vil ikke flytte seg mye av gangen. Ja, så var det saltet da..
Re: 6 Volt vs 12 Volt - fordeler og ulemper?
Jeg er fornøyd med å ha min som 6V.
Har et bra batteri, og har en smartlader tilkoblet hver natt som bilen er parkert i garasjen sin.
Har et bra batteri, og har en smartlader tilkoblet hver natt som bilen er parkert i garasjen sin.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 6 Volt vs 12 Volt - fordeler og ulemper?
Kjører også bra med 6 volt . Liker også utfordringen ved å finne ting til 6 volt som fungerer. Siste var USB lader til mobil og Pad(For de som har det). Det fungerer helt greit. Eneste er at jeg gjerne skulle hatt litt mer strøm til å drive lys/radio/vinduspusser/vifte osv osv. Sikkert mulig å finne en vekselstrømsdynamo i 6 volt også til en vettug pris, og hva er da problemet. B16 er normalt VELDIG lettstartet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").