Starter ikke etter motorbytte
Re: Starter ikke etter motorbytte
Den har nok stått 180 grader feil. Jeg fikk da hakket som rotor bruker til syl1 på plassen du har syl4. Snudde den, slik at den nå skal står slik som du har forklart, og bildet av bilen din viste, la oss si nede til venstre.
Legger med et par bilder av en reserve, for å vise at (etter mitt hode) var det mulig å montere denne feil vei (altså 180 grader). Jeg ser ingen forskjell på akslingen utenom hakket i motsatt ende til rotor. Forstår jo at jeg hadde den feil, men ikke at den bare kunne monteres en vei.
Legger med et par bilder av en reserve, for å vise at (etter mitt hode) var det mulig å montere denne feil vei (altså 180 grader). Jeg ser ingen forskjell på akslingen utenom hakket i motsatt ende til rotor. Forstår jo at jeg hadde den feil, men ikke at den bare kunne monteres en vei.
I akslingen nede i motoren er også sporet forskjøvet slik at den kun passer en vei. Det ER mulig å sette den feil, men det er ikke sundt for motoren.
Når den nå står riktig er step 2 følgende: Gjennomføringen mellom ledningen fra stiftene og ut til ledningen på utsiden. Denne MÅ IKKE under noen omstendighet komme i kontakt med huset på fordeleren. Her ligger det noen fiberskiver eller plast som isolerer skruen fra huset. Sjekk at disse er der og ikke har muligheter for å lage overslag mellom skruegjennomføringen og huset. Bruk gjerne Brake clean eller tilsvarende for å vaske delene. Ledningen som går til kondensatoren må heller ikke komme i kontakt med gods(Huset).
Ikke sikker på at ducttape ikke leder høye spenninger igjennom forøvrig. Men, det kommer jeg tilbake til. EN ting ad gangen.. Ting må være 100% for å virke skikkelig.
Når den nå står riktig er step 2 følgende: Gjennomføringen mellom ledningen fra stiftene og ut til ledningen på utsiden. Denne MÅ IKKE under noen omstendighet komme i kontakt med huset på fordeleren. Her ligger det noen fiberskiver eller plast som isolerer skruen fra huset. Sjekk at disse er der og ikke har muligheter for å lage overslag mellom skruegjennomføringen og huset. Bruk gjerne Brake clean eller tilsvarende for å vaske delene. Ledningen som går til kondensatoren må heller ikke komme i kontakt med gods(Huset).
Ikke sikker på at ducttape ikke leder høye spenninger igjennom forøvrig. Men, det kommer jeg tilbake til. EN ting ad gangen.. Ting må være 100% for å virke skikkelig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Hvis du har godt øyemål kan du se at "kilen" ikke sitter i senter, men litt forskjøvet til den ene siden.444NL wrote:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
En liten tilbakemelding om hvordan det har gått så langt.
Etter mye frustrasjon valgte jeg å la problemet ligge en stund, med godt mot og pågangsmot startet jeg på prosjeket på nytt.
Uansett hvordan jeg prøvde, denne motoren ville ikke starte. Nå var jo denne motoren nettopp revisert i følge selger (og ser vel nesten slik ut også på utsiden),
men jeg valgte å skjekke kompresjonen til denne motoren, sylinder 1 hadde 3 bar, syl 2, 3.6, syl 3 3,2, sylinder 4 gadd jeg ikke engang å skjekke.
Lånte ett kamera en kan pytte inn i tennplugg åpningen, og at en kunne utelukke at denne var revisert var ingen problem, den trengte revisering,
Ja, ja det var de bortkasta pengene.
Må nå finne meg en annen motor, men markedet er ikke stort på b16, så jeg må nok sette inn en b18 eller b20,
men det får jeg vel poste i en annen tråd
Etter mye frustrasjon valgte jeg å la problemet ligge en stund, med godt mot og pågangsmot startet jeg på prosjeket på nytt.
Uansett hvordan jeg prøvde, denne motoren ville ikke starte. Nå var jo denne motoren nettopp revisert i følge selger (og ser vel nesten slik ut også på utsiden),
men jeg valgte å skjekke kompresjonen til denne motoren, sylinder 1 hadde 3 bar, syl 2, 3.6, syl 3 3,2, sylinder 4 gadd jeg ikke engang å skjekke.
Lånte ett kamera en kan pytte inn i tennplugg åpningen, og at en kunne utelukke at denne var revisert var ingen problem, den trengte revisering,
Ja, ja det var de bortkasta pengene.
Må nå finne meg en annen motor, men markedet er ikke stort på b16, så jeg må nok sette inn en b18 eller b20,
men det får jeg vel poste i en annen tråd
Problemet ligger nok i topplokket, og det er ikke all verden å overhale det.
Jeg ville nok heller det enn å drive med modifiseringer, som kan ta svært mye tid.
Jeg ville nok heller det enn å drive med modifiseringer, som kan ta svært mye tid.
Hva var det du så som fikk deg til å trekke denne konklusjonen?444NL wrote:Lånte ett kamera en kan pytte inn i tennplugg åpningen, og at en kunne utelukke at denne var revisert var ingen problem, den trengte revisering,
Jeg synes det kan høres ut som om ventilene ikke tetter skikkelig.444NL wrote:.....men jeg valgte å skjekke kompresjonen til denne motoren, sylinder 1 hadde 3 bar, syl 2, 3.6, syl 3 3,2, sylinder 4 gadd jeg ikke engang å skjekke.
Tror Torbo2 har rett når han sier at problemet ligger i toppen.
Grunnen til at jeg kom til konklusjon at den ikke var revisert, var pga mye slagg, sot på stempel og toppen av forbrenningskammeret (skulle liksom være nyoverhalt)
OK, da blir det til å ta av toppen for å se hva som er galt, eventuelt sette på toppen fra den gamle motoren, som gikk til h#"#" , men her var problemet i under delen av motoren.
OK, da blir det til å ta av toppen for å se hva som er galt, eventuelt sette på toppen fra den gamle motoren, som gikk til h#"#" , men her var problemet i under delen av motoren.
Sot og slagg dannes temmelig fort spesiellt om motoren ikke er riktig satt opp. Jeg ville unektelig ha sett på timingen til kamakselen også. Går denne feil (Merkene ikke stemmer overens) så er det utrolig hvor dårlig resten fungerer. Var borti en Ford modell A (1930) som gikk en tann feil på kammen, og den var knapt kjørbar og ristet som et aspeløv på selv moderate turtall. Den var også nyoverhalt..
Det er også sjelden at en motor blir like dårlig på alle sylindere samtidig, og her var jo kompresjonen lav men tilnærmet lik. Forrige eier av motoren har nok fått start på den, men ikke noe mer, så har gitt den opp og byttet til noe annet. Den kan allikevel være nogenlunde frisk foruten timingen på kamakselen.
Lykke til
.
Det er også sjelden at en motor blir like dårlig på alle sylindere samtidig, og her var jo kompresjonen lav men tilnærmet lik. Forrige eier av motoren har nok fått start på den, men ikke noe mer, så har gitt den opp og byttet til noe annet. Den kan allikevel være nogenlunde frisk foruten timingen på kamakselen.
Lykke til
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Turbo2, 445 og Reodor57, jeg har bare en ting å si til dere:
Dere gir meg håp

Dere gir meg håp
Synes det høres ut som en god plan å sette over toppen fra den gamle motoren.
Lykke til.
Håper du holder oss oppdatert.
Lykke til.
Håper du holder oss oppdatert.
Sjekket om den står på tid...
Når begge punktene står ovenfor hverandre står begge ventilene på syl 1 åpne ???????
Ellers ser alt nytt ut, hver skrue, ring, pakning osv er ny.
Men skal ikke ventilene være lukket?
Når begge punktene står ovenfor hverandre står begge ventilene på syl 1 åpne ???????
Ellers ser alt nytt ut, hver skrue, ring, pakning osv er ny.
Men skal ikke ventilene være lukket?
Når ventilene på sylinder nummer fire - bakerst vipper, akkurat ligger på, og tenningsmerket står overens med kamdeksel (B18/20)/blokka skal rotoren peke på ledning til sylinder 1. Den skal altså tenne på sylinder en og stiftene skal akkuart ha åpnet, når syl fire vipper.
Det er forresten et merke i fordeleren som rotoren skal peke på på en originalfordeler.
DA skal den gå....
Det er forresten et merke i fordeleren som rotoren skal peke på på en originalfordeler.
DA skal den gå....
Beklager hvis jeg missforstår, men jeg tener på registerkjedet
Ok, da er nok kammen 180 grader feil, og jeg forstår deg riktig, altså at rotoren peker på syl 1.
Roterer du motoren slik at otoren peker på syl 1, skal ventilene på syl 4. vippe/ligge litt på...
Det er litt sent nå så det er det jeg kan si første omgang...
Det kan tyde på at kammn er satt feil på?
Avventer svar og kan kanskje svare bedre i morgen?
Roterer du motoren slik at otoren peker på syl 1, skal ventilene på syl 4. vippe/ligge litt på...
Det er litt sent nå så det er det jeg kan si første omgang...
Det kan tyde på at kammn er satt feil på?
Avventer svar og kan kanskje svare bedre i morgen?