Dodgedog wrote:Hei folkens.
Har gått til innkjøp av gammal Volvo etter noen år med Amerikanere. En Volvo PV -63 står nå utenfor stua

etter hva jeg har forstått så er dette en 544 D og jeg har full historikk på bilen. Har noen spørsmål ang den. 2 brødre fra Arendal kjøpte hver sin PV, den ene med 3 trins kasse og den andre med 4..forhandleren hadde mikset med biler og farge og enden på visa vart at de byttet girkasse på de.Er utvekslingen på kardangen den samme orginalt på en 3 trins kontra en 4?
syns den "uler" bra i høy fart..skulle gjerne hatt noe mer målere i bilen som temp og oljetrykk..er noe fra biltema egnet her?..hvilken olje brukere dere på gir/kardang?
Har prøvd å justere bremser så de tar likt, men dette er ikke lett har jeg funnet ut.Den trekke litt til venstre og ikke F om jeg klarer å få den til å slutte med det
noen gode råd her?
Eller så er bilen grei teknisk, men trenger pleie utvendig og ny lakk som blir prosjektet i vinter..Bruker bilen så å si hver dag nå og den virker fint den

Utvekslingen bak kan være forskjellig om det er B16- eller B18-motor. Jeg har ikke blitt klok på dette, da det er flere varianter og to produsenter som brukes, Spicer og ENV.
Tror man rett og slett må sjekke den aktuelle bilen, om ikke noen hoster opp noe fra spesifikasjonene?
Jeg har god erfaring med turteller og oljetrykksmåler fra Biltema.
Det at trommelbremser trekker, kan være en utfordring. Friksjonen må være dønn lik på begge sider, og selv om alt er ok må ofte bremsene varkjøres noe for å få dem til å ta likt. De må også være likt justert.
Er det fuktig vær, kan bremsene hogge til begge sider ettersom det passer, men det hleper å "tørke dem" ved å varmkjøre.
Bremsestov i tromlene kan også gi lumske bremser, eller om håndbremsen er justert før bremseskoene.
Bremseskoene må altså justeres med slakk vaier, og vaier må alltid justeres til slutt.
Skjeve tromler kan også hugge etter som det passer dem selv?
Men ser man litt grovt på det så skal det gå bra. De utålmodege bygger om til skivebremser, men det har også sine ulemper, og krever tilb´pasning av bremsetrykk til bakhjulene ++ ..
På girkassa er det olje uten EP-tilsetning som gjelder, og det har ikke Biltema! Jeg fikk feilinformasjon der en gang og fikk en girkasse som skrapa som en utslitt kasse. Jeg klarte å redde den ved å fylle på Castrols Syntans transaxle 75-90 - uten EP-tilsetning!!!. Så her bør man ikek kjøpe det første og beste. Torshov har en god fransk olje uten EP også forresten. Total - om jeg ikke husker feil? Var på nippet til å kjøpe den, da den er billigere....