tverrbjelke på pv
tverrbjelke på pv
hei har vært på eu kontroll me pven i dag. fikk beskje om at tverrbleken foarn omtrent bare var kjeks. og at mesteparten av gulvet også var meget dårlig. er det noen som har en slik bjelke liggende? og har noen tips om sveisedeler til gulvet?
takker på forhånd for all hjelp:)
takker på forhånd for all hjelp:)
Re: tverrbjelke på pv
er en 1963 mod 544
Re: tverrbjelke på pv
Når du skriver tverrbjelke, mener du da traversen der fjærene er festet, eller den som ligger under radiatoren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: tverrbjelke på pv
farlig rust i tverrbjelke foran. var det som sto på eu kontrollen. tror et var den mellom fjærene:)
Re: tverrbjelke på pv
Huff da. Da er det samme jobb som jeg har gjort i jan/feb i år, bortsett fra at du har gulv i tillegg.
viewtopic.php?f=4&t=1357
viewtopic.php?f=4&t=1357
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: tverrbjelke på pv
Drister meg til at dette er tverrbjelken under radiatoren, og ikke bærebrua til forstillingen. Hadde den vært bare kjeks hadde bilen fått kjøreforbud og hadde blitt avskiltet på stedet. Det er også som regel tverrbjelken under radiatoren som ruster vekk først da denne ikke er så utsatt for oljesøl som bærebrua er. Jeg vil tro at Jørgenrud kan skaffe denne som rustskadedel i tillegg til nye gulvplater. Sjelden noen har denne liggende da den er sveist fast på rammevangene. Alternativt kan en lage ny selv av et stålrør. Bare flytte over braketten til radiatoren. Litt omfattende jobb da fronten må av bilen for å få dette bra. Det gledelige er jo at det er mulig å gjøre dette enkelt med å ta fronten av i ett stykke. Løsner da i bakkant av skjermene, festet til innerskjermen mot rammevangen og forran. Festet under radiatoren er en del av festet for fronten, og så må støtfanger av og ledninger frakobles ved torpedoveggen. I teorien skal en da kunne ta av hele fronten inkl panser, noe jeg gjorde på min Duett. Største utfordringen din blir nok gulvet i bilen tenker jeg. Dette tar ofte med seg innsiden av kanalene også..(Heldigvis rette kanter her).
Oppfordringen er å ikke gjøre denne jobben for enkelt med å poppe på nytt gulv oppå det gamle. Det gjør vondt værre og stopper ikke rusten.. Om en ikke kan sveise fra før, så er dette en god anledning til å lære seg å sveise med MIG med dekkgass. God godstykkelse gjør det rimelig enkelt å lære seg .
Kan bare ønske deg lykke til . (Skal snart i gang igjen med min Duett etter jobben med restaurering av 2CV, og kan si jeg gleder meg til å sveise i "litt" tykkere stål enn grillfolie hehe.)
Oppfordringen er å ikke gjøre denne jobben for enkelt med å poppe på nytt gulv oppå det gamle. Det gjør vondt værre og stopper ikke rusten.. Om en ikke kan sveise fra før, så er dette en god anledning til å lære seg å sveise med MIG med dekkgass. God godstykkelse gjør det rimelig enkelt å lære seg .
Kan bare ønske deg lykke til . (Skal snart i gang igjen med min Duett etter jobben med restaurering av 2CV, og kan si jeg gleder meg til å sveise i "litt" tykkere stål enn grillfolie hehe.)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: tverrbjelke på pv
Jeg tenkte på det samme! Men noen bilder hadde vært fint...
Delen leveres av Jørgenrud. Det er forskjell på den til PV og Duett. Duettes er litt kortere (på min)... da jeg skiftet...
Delen leveres av Jørgenrud. Det er forskjell på den til PV og Duett. Duettes er litt kortere (på min)... da jeg skiftet...
Re: tverrbjelke på pv
pals har jo en veldig god anvisning på side 3 i sin restaureringstråd på hvordan denne skiftes på PV. På side to er selve delen vist . (Påls 444-53 under restaureringstrådene på forumet).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: tverrbjelke på pv
hei har visst ikke vært innom forumet på en stund. reodor har helt rett. er den fremre tverrbjelken som må byttes:)
dette ser plutselig ikke så galt ut alikevel:)
det eneste jeg lurer på er om bilen kan bli skakk av at jeg fjerner denne bjelken? er det noen forhåndsregler for hvordan jeg bør gjøre dette?
men lurer på om det er noen på forumet hær som kunne tenke seg å ta på seg denne jobben? jeg er veldig lite sveisekyndig.
holder til i vest agder
sjekket over gulvet. det var ikke så dårlig som først antatt. var bare jekkfestene som var defekte.
må bare si tusen takk for meget bra svar.
dette ser plutselig ikke så galt ut alikevel:)
det eneste jeg lurer på er om bilen kan bli skakk av at jeg fjerner denne bjelken? er det noen forhåndsregler for hvordan jeg bør gjøre dette?
men lurer på om det er noen på forumet hær som kunne tenke seg å ta på seg denne jobben? jeg er veldig lite sveisekyndig.
holder til i vest agder
sjekket over gulvet. det var ikke så dårlig som først antatt. var bare jekkfestene som var defekte.
må bare si tusen takk for meget bra svar.
Re: tverrbjelke på pv
Tverrbjelken er med på å stive av ramma, så den bør være på plass. Uten den vil det oppstå store belastinger på resten av ramma/rammevanger, og bilen blir "lealaus" i styring og ved krengning. Dette er teori, og jeg har ikke prøvd å kjøre uten, så jeg skal ikke påstå at det ikke går. Men jeg tror det begrenser sikkerheten en del?
Jeg syntes jeg så litt rust på framre rammevanger også, så der må det vel også gjøres noe? Det var bare noen blikk fra min side, så jeg skal ikke være for påståelig her heller, men jeg ville helt klart få ordnet opp i dette, jo før jo heller. På et eller annet tidspunkt må det jo gjøres noe, men om det kan vente til vinteren, er jeg usikker på. Jeg har ikke kjørt bilen, så jeg kan ikke uttale meg mer.
Det vlle jo vært synd å få sprekker i travers o.a. på grunn av feil i bjelken?
En nærmere kontroll av forstillingen ville nok si mer om virkninger elelr bivirkninger? Ved forsiktig kjøring på flat mark/vei, og forsiktig svingkjøring bør kunne gå uten fare, men den gamblingen vil ikke jeg ta ansvar for.
Jeg syntes jeg så litt rust på framre rammevanger også, så der må det vel også gjøres noe? Det var bare noen blikk fra min side, så jeg skal ikke være for påståelig her heller, men jeg ville helt klart få ordnet opp i dette, jo før jo heller. På et eller annet tidspunkt må det jo gjøres noe, men om det kan vente til vinteren, er jeg usikker på. Jeg har ikke kjørt bilen, så jeg kan ikke uttale meg mer.
Det vlle jo vært synd å få sprekker i travers o.a. på grunn av feil i bjelken?
En nærmere kontroll av forstillingen ville nok si mer om virkninger elelr bivirkninger? Ved forsiktig kjøring på flat mark/vei, og forsiktig svingkjøring bør kunne gå uten fare, men den gamblingen vil ikke jeg ta ansvar for.
Re: tverrbjelke på pv
Holder å sveise på en avstiver mens en reparerer. Se forøvrig pals tråd for råd.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: tverrbjelke på pv
Smart med avstiver, men den må sitte grundig fast da spenn i ramma kan vri opp sveisepunktene. Det sikreste er å finjustere bukkene under bilen slik at frontvangene er avlastet når frontrøret demonteres. Jeg kuttet av en cm fra vangen på den ene siden og justerte bukkene slik at røret matchet mot hverandre i hvilestilling. Da er ramma stabil og nytt rør kan sveises rett på. Dette er mer vikitg med bil med ramme. Rammevangene på PV er stabile i seg selv når bilen står på bukker, men greit med stiver uansett.