Senkesett til 544

Generellt om ombygging
Post Reply
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Senkesett til 544

Post by Røber'n »

Jeg har veldig lyst til å montere senkesett på 544'n, ikke blodsenking, men et litt lavere utseende som fortsatt er komfortabelt å kjøre med.
Har imidlertid funnet ut at det ikke finnes noen løsning pr i dag, bortsett fra Kappex, og det er for min del uaktuelt.
Jeg har derfor kontaktet Jørgenrud. De sa at de allerede har vært i kontakt med Lesjöfors, og at det lar seg gjøre, men at de er veldig interessert i å få tilbakemelding på hvor mange som kan tenke seg en sånn løsning... Fint om noen kan prate litt om senking når dere likevel skal bestille noen (små-)deler til glisene utover... 8)
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Senkesett til 544

Post by 445 »

Er det noen praktisk grunn for å senke PV'en, eller er det bare at det ser kult ut?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Senkesett til 544

Post by Torbo2 »

Senkefjærene (også generelt) fra Lesjofoss skal i prisnippet gi progressiv avvfjæring, i og med at de øverste og nedeste vindingene er viklet tettere. Ved normal kjøring skal fjærene være aktive i hele lengden av fjærtrådene, og gi fin komfort ved småhumper og dumer. Men ved belastning skal fjærene bli ekstra stive når den de tettviklede vinningene legger seg på og så blir den totale fjærvandring bli kortere og stivere. Bilen vil får en sportslig opplevelse i prinsippet. Men...
Strengt tatt skal det også monteres stivere støtdempere for å takle fjærstivheten og dens egensvingning og styrke... Men det gjøres vel heller sjelden?
Jeg monterte slike på min Amazon, og effekten ble kun sporstlig og senket bilen 4 cm. (3 cm oppgitt).
Så lav at eksosanlegget subbet nedi bremseprøve-rullene hos NAF. så de stusset også på om dette var noen god løsning?
De tettvilede fjærvinningene la seg på av bilens egen vekt, og komfortdelen var ikke til stede!
Bilen ble synig tøff, men ble rett og slett ukomfotabel og ved hurtig kjøring bunnet fjærene før jeg fikk satt på krengnigsstabilisator bak. Festene for denne måtte dessuten forsterkes, da fjærstivheten var altfor stor.

Så var det hele til å kjøre med, men så skulle fjærene godkjennes, med medfølgende papirer og ingen biltilsynsstasjon hadde tid før om et halvt år, det skulle jo koste penger det og...
Det kunne jeg ikke vente på, da bilen skulle på EU-kontroll, og det var ikke snakk om at de kunne ta det samtidig!
Så jeg vippet de av igjen og bruker nå originale fjærer med stabilisator bak. Når er bilen super å kjøre og sportslig nok, stiv og fin i svingene og mer stabil ved hurtig kjøring.
Nå er bilen som en god moderne bil å kjøre og den lystrer enhver rattbevegelse... Så fikk den også litt ekstra caster i hjulopphenget for å ble mer retningstabil..

Om Lesjøfors kan lykkes bedre med fjærer til PV, så kan det kanskje være noe å tenke på men bruker de samme prisnsipp og fjærtråd som til Amazon, noen som er trolig, så kan jeg ikke si annet enn lykke til!

På biler med lastregulator bak er senking risikosport!
Hvor mange ungdommer kjører rundt med for sterke/kraftige bakbremser og fare for å snurre rundt ved bremsing?
Det fordi lastregulatoren blir lurt til å tro at bilen er lastet med mye vekt og derfor trenger mer bremsetrykk, mens den er kun lavere bak fordi det er kottere/lavere fjærer!
Har ikke forsket på dette, men er ganske engstlig for at slikt kan være tilfelle?
Det skal jo tilpasses, men hvem er god på det? Og hvor står det noen om det?
På EU-kontroller sjekkes ikke forholdet med bremsekraft framme kontra bak! Det er nok mer alvorlig enn å henge seg opp i en vinsuspusser som ikke parkerer automatisk, f.eks..

Våre biler har ikke slikt luksus, så her er den faren ikke tilstede så langt jeg vet.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Senkesett til 544

Post by Torbo2 »

Det kan forresten hende at Bitema fortsatt har fjærer. Her kan man ta med en av de gamle, eller ta mål av høyde/dim. på fjærtråd/og bredde/diameter og finne en som er lik. Er fjærdimensjonen en mm mindre, må lengden være en anelse lengre om høyden på bilen skal bli liks som før. Ellers får man litt senking, men det kan jo være ønskelig.
Bakfjærer som er til Ford Escort kan eksempelvis passe framme til PV. De har samme lengde, en mm tynnere fjærtråd og gir ca. to mm senking, som er nesten usynlig, men det matcher bilen bra.
DEt kan også hende at man kan finne fjærer hos en bilopphugger som stemmer med PV-fjærer?
Og ingen negative effekter...
De beste hadde vært om Läsjofors kunne laget fjærer som hadde alle de tiltenkte egenskapene!?
Jeg kan tenke meg at de i så fall må bruke samme tråddiemensjon som originalt, om det skal fungere som god teori.
De jeg monterte hadde noe tynnere fjærtråd, om jeg ikke husker feil?
Det var trolig årsaken til at kun halve fjæra var aktiv etter montering.
En annen ulempe var at det ble harde slag i bilen i humper fordi de "bunnet". Så var det bare gummistopperne som til slitt tok de siste avfjæringen (slagene), om det var langt fra komfortabelt.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Senkesett til 544

Post by Torbo2 »

Skal man gå videre og begrense krengning, kan en enkel patent med et 40 cm flatjern og to vaierskjøter i hver ende monteres på midten av krengningsstabilisatoren. Effekten er avhengig av lengden på flatjernet, og med 40 ca. begrenses krenging betydelig og tilstrekkelig for de fleste. Trenger man mer kan man sette på uoriginalt stag bak i tillegg, men det bør ikke overdrives, da bilen for lett vil spinne på innerhjulet i sving. Og for å kompnsere det må man ha sperre på bakakslingen, men det er en helt annen gate av oppjustering av bilen...
Så gale er vel ikke de fleste av oss?
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Senkesett til 544

Post by Røber'n »

Her kommer litt tilleggsinfo om fjærene. Det det opprinnelig var snakk i mitt første innlegg var ett sett senkefjærer som skal tas fram til Jørgenrud og en svensk leverandør. Det er snakk om å lage fjærer som ser orignale ut. Det vil si fjærer med jevne vinninger, i svart farge, men med litt mer spenn slik at de blir litt lavere enn nye orignale fjærer. Min bil har falt såpass mye ned bak med orignalfjærerene, at det neppe kommer til å bli noe synlig forskjell, bortsett fra at den blir jevn fordi den også blir litt lavere foran. Etter det jeg har hørt finnes det få typegodkjenninger for biler laget før 1970, og at det derfor er vanskelig å fastslå hvor høy en pv skal være. Det må selvfølgelig være fri fjæringsvei, fjærene må selvfølgelig sitte fast, og hjulene skal heller ikke ta borti skjermene osv osv. 20mm senk er ikke mye på en bil som i utganspunktet har bortimot 20cm bakkeklaring. Jeg synes litt senking, sammen med litt brede hjul på pv er tøft, og kommer til å sikre meg et av de få settene som blir tatt inn. Blir morro å prøve...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Senkesett til 544

Post by Torbo2 »

Dette høres bra ut, da du velger jevne vindinger. Og et par cm senk er praktisk talt usynlig, men trolig nok likevel. Det kan hande de siger 0,5-1 cm etter hvert, så dette må jo være knall... Ikke minst fordi du bruker bakfjærene som er seget litt...
Så får du jo sportsbil!
Det kan jo være interessant å høre om dine erfaringer og utvikling av prosjektet?
jb1708
Posts: 9
Joined: Sat 20 Nov 2010 02:36
Location: Fredrikstad

Re: Senkesett til 544

Post by jb1708 »

Hei.
Det hadde vært fint med et senkesett men det fins fjører fra andre biler som passer og vi her i østfold har brukt Opel fjærer bak men blir da veldig lav :) men det ville du jo ikke men det er bare å måle å ta deg en tur på Biltema å se på fjærer der....senket PV med litt brede hjul gjør bilen litt tøffere syns jeg...eller så kan du jo vurdere luftbelger og da senker du ak det du vil...Håper du finner en løsning. Har selv en lav PV....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Senkesett til 544

Post by Torbo2 »

Ut på høsten er mine fjærer til salgs. De senker ca 20 mm og da trenger du ikke gjøre noen bak, og bilen blir litt sportslig i framtoningne. Jeg skal tilbake til de originale, da det kansje passer best til Duett? Men slikt er jo en smak sak...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Senkesett til 544

Post by Reodor57 »

Hei. Hva med Åkrene fjærfabrikk på Larkollen f.eks. Har selv for en del år siden fått spunnet nye fjærer til en Carina jeg hadde. La på 1mm på tykkelsen på godset. Ble helt konge det.. Ikke alle lager spiralfjærer lengre men har lagt seg på kun bladfjærer. Åkrene er vel en av de som fortsatt da lager spiralfjærer..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Senkesett til 544

Post by 445 »

Kan det være en ide å lage en ny gruppe under "Teknisk" som heter "Deleleverandører" eller lign.?
Dette med HVEM som produserer/forhandler HVA er ganske verdifull informasjon for mange.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Senkesett til 544

Post by Torbo2 »

Nå har jeg vel nærmest kjøpt fjærer, men det var jo interessant med Åkrene . :roll:
Har vel en mistanke om at det koster litt?
Polarstjernen
Posts: 4
Joined: Mon 14 Jan 2013 02:18

Re: Senkesett til 544

Post by Polarstjernen »

Torbo2 wrote:Det kan forresten hende at Bitema fortsatt har fjærer. Her kan man ta med en av de gamle, eller ta mål av høyde/dim. på fjærtråd/og bredde/diameter og finne en som er lik. Er fjærdimensjonen en mm mindre, må lengden være en anelse lengre om høyden på bilen skal bli liks som før. Ellers får man litt senking, men det kan jo være ønskelig.
Bakfjærer som er til Ford Escort kan eksempelvis passe framme til PV. De har samme lengde, en mm tynnere fjærtråd og gir ca. to mm senking, som er nesten usynlig, men det matcher bilen bra.
Vil det si at Biltemas bakfjærer til Ford Escort 95-01 passer framme på PV ? Trenger noe å erstatte kappede fjærer framme på min 444 med, fått tak i brukte bakfjærer, men mangler fortsatt framfjærer...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Senkesett til 544

Post by Torbo2 »

Om de fortsatt har så kan det være verdt å prøve. Alle målene er rikitige og det er Läsjofors som har lagd dem, så de skulle holde.
De senker ca 2,5 - 3,5 cm. Det er ikke all verden, men blir det for mye, kommer hjulvinklene i ulage, så å senke mer er litt risk...
Spissingen må stilles litt uansett.

Sjekk målene for sikkerhet skyld, spes. diameter og lengde. Stålet er noe tynnere, men det går bra...
Post Reply