Reodor57 wrote:Kun litt overflaterust noen steder, men pusset pent med stålbørste og hadde Owatrol i lakken. Blir jo ikke akkurat vinterkjøring i framtida på denne nå. Bare kosekjøring i sommerregn, og da holder Bengalakk og Owatrol i massevis er min erfaring. Gøy å ha tilnærmet original farge på bærebrua også hehe. Oppdaterer når motoren pynter opp litt også. Da er det på tide å flikke litt på eventuelle lakkskader etter motormontering også før jeg sier at jeg har fortjent å ta "freddan" med gullrekka
Intreressant det med Owatrol i Bengalakken! Blir den seig og sterk og mer tett og rustbeskyttende?
Jeg har nemlg opplevd at Bengalakken blir hard og sprekker etter et tiår.... Så jeg vurderte faktisk å ta et par oljedråper i den sist jeg brukte den...?
Men det ble med tankene...
Reodor57 wrote:Bare kosekjøring i sommerregn, og da holder Bengalakk og Owatrol i massevis er min erfaring.
Jeg gjorde en erfaring i går kveld. Biltemas svarte 2K lakk var utrolig god å jobbe med. Den fløt fint utover og det var lite eller ikke sig, selv med ganske tykt lag. Brukte hvit grunning, men selv med bare 1 strøk svart var det helt svart. Jeg har ikke opplevd maken.
Stanken, derimot, husker jeg snart ikke noe mer av. Det var nok noen hjerneceller som ble påvirket.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2 wrote:Intreressant det med Owatrol i Bengalakken! Blir den seig og sterk og mer tett og rustbeskyttende?
Har brukt dette i flere år. Kan bekrefte at den blir mer seig, og trenger bedre inn i porer/sprekker.
Kan ikke dokumentere at rustbeskyttelsen blir merkbart bedre.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Grunnen til å bruke Bengalakk med Owatrol kommer fra den gangen jeg gikk på ungdomsskolen ca 1970. Der hadde vi metallsløyd vi heldiggrisene . Lagde den gang en utelampe av forholdsvis tynt stål (ca 1mm plate) og bøyd tynt stålrør hvor metallet var så tynt at ornameter av smijern ble limt på med Aralditt for ikke å brenne hull. Den har hengt ute i vær og vind siden det, og jeg ga den først et nytt lag med samme blanding for en ca 10 år siden da røret begynte å flasse litt. Altså holdt den i over 30 år, og selv om det flasset litt var det kun løs overflaterust. Sola hadde jo også slitt temmelig mye på lakken.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Nja har litt rust i karosseriet som skal vekk før våren, men er ikke veldig skremt av det jeg ser nå ihvertfall . Håper det ikke dukker opp for mye som jeg ikke ser nå..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Dagens gjøremål var å tømme hengeren for ved. Ble ca 20 sekker når den var tømt og kløyvd.. I går hadde vi gjester så da ble det lite gjort . Men, jeg har da fått gjort litt. Montert og justert 123 tenning, justert ventiler. Montert bensinpumpe og manifold med forgasser, samt pusset ned toppdeksel og klargjort for maling . Så får vi se om kvelden bringer mer...
Går litt trått om dagen. Mye å gjøre på jobb, og så kom det litt snø så en måtte brøyte. I tillegg kom en kompis med en båtmotor som han hadde hatt saltvannslekkasje på, så den så ikke ut utvendig.. Litt styr å få den inn også når det ikke er kjørevei inn i garasjen ennå. (Frosten kom litt tidlig og drenasjeristene er ikke montert. Lasterampene jeg har laget selv tålte vekten av henger og motor heldigvis så vi fikk den inn. Men ting tar tid. Motoren min er ihvertfall snart klar for prøvestart. Har montert det meste unntatt kjøling og clutchoverføring, og så fronten da. Dynamoen ble overhalt med nye lagere i går kveld. Synd at sprengskiven under mutteren til remhjulet røyk, for den er vrien å få tak i ser det ut til. De fleste har M12, men denne er drøyt 16mm..
Snart klar :-)
Ser jo fint ut da , så med litt flaks får jeg på frontstykke og panser med tilhørende deler slik at jeg får koblet opp vannsiden iløpet av helgen . Selvsagt mye igjen, men fint å kunne flytte på bilen igjen .
Blir nok ikke rare fremgangen heretter dessverre. Som før nevnt har jeg lovet meg bort til naboen og hans 2cv. Men har da fått gjort litt. Montert eksosanlegget og gravd ut ca 1kg møkk fra kardantunellen. I dag har jeg gravd frem mellomakselen og faktisk startet opp bilen:-). Første start på ett og et halvt år . Litt kluss med forgasseren pga løs flotørdyse. Går nå som en klokke, men må vente litt på kjølingen så kan bare gå noen minutter om gangen. Dagens utfordringer i bilder...
Skal være et knuteledd
Etter en omgang med hammer og skrutrekker og gammeldags avfetting
Ferdig malt :-)
Ferdigmontert motor med midlertidig tank :-)
Fikk forresten grunnet og lakket de "nye" felgene på innsiden i helgen også