Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Torbo2

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by Torbo2 »

Det skulle være mulig, men det er nok en omfattende jobb. Amazon har også noe tilsvarende. Kanskje man kunne sett på om hele arrangementet fra Amazon kan passe rett inn?
Det nok flere muligheter, men noe styr blir det vel uansett?
Tenkte også på å sette inn en fleksibel rattstammebit fra en nyere bil, men da kan det bli mye styr med godkjenning?
Dette er kanskje noe komplisert hele saken, men det er lov å tenke har jeg hørt...
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Dette er kanskje noe komplisert hele saken, men det er lov å tenke har jeg hørt...
Det er jo absolutt lov å tenke! Plutselig finner man en enkel løsning som gir gode resultater.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg kan bare si at jeg fikk bedre kontroll med bilen etter en god oppjustering av hjulopphenget, da det var et slitt styrestag.
De andre tingen var ordnet fra før. Ellers er jeg opptatt av spissingen, som har alt å si for dekkslitasje (tro det eller ei).
Her har jeg prøvd ut alt fra 0 til 4 mm. Den går best med to, men den forandrer seg mye med vektbelastning, så man må en en måle og justere til 2 mm med en person i bilen eller sette spissingen på +1 mm uten belastning.
Det er en forutsetning at det ikke er slakk her og der. Med slakk, kan alle mål bli uberegnelige.

Slakk i bakhjulsoppenget har jeg ikke sett så mye til, men kanskje det også er noen å tenke på?
De med mer erfaring enn meg på PV vet nok mer her?

På min Duett har jeg satt inn nye fjærbolter og fiket fjærfestene bak. Kanskje jeg har bilder her, men det må jeg sjekke. Det er lenge siden jeg har gjort dette. Jeg fikk vel en følelse av at bilen ble mer stabil etterpå? Teori skulle jo tilsi det, men det er framme bilen er mest følsom, virker det som.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Bilde av bakre fjærfeste til bladfjærene. Her måtte jeg sveise inn et stykke på begge sider, da det manglet noe i midten.
Image
Det innringede stykket ble satt inn...
Jeg gjorde dette grundig ved å borre og meisle ut naglene for etterpå å sette inn bolter. Derved kan jeg også shimse opp fjærfestene for å få lik høyde (på millimeteren) på begge sider...
Mutterene på oversiden av ramma var litt vanskelige å holde i mot, så her sveiset jeg på bolter (små håndtak) på hver mutter som holdt imot. Så var det bare å skru fra nedsiden. Da er det raskt å finjustere senere.
Ikke så ulikt problemstillingen framme på ramma over treversen...
Image
Jeg tenker på å sette inn gassdempere, som trolig vil øke høyden bak noe? Kanskje en halv cm?
Men den er jo grei bak som den er tror jeg?
Jeg skal bytte fjærene framme, og da kan det bli mer viktig å bedre høyden bak med ca. en cm?
Shims pluss gass....

Eller pneumatiske- (luft-) fjærer i tillegg? Så får jeg en lastekapasiet uten like, men trenger jeg det? :roll:
Post Reply