Tomgangs problemer

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Håvard E Johansen

Tomgangs problemer

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Får ikke pv bilen til å gå som den skal på tomgang, mistenkte falskluft, etter som det var gamle pakninger. Så dem har jeg byttet, men det ble ingen forandring. Den går som den skal når den ligger på 1000-1200 runder, men så fort jeg kommer under ett punkt så blir det ikke så bra lenger.

Men har Jeg fått montert pakningen riktig?? Syns den klemmer så dårlig imellom her. (se bildet) Sprutet startgass imellom, var kansje litt forandring på motor gange. :(

Image

0,15 på bladmålet

Image

Image
Torbo2

Re: Tomgangs problemer

Post by Torbo2 »

En hurtigløsing, som har fikset det for meg mange ganger, er å skru ut tomgangsdysa og blåse inn med en blåsepistol forsiktig. Ikke fullt trykk, men bare noen få forsiktige blås.. Det vil trolig fjerne et lite (noe) rusk innenfor dysa, eller videre innover mot flottørkammeret.
Når evt. rusk er blåst tilbake, kan problemet oppstå igjen, så da bør flottørkammeret renses for å slppe at rusk kan komme inn isystemet. Sjekk også at noen de små messing-/alu.pluggene i bensinkanalene ikke er løse.
Virker ikke dette må tomgangssystemet blåses reint uten dyser montert.
Den klaringen du måler der er jo merkelig? Og det skal jo ikke være noen klaring der, så det kan gå litt falsk luft der, men ikke kritisk vil jeg tro, da selve dysestykket går inn i forgasserhalsen.
Men man må holde press på flottørhuset mot forgasserhalsen når man skrut fast flottørhuset, da det ikke er særlig presisjon her. Det bør sjekkes/gjentas...
Tomgangsskruen skrus inn mens du teller omdreininger, og normalt er det 1,5 omdr. ut fra bunnstilling, om du skulle glemme hvordysa stod.
Flotte bilder forresten! Og ikke misnt - flott motor! :)
Håvard E Johansen

takk, men må jeg ha av gasseren igjen da, eller kommer jeg til uten?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Håvard E Johansen wrote:takk, men må jeg ha av gasseren igjen da, eller kommer jeg til uten?
Her kan forgasseren bare stå på plass om du har trykkluft (evt. på sprayboks) tilgjengelig.
Flottørhuset kan også demonteres mens forgassen står på plass, evt. stramme mot forgasserhalsen og skru til skruene på lokket over flottørkammeret, om du vil prøve det føst, men det har du vel sett.
Håvard E Johansen

Ja. Nå har jeg vært ute å tatt ned flotørhuset, tatt ut dyser blåst reint, montert det hele isammen igjen.
Det hjalp ingenting. :?
Men så prøvde jeg å holde for luftfilteret, gikk noe bedre.
så stengte jeg det nesten helt med handa, mens jeg ga ganske så mye gasspådrag.

Vips så gikk den helt reint :D :D Kunne nesten tele viftebladene mens den gikk.
Helt frisk.
Kan den ha sugd seg rein selv? at det ble ganske så høyt trykk i gasseren når jeg holdt for luftfilteret??
Har litt vondt av ting jeg ikke vet, selv om den er friskmeldt. :o
Torbo2

Post by Torbo2 »

Håvard E Johansen wrote:Ja. Nå har jeg vært ute å tatt ned flotørhuset, tatt ut dyser blåst reint, montert det hele isammen igjen.
Det hjalp ingenting. :?
Men så prøvde jeg å holde for luftfilteret, gikk noe bedre.
så stengte jeg det nesten helt med handa, mens jeg ga ganske så mye gasspådrag.

Vips så gikk den helt reint :D :D Kunne nesten tele viftebladene mens den gikk.
Helt frisk.
Kan den ha sugd seg rein selv? at det ble ganske så høyt trykk i gasseren når jeg holdt for luftfilteret??
Har litt vondt av ting jeg ikke vet, selv om den er friskmeldt. :o
Suverent!
Det du ikke klarte med trykk klarte du altså med sug! CA. 1 kg´s undertrykk, blir det ikke det? Det må jo ha vært noe der på lur, og da fikk du det trolig riktig vei, slik at du slipper å få samme problem igjen på en stund.... :roll:

Tipset er notert! :)

Da holder jeg meg til sugediesel, og lar turboen ligge! Da har jeg rent innsug!
Det var ikke bare en spøk.
Ikke helt til sammenlikning, men likevel:
Turbomotorer har faktisk en tendens til å sote til innsuget, da de ofte er utstyrt med en såkalt EGR-ventil som slipper eksos og en anelse sur olje fra turboen i innsuget, en slags fuskemetode for å få "pene" utslipp.
Med min sugediesel slipper jeg det problemet, jeg ikke slipper en skvett med eksos inn igjen..
Håvard E Johansen

Ja. Har en volvo 740 Turbo intercooler selv. Dem fleste volvo motorer etter b20 har vel EGR-ventil. B200\B21\B230 osv
Men takk for tips, begynte å miste håpet litt på at det var gasseren, at det var andre mer tidkrevende ting, utette ventiler osv osv.
445

Post by 445 »

Dette var interessant. Takk for et fint tips.
Litt vanskeligere for oss med B16, men absolutt verdt å forsøke.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
445

Post by 445 »

Håvard E Johansen wrote:0,15 på bladmålet

Image
Akkurat denne forstår jeg ikke. Trodde det skulle være helt tett her. Det er vel derfor det er en pakning der?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det er jo litt merkelig, men det er jo litt slakk i skruhullene på toppen, så om kam klemmer flottøruset inn mot forgasserhalsen skal det bli tett. Men kan jo vurdere å lage tykkere pakning, men som nevnt tidligere er ikke dette kritisk 8tror jeg), da dyser med rør følger fløttørhuset helt inn i forgasserhalsen, så evt. falsk luft her har ikek stor betydning, og kan kompenseres med blandingsskruen.
Man akn jo også file hullene på toppen over flottørhuset 0,2 mm oale for å få mer klem på pakningen som ikke har god kontakt.

Det viktigste nå er jo at Håvard fikk bilen til å gå fint!
Håvard E Johansen

Ja. Fikk litt mer klem på pakningen etter motering siste gangen, var litt mer obs på å trykke den mot halsen.
Men ser at det kunne nok ha vært litt tykkere pakning, istede for den papir pakningen.
Kansje lik den pakningen som er i bunn mot insuget. (grønn) Eller paknings lim fra biltema som man ikke får kjøpt lenger.
Men man får jo kjøpt tilsvarenes lim fra Loctite.(kansje bedre) :D Eller slippe stein på dremel multi å slippe litt større hull, slik som torbo foreslår.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ikke for å mase for mye, men pakningslim der ville jeg ikek brukt. Det kan hende du må ta av flottørhuset igjen, for evt. å rense nedi det på et tidspunkt, og med pakningslim er ikke pakningen brukbar etterpå.
Det fine her er at man kan rense forgasseren på landeveien uten å ta den ut, og siden tetningen mot halsen ikke er kritisk, er det bare å kjøre....
Håvard E Johansen

Hei, Er ikke mas, er bare glad for div meninger om samme sak. ofte så blir det en løsning litt mitt i mellom. hehe
Som ofte virker. :D :D
445

Post by 445 »

Håvard E Johansen wrote:.....Eller paknings lim fra biltema som man ikke får kjøpt lenger.
Men man får jo kjøpt tilsvarenes lim fra Loctite.(kansje bedre) :D
Har du noe navn på dette pakningslimet fra Loctite?
Lukter det også tjære?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det må sjekkes!

hmmm.... skal se i katalogen, bare et lite øyeblikk....

Skal vi se:
Bla, bla ,bla, AAA, bra!

Der var den:
Locktite@ 5699 Fleksibel - pasta
Idell til tetning av alle typer flenser, deriblant pregede metallplater som krever bestandighet mot vann/glykol. Klebefri etter 10 min.
Eks: Vannpumpe, forgasser o. a.

Loctite 5970 Fleksibel - pasta
Erstatatning til kork og papirpakninger på stansede flenser osv. kn brukes på plast og malte deler bl.a.

Så spørs det om disse kan leveres i små tuber?
Hilsen generalagenten...
Post Reply