Selv små dieamterfoskjeller, som slitte framme i forhold til bak, er farlig ifølge de som gir seg ut for å ha greie på det. Jeg vet ikke og har ikke verken beregnet eller erfaring med dette.
men spørmålet er om det er medvirkende til Toyotas råd om ombytting framme til bak og omvendt for å jevne ut sltasjen?
Jeg ville sjekket det med importøren, eller andre som er godt inne i denne materien...?
kanksje andre her på forumet vet og bare ikke sier noe?
Best bak
Re: Best bak
Her er fra instruksjonsboken:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Best bak
Der var den, jaggu har de ikek tenkt på det og! Så dda er det holk hold i påstandene, riktig/likt er jo også viktig.
Limited slip er vel en slags viskosekobling som kan utvikle varme og medføre brente lameller og olje om det er hastighetsforskjeller over lang tid, f.eks. ved langkjøring og at den "jobber" hele tiden. Friksjon skaper jo varme, men bitte små forskjeller gir liten varme liten fare.
Det var jo godt å få avklart dette!
Så vet flere av oss hva og hvordan ting henger sammen...
Limited slip er vel en slags viskosekobling som kan utvikle varme og medføre brente lameller og olje om det er hastighetsforskjeller over lang tid, f.eks. ved langkjøring og at den "jobber" hele tiden. Friksjon skaper jo varme, men bitte små forskjeller gir liten varme liten fare.
Det var jo godt å få avklart dette!
Så vet flere av oss hva og hvordan ting henger sammen...
Re: Best bak
Jeg har også forstått at beste dekkene skal være bak, spesielt på våre nye, som oftes forhjulsdrevne biler.
Uten å starte noen håpløs diskusjon (håper jeg), så lurer jeg litt på om dette er like innlysende for våre gamle biler.
De har trommelbremser rundt hele, har bakhjulstrekk og ingen elektroniske (over)styringssystemer.
For det første så opplever jeg en veldig jevn slitasje mellom for- og bakhjul på Duetten. Bremser og styring sliter på forhjulene, fremdriften sliter på bakhjulene.
For det andre så innbiller jeg meg (uten å ha sjekket) at våre gamle biler har en styring som er "satt opp" litt annerledes enn nyere biler.
Altså; Gjelder "beste dekk bak" alt fra trehjulssykler via T-Ford til semitrailer, eller er bevisene best for moderne personbiler?
Misforstå meg rett: Jeg vil uansett ikke ta noen sjanser, og kommer til å sette de beste dekkene bak dersom de slites ujevnt.
Uten å starte noen håpløs diskusjon (håper jeg), så lurer jeg litt på om dette er like innlysende for våre gamle biler.
De har trommelbremser rundt hele, har bakhjulstrekk og ingen elektroniske (over)styringssystemer.
For det første så opplever jeg en veldig jevn slitasje mellom for- og bakhjul på Duetten. Bremser og styring sliter på forhjulene, fremdriften sliter på bakhjulene.
For det andre så innbiller jeg meg (uten å ha sjekket) at våre gamle biler har en styring som er "satt opp" litt annerledes enn nyere biler.
Altså; Gjelder "beste dekk bak" alt fra trehjulssykler via T-Ford til semitrailer, eller er bevisene best for moderne personbiler?
Misforstå meg rett: Jeg vil uansett ikke ta noen sjanser, og kommer til å sette de beste dekkene bak dersom de slites ujevnt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Best bak
Det er andre forhold som gjør seg gjeldende. Som at piggdekk ikek alltid er best. Og bruker man sunn fornudt og kjører med god sikkerehtsmargin - etter forholdene er jo ikke dette et stort problem. Men tenkt "Worst case" og for folk som ikke allti er konsentrert om kjøringen, synes jeg saken fra Vi Bilägare er på sin plass.
Nå skal ikke jeg opptre for bastant her, men jeg vil dempe det hele med å si at jeg velger de beste bak på PVen også. Framme er det god vekt, også i sving, så jeg er ikke bekymret. Hvis alt er i orden på våre biler sliter de ganske jevnt...
Alt kan være annerledes med en bruksbil i en stresset situasjon... Jeg er langt fra sikker på hva jeg skal gjøre om baken slipper på en forhjulstrekker? ikek tør jeg å gi gass og heller ikke bremse, kun vente lamslått...
Jeg har en historie fra et opplegg med en trailersjåfør som fikk sleng på firehjulhengeren nedover bakkene fra Kvikneflell, den er for nervepirrende til å fortelle noe om i kveld. Det var like før hele ekvepasjen sakset seg, og var copilot og satt og hold meg fast i passasjesetet...
Hengeren hadde sommerdekk...!!! ikke ukjent... i overgangsperioder høst/vinter- vinter/vår...
Ok jeg kan like godt ta to setninger til:
"jeg spurte om det ikek er glatt nå? Nei når det slutter å plaske under skjermene er det glatt, sa han...
To minutter etterpå sa jeg - nå er det sluttet å plaske under skjermene sa jeg! Og før ejg hadde fullført setningen kom hengeren ut mot autovernet i motsatt kjørebane. Kaldt og rolig sa han, da får jeg gasse på litt da... og da kom hengeren på plass... Da var nervene på høykant!
Vet ikke om det var flaks eller kunnskap, is i magen eller? Det var i alle fall en episode som satte seg, og det var godt at jeg ikke kjørte da!
Jeg kjørte tidligere i løypa og mellom Åre i Sverige og Trondheim, og da vimsa hengeren fra side til side, og jeg spurte om hva vi skulle gjøre? Bare sett ned farten 5 km/t, var svaret. Og så var resten av kjøreturen greit til Trondheim, da vi byttet plass.
Jeg kan vel ikke akkurat si at jeg var trygg på bransjen etter dette, men dette er flere år siden, så jeg vet ikke om ting har blitt bedre? Trolig med norske...?
Utenlandsske trailere leser vi jo om i avisene nesten daglig, men det er noen annet....
Nå skal ikke jeg opptre for bastant her, men jeg vil dempe det hele med å si at jeg velger de beste bak på PVen også. Framme er det god vekt, også i sving, så jeg er ikke bekymret. Hvis alt er i orden på våre biler sliter de ganske jevnt...
Alt kan være annerledes med en bruksbil i en stresset situasjon... Jeg er langt fra sikker på hva jeg skal gjøre om baken slipper på en forhjulstrekker? ikek tør jeg å gi gass og heller ikke bremse, kun vente lamslått...
Jeg har en historie fra et opplegg med en trailersjåfør som fikk sleng på firehjulhengeren nedover bakkene fra Kvikneflell, den er for nervepirrende til å fortelle noe om i kveld. Det var like før hele ekvepasjen sakset seg, og var copilot og satt og hold meg fast i passasjesetet...
Hengeren hadde sommerdekk...!!! ikke ukjent... i overgangsperioder høst/vinter- vinter/vår...
Ok jeg kan like godt ta to setninger til:
"jeg spurte om det ikek er glatt nå? Nei når det slutter å plaske under skjermene er det glatt, sa han...
To minutter etterpå sa jeg - nå er det sluttet å plaske under skjermene sa jeg! Og før ejg hadde fullført setningen kom hengeren ut mot autovernet i motsatt kjørebane. Kaldt og rolig sa han, da får jeg gasse på litt da... og da kom hengeren på plass... Da var nervene på høykant!
Vet ikke om det var flaks eller kunnskap, is i magen eller? Det var i alle fall en episode som satte seg, og det var godt at jeg ikke kjørte da!
Jeg kjørte tidligere i løypa og mellom Åre i Sverige og Trondheim, og da vimsa hengeren fra side til side, og jeg spurte om hva vi skulle gjøre? Bare sett ned farten 5 km/t, var svaret. Og så var resten av kjøreturen greit til Trondheim, da vi byttet plass.
Jeg kan vel ikke akkurat si at jeg var trygg på bransjen etter dette, men dette er flere år siden, så jeg vet ikke om ting har blitt bedre? Trolig med norske...?
Utenlandsske trailere leser vi jo om i avisene nesten daglig, men det er noen annet....
Re: Best bak
En kollega skulle kjøpe 2 nye vinterdekk denne uken.
Jeg sendte han linken i første innlegg, og ba han om å sette de beste bak.
Dessverre valgte han å sette dem frem, da han ellers ikke ville komme opp bakken hjemme med sin forhjulsdrevne Passat.
Sukk.
Jeg sendte han linken i første innlegg, og ba han om å sette de beste bak.
Dessverre valgte han å sette dem frem, da han ellers ikke ville komme opp bakken hjemme med sin forhjulsdrevne Passat.
Sukk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Best bak
Hvis bakken er viktigere enn å slenge baken i fronten på andre så må det vel bli sånn da?
Kjører han med uvanlig god sikkerhets margin ellers, så kan det jo gå bra, men da må han vite hva han gjør! - mener jeg da....
Og noen er uenige i det så det får så være...
Jeg er mest bekymret for ungdom som "tøyer strikken" på alle måter.
Kjører han med uvanlig god sikkerhets margin ellers, så kan det jo gå bra, men da må han vite hva han gjør! - mener jeg da....
Og noen er uenige i det så det får så være...
Jeg er mest bekymret for ungdom som "tøyer strikken" på alle måter.
Re: Best bak
Han har fått tydelig beskjed, og har aktivt tatt stilling til problemstillingen.
Da kan han "ha det så godt".....
Håper bare at han ikke treffer noen.
Da kan han "ha det så godt".....
Håper bare at han ikke treffer noen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Best bak
Mer kan vi ikke gjøre!