Rustbeskyttelse og mer?
Rustbeskyttelse og mer?
Kan dette være noer der man ikke kommer til med kosten eller på steder som trenger litt beskyttelse?
http://www.kullagret.com/omega-636-krypolja-400ml/679-0
http://www.kullagret.com/omega-636-krypolja-400ml/679-0
Re: Rustbeskyttelse og mer?
Den ser bra ut, men er den bedre enn WD40?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Rustbeskyttelse og mer?
Jeg er mest kjent med CRC 556, men skjønner at du har god erfaring med VD40. Jeg synes begge fungerer bra til sitt bruk..
Det beste er vel å bruke noe i det hele tatt, bortsett fra silicon da, når det trengs. Men noen erfaringer er jo greie å ta med seg...
Det beste er vel å bruke noe i det hele tatt, bortsett fra silicon da, når det trengs. Men noen erfaringer er jo greie å ta med seg...
Re: Rustbeskyttelse og mer?
Jeg kan i hvertfall skryte av WD40 sin egenskap som fordriver av olje, etter et lite uhell med Mitsubishien. En "ispropp" skapte forleden trykk som gjorde at peilepinnen skatt litt ut, og olje hadde sprutet ut og oversprøytet dieselpumpen, hvis el-kontakter ligger forholdsvis ubeskyttet. Resultat: Pumpen kortsluttet, og bilen nektet å starte.
Etter en nødtelefon til Reodor57, ble feilen lokalisert, og kontaktene fikk en god dusj WD40. Etter to minutters venting: Nytt startforsøk, og motoren surret i gang. Alt takket være gode kontakter (sic!) i PV-klubben. Stor takk til Reodor57 - og WD40.
Langtidsplan: Beskytte kontaktene på dieselpumpen, samt isolere det røret der isproppen oppstår.
Etter en nødtelefon til Reodor57, ble feilen lokalisert, og kontaktene fikk en god dusj WD40. Etter to minutters venting: Nytt startforsøk, og motoren surret i gang. Alt takket være gode kontakter (sic!) i PV-klubben. Stor takk til Reodor57 - og WD40.
Langtidsplan: Beskytte kontaktene på dieselpumpen, samt isolere det røret der isproppen oppstår.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Rustbeskyttelse og mer?
..... og stripse fast peilepinnen....?hlyshaug wrote:Langtidsplan: Beskytte kontaktene på dieselpumpen, samt isolere det røret der isproppen oppstår.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Rustbeskyttelse og mer?
Spøk til side. Jeg har krympestrømper. Kan de brukes til å beskytte kontaktene med?hlyshaug wrote:Langtidsplan: Beskytte kontaktene på dieselpumpen
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Rustbeskyttelse og mer?
Forstår at dette er feil tråd for å følge opp Mitsu-problemer, men neste gang vi treffes håper jeg å få høre mer om dette. Forstår ikke hvordan olje kan føre til kortslutning.hlyshaug wrote:.... olje hadde sprutet ut og oversprøytet dieselpumpen, hvis el-kontakter ligger forholdsvis ubeskyttet. Resultat: Pumpen kortsluttet....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Rustbeskyttelse og mer?
Mye karbon i gammel motorolje fra dieselmotor. Er ikke rare krypstrømmen som skal til, og karbon leder strøm. (Er min teori da.....hehe)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Rustbeskyttelse og mer?
Det hadde vært morsomt å teste!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Rustbeskyttelse og mer?
Snakker om om blande inn bilmerker, men dette er vel en VE-pumpe fra Bosch. På min VW camper diesel er det en kabelsko som sitter på dieselpumpa som ifølge andre eiere av samme bil har hatt kontaktproblemer. Jeg har ikke hatt kontaktproblemer der, men på tre andre steder i nærheten på motoren og på starterinnslaget. Da har det vært korrosjon. Så løsningen på de tre stedene har vært rens og olje/fett på kontaktene for å unngå samme problem igjen. På ledningen som går fra starteren til batteriet satte jeg på ny kabel i tillegg til den gamle på 16 mm2, og loddet kabelskoen i tilelgg. Da mister jeg ikke spenning på veien...
På sensoren for oljetrykk ved turtall, fikk jeg varsellyd, da det oppstod kontaktproblemer - og i en tunell!
Grunnen til at jeg ikke har hatt korrosjon på dieselpumpa, er at jeg napper den av ved hvert oljeskift, slik at motoren ikke "fyrer" uten oljetrykk.
Men i den forbindelse har den også fått litt olje eller fett på seg. Jeg vurderer forresten å kjøpe en slik elektrisk ventil for å ha i reserve, da man ikke får kjøpt slike på bensinstasjoner. Kjekt å ha i bilen med andre ord.
Om noen har opplevd at den ryker, og med 0 diesel så går jo ikke bilen...
På Mitsubishi er det nok litt annerldes, da den pumpa er elektronisk styrt, men størm må den jo ha... Det hele er jo littt rart, da Mitsubishi normalt har vanntette koblinger, men det er vel et unntak her virker det som? Man blir stadig forundret!
Men VD40 eller hva den heter, må nok på innkjøpslista, slik at 556en får konkurranse...
På sensoren for oljetrykk ved turtall, fikk jeg varsellyd, da det oppstod kontaktproblemer - og i en tunell!
Grunnen til at jeg ikke har hatt korrosjon på dieselpumpa, er at jeg napper den av ved hvert oljeskift, slik at motoren ikke "fyrer" uten oljetrykk.
Men i den forbindelse har den også fått litt olje eller fett på seg. Jeg vurderer forresten å kjøpe en slik elektrisk ventil for å ha i reserve, da man ikke får kjøpt slike på bensinstasjoner. Kjekt å ha i bilen med andre ord.
Om noen har opplevd at den ryker, og med 0 diesel så går jo ikke bilen...
På Mitsubishi er det nok litt annerldes, da den pumpa er elektronisk styrt, men størm må den jo ha... Det hele er jo littt rart, da Mitsubishi normalt har vanntette koblinger, men det er vel et unntak her virker det som? Man blir stadig forundret!
Men VD40 eller hva den heter, må nok på innkjøpslista, slik at 556en får konkurranse...
Re: Rustbeskyttelse og mer?
Ta med en liten oljekanne neste gang du er innom. Jeg kjøpte en 5 liters dunk med WD-40, så du kan godt få en "prøvesmak".Torbo2 wrote:Men VD40 eller hva den heter, må nok på innkjøpslista, slik at 556en får konkurranse...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Rustbeskyttelse og mer?
Noen som vet hvor en får kjøpt krypoljen i Norge? Mekonomen kanskje siden de selger andre Omegaprodukter??
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").