Det er vel velkjent at kjørelys og 6-volts anlegg er en utfordring. Dessuten lades ikke batteriet ved f.eks. køkjøring.
Så er er en løsning:
http://www.ctaservice.se/delar/alternator.htm
Legg også merke til det smarte varmeskjoldet..
Det gir mindre risiko for brente viklinger, og gir dessuten kjøligere forhióld innvenndig og derved kan den avgi mer strøm. Det var da også en teori.
Ellers kan man jo bare bruke en 14 volts vekselstrømsdynamo og regulere den ned..
Man jo jo bare ut halve effekten, men den lader jo ved i forhold til den gamle...
Tar jo vare på den gamle, og så lenge ting er revesibelt er det vel ikke så farlig?
Bedre lading?
Re: Bedre lading?
Meget interessant!
Jeg har brukt en slik intelligent laderegulator i båten et par sesonger, og du verden for en effektiv lading det er!
Sagt enkelt så kjenner den etter om batteriet trenger lading, og i så fall tvinger den dynamoen til å produsere strøm opp mot det maksimale helt til batteriet har fått nok.
Jeg har brukt en slik intelligent laderegulator i båten et par sesonger, og du verden for en effektiv lading det er!
Sagt enkelt så kjenner den etter om batteriet trenger lading, og i så fall tvinger den dynamoen til å produsere strøm opp mot det maksimale helt til batteriet har fått nok.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bedre lading?
Kan man gjøre dette enkelt med den gode gamle svarte Bosch-regultatoren med 3 spoler?Torbo2 wrote:Ellers kan man jo bare bruke en 14 volts vekselstrømsdynamo og regulere den ned..
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bedre lading?
Jeg har tenkt på det samme. Det burde gå...
Må tenke litt....
Korttidshukommelsen tilsier at jeg må tegne opp et skjema på det.
I verste fall kan man bygge inn en elektronisk i en tilsvarende "ladeboks" (gammel regulator).
En festebrakett er lett å lage, dessuten har Jørgenrud - hadde i alle falll...
Må tenke litt....
Korttidshukommelsen tilsier at jeg må tegne opp et skjema på det.
I verste fall kan man bygge inn en elektronisk i en tilsvarende "ladeboks" (gammel regulator).
En festebrakett er lett å lage, dessuten har Jørgenrud - hadde i alle falll...
Re: Bedre lading?
Noen tanker: Siden vekselstrømsgeneratoren trenger en liten strøm til å starte med, må jordingen fra ladelampa kobles direkte til dynamoen.
Strømmen kan jo gå igjennom den gamle regulatoren på vanlig måte, men man kan jo justere strømreguleringe opp litt, f.eks. til 30 ampere. Selv emd det kan den puttes tilbake og går som før på en gammel dynamo. Og med varmeskjold er det bombesikkert.... En blikkplate er tilstrekkelig. Den kan formes som en PV i profil og ha en passende bue....
Dynamoen må har plusstyrt felt og resten går vel av seg selv...
Det er i alle fall et utgangspunk.
Vippa kan om nødvendig "tyvkobles", men jeg tror ikke det er nødvendig...
Strømmen kan jo gå igjennom den gamle regulatoren på vanlig måte, men man kan jo justere strømreguleringe opp litt, f.eks. til 30 ampere. Selv emd det kan den puttes tilbake og går som før på en gammel dynamo. Og med varmeskjold er det bombesikkert.... En blikkplate er tilstrekkelig. Den kan formes som en PV i profil og ha en passende bue....
Dynamoen må har plusstyrt felt og resten går vel av seg selv...
Det er i alle fall et utgangspunk.
Vippa kan om nødvendig "tyvkobles", men jeg tror ikke det er nødvendig...
Re: Bedre lading?
Et par tillegg:
Vekselstrømsdynamoen bør være av type uten regulator. F.eks. Bosch som Volvo har brukt. Da kan man få tak i/kjøpe feste/overgang.
Om den gamle regulatoren skal brukes, må jordingen fra/til ladelampen (den tynne) flyttes fra D+ til DF, slk at dynamoen får en liten startstrøm.
D+ regulator til D+ på dynamo.
DF regulator til DF på dynamo
D-/gods til D- på dynamo-
Så er det bare å finne ut av hva som er hva på koblingsstykket på den dynamoen som skal brukes. Enten et er "standard" Bosch eller en liten Mitsubishi- elelr Denso, som er små og snertne...
Og ikke minst se om det går i praksis. Jeg har ikke gjort dette, men bare tenkt tanken....
Men hvorfor skulle det ikke virke?
Vekselstrømsdynamoen bør være av type uten regulator. F.eks. Bosch som Volvo har brukt. Da kan man få tak i/kjøpe feste/overgang.
Om den gamle regulatoren skal brukes, må jordingen fra/til ladelampen (den tynne) flyttes fra D+ til DF, slk at dynamoen får en liten startstrøm.
D+ regulator til D+ på dynamo.
DF regulator til DF på dynamo
D-/gods til D- på dynamo-
Så er det bare å finne ut av hva som er hva på koblingsstykket på den dynamoen som skal brukes. Enten et er "standard" Bosch eller en liten Mitsubishi- elelr Denso, som er små og snertne...
Og ikke minst se om det går i praksis. Jeg har ikke gjort dette, men bare tenkt tanken....
Men hvorfor skulle det ikke virke?
Last edited by Torbo2 on Thu 01 Nov 2012 15:52, edited 1 time in total.
Re: Bedre lading?
Ser du nevner ladelampe et par ganger.
Slik lampe er det dårlig med på 6V originalt opplegg.
En vekselstrømdynamo er vel avhengig av en slik lampe for å "starte"?
Slik lampe er det dårlig med på 6V originalt opplegg.
En vekselstrømdynamo er vel avhengig av en slik lampe for å "starte"?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bedre lading?
Nyere PV-er med 6 volts anlegg har ladelampe, på linje med 12 volt anlegg.
Men de eldre har jo amperemeter i stedet, som din.
Men her er det bare å montere en, synlig eller skjult.
Den kan være på ca. 2-3 watt.
Men de eldre har jo amperemeter i stedet, som din.
Men her er det bare å montere en, synlig eller skjult.
Den kan være på ca. 2-3 watt.
Re: Bedre lading?
Fant et sted til som har 6 volt dynamo..
http://www.murocspeedshop.no/index.php? ... 23659f79f7
Her kan en få med smal rem også for oss som ikke har B4B men den ultramoderne B16 hehe
http://www.murocspeedshop.no/index.php? ... 23659f79f7
Her kan en få med smal rem også for oss som ikke har B4B men den ultramoderne B16 hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").