Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Søn 28 Jan 2018 10:53

Korkpakning en ligger muligens ikke riktig dersom det lekker når du fyller olje. Det hender de små leppene som holder pakningen kommer i veien når du skrur toppdekselet på topplokket. Ellers kan en legge pakningen ca en halv time i lunkent vann før en skrur den på. Den vil da forme seg etter kanten. Tenning må alltid sjekkes, da oljepumpen kan ha endret stilling. Det er akselen på oljepumpen som driver fordeleren.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2630
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg automania » Tor 01 Feb 2018 03:25

Hei ser du har malt blokka ,husk og fjerne maling pa anleggsflater for pakning det har lett for og losne og lekke etter en tid.
automania
 
Innlegg: 51
Registrert: Tor 06 Okt 2011 21:17
Bosted: Kongsberg

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Rodtwitt444 » Søn 14 Okt 2018 12:55

Da er jeg i gang med innspurten! Et lite spm i forbindelse med tenningsjustering: I instruksjonsboka står det "...vrid fördelarens hus medurs tills bryterkontakterna sluter ". Hvordan ser jeg at "bryterkontakterna slutes"? Hadde en liten gnist i stiften de første forsøkene på omtrent rett sted, men det var på litt forskjellige steder hver gang, og nå er det ingen gnist mer.

Nå er det bare tenninga + bytte en vannledning, så vrir jeg om nøkkelen!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 92
Registrert: Man 29 Aug 2011 07:17
Bosted: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Søn 14 Okt 2018 14:56

Tenning stilles med stroboskop når den er startet opp. Stilles på 21 grader ved 1500 omdreininger. Grunninnstilling 5 grader forbrenning ved stillstand. Koble øå en prøvelampe mellom pluss på batteriet og ledningen mellom coil og fordeler. Den thnne ledningen. Når lampa lyser er stiftene lukket. Det skal ikke være gnist på stiftene. Det sørger kondensatoren for. Så om gnisten er borte er kondensatoren ladet opp.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2630
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg 445 » Søn 14 Okt 2018 16:28

Rodtwitt444 skrev:Hvordan ser jeg at "bryterkontakterna slutes"?

Du tar av fordelerlokket og ser når stiften lukker. Er du usikker kan du bruke multimeter/prøvelampe.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5618
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Reodor57 » Man 15 Okt 2018 13:00

Bare et lite tips før du starter en motor som har stått så lenge som din. Ta ut pluggene og dra den på starteren en 30-40 sekunder slik at du får opp oljetrykket raskt ved oppstart. Ta gjerne en liten teskje med olje i hver sylinder også før du setter i gang med dette.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2630
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Å hive ut en motor....

Innlegg Torbo2 » Tir 16 Okt 2018 21:44

Tenning skjer akkurat da stiften åpner. Før i tiden brukte vi sigarettpapir i mellom stiftene, og da det slapp var motoren på tenningstidspunktet. Er det treghet i vakum- elelr sentrifugalreguleringen, kan det forstyrre tenningen, slik at den kan bli for høy eller lav. Har et ferskt eksempel op det. i slike tilfelle, eller for den sakens skyld alltid om mulig så er stroboskop best og mest nøyaktig uansett.
Torbo2
 
Innlegg: 4565
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Forrige

Gå til Motor og tuning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

cron